Teknikern här.

Teknikern här.

Inläggav Teknikern » ons aug 05, 2026 11:46 am

Jag har tidigare pysslat lite med Linux men blev tvungen att gå över till Windows iom. att vissa programvaror jag använder inte fungerade på Linux men då detta numera är löst så finns det ingen anledning till att hänga kvar vid nåt som fullkomligen är nerlusat av bloatware och segar ner maskinerna in absurdum och dessutom tvinga in användaren att köpa licens efter licens om man inte ska bli utestängd från sina egna programvaror.
Nu har jag migrerat allt till Mint, allt fungerar så mycket bättre så nu fick Windows "fula fingret" och jag lämnar Microsoft bakom mig.

Jag är inte precis ny med datorer utan sniffade tidigt på detta och min första egna var en ZX81 med kassettbandspelare som lagring och datorn hade "hela" 1K minne. :lol:
Teknikern
Nykomling

Re: Teknikern här.

Inläggav Mikael » ons aug 05, 2026 3:30 pm

Välkommen!
En ZX fanns på önskelistan för länge sedan..
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Teknikern här.

Inläggav Teknikern » sön aug 09, 2026 6:10 pm

Min ZX blev jag inte riktig kompis med pga. att intresset för Basic svek, livet hade startat liksom yrkeslivet och det var så mycket annat som pockade på uppmärksamhet för mitt stora intresse var inte mjukvara utan hårdvara, teknik och elektronik och dom intressena har jag odlat genom livet. Jag har egen mekanisk verkstad, ett elektroniklabb där jag skapar det som behövs från att cadda kretskort till färdig produkt inkl. kretskortstillverkning. Jag är alltså en användare av mjukvara och inte en skapare, hacka kod med dyskalkyli som det har visat sig att jag delvis har funkar inget vidare så kodknackandet överlåter jag åt andra.
Teknikern
Nykomling

Återgå till Presentationer