Hej, tjena och hallå

Hej, tjena och hallå

Inläggav ingels » fre maj 31, 2024 6:47 pm

Är en 50 år gammal pojke med intresse för datorer sedan den dagen man hade föräldrar som var så smarta att ge mig en C=64 i julklapp vid typ 8års ålder eller däromkring. Sedan den dagen har mitt huvudintresse varit detsamma och intresset svalnar aldrig (till släktingars och arbetskamraters stora glädje)

Gick från en C=64 till Amiga 500, Amiga 1200 och tog sedan det stora klivet till en 486 med en förmodad stulen installation av Windows 3.11, jag har latjat med OS/2 men alltid (är jag ensam, nej) hållit mig till Windows, visst har jag provat Red Hat men aldrig tyckt att det varit speciellt användarvänligt, Windows 95 blev till Windows "??" osv osv (Nu tar vi stora kliv) och Installerade Linux Mint förra helgen på en USB sticka, tutade och körde därifrån och nu är Linux Mint ensam herre på täppan i den stationära PC'n.

Mycket var nog tack vare allmän tristess och brist på utmaningar som gjorde mig styv i korken (apråpå det, nu är ölen slut också.. hold on) och än så länge går allting bra. Steam är installerat, tyvärr "officellt" men det ska det bli ändring på när jag Heroic Game Launcher väl vart installerat och Far Cry 5 startade utan problem så insåg jag att det är nog den vägen man ska ta. Man är ju tacksam att Steam ändå FINNS på Linux men det är väl helt och hållet tack vare SteamOS antar jag?

Annars då?, jodå. Gift, inga ungar men en katt. Jobbar som mattant och trivs väl (numera) hyffsat bra men så är det ju Fredag och med en ny öl i handen och Linux Mint installerat så ser framtiden rätt bra ut ändå (För någon timme sedan så kunde jag fixa den låga ljudnivån i hörlurarna via alsamixer i terminalen).

Frågor? Kolla ingels.se eller ställ dom här.
Senast redigerad av ingels fre maj 31, 2024 9:05 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare

Re: Hej, tjena och hallå

Inläggav Mikael » fre maj 31, 2024 7:01 pm

Varmt välkommen!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jun 17, 2024 5:35 pm

Willkommen 8-)

Så vad tycker du om Linux än så länge då?
Ingen dator ut genom en stängd fönsterruta ännu hoppas jag. *hihi* :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav ingels » mån jun 24, 2024 7:41 pm

Än så länge så har jag inte stött på några problem och hittade en inställning i Steam som gjorde det möjligt att även installera spel som inte officiellt stöds (Valve som står bakom Steam har ju en handhållen PC med ett Linux baserat OS) så jag har lyckats få igång Beam.NG (ett underbart bilspel med en fysikmotor utav rang vilket är bra när man kraschar)

Jag lär säkert stöta på patrull för eller senare, dom problem jag har mött än så länge var inte så svårlösta (dålig volym i hörlurarna löste sig när.manmändra lite i alsamixer via kommandotolken) Har en gammal Linuxbible som jag fyndat på någon Ta-till-vara som säkert kommer till användning också.

Var problem att spela upp i någon Playtjänst men där.var det bara att slå på något i någon setting i Firefox.

Hittade en Linux Mint podcast https://mintcast.org/ som handlar om en hel del Linux och inte bara Mint och är rätt skönt lyssning. Kollade in Pop!_OS på Youtube men njae, man får utforska Linux mer när man blir mer bekväm med ett nytt OS
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jul 29, 2024 12:26 am

ingels skrev:Än så länge så har jag inte stött på några problem och hittade en inställning i Steam som gjorde det möjligt att även installera spel som inte officiellt stöds (Valve som står bakom Steam har ju en handhållen PC med ett Linux baserat OS) så jag har lyckats få igång Beam.NG (ett underbart bilspel med en fysikmotor utav rang vilket är bra när man kraschar)

Jag lär säkert stöta på patrull för eller senare, dom problem jag har mött än så länge var inte så svårlösta (dålig volym i hörlurarna löste sig när.manmändra lite i alsamixer via kommandotolken) Har en gammal Linuxbible som jag fyndat på någon Ta-till-vara som säkert kommer till användning också.

Var problem att spela upp i någon Playtjänst men där.var det bara att slå på något i någon setting i Firefox.

Hittade en Linux Mint podcast https://mintcast.org/ som handlar om en hel del Linux och inte bara Mint och är rätt skönt lyssning. Kollade in Pop!_OS på Youtube men njae, man får utforska Linux mer när man blir mer bekväm med ett nytt OS

Det låter som du kommer ha lite mer att dyka ner i när vinterkylan kommer... och när du börjar gräva för mycket i kaninhålet så kommer du märka att det är bottenlöst. :lol:

Du har ju en superbra fördel... Du har ditt dataintresse kvar. 8-) :mrgreen:

Jag börja tappa intresset strå för strå för massor år sedan.. och hösten 2023 föll sista stråt av.. så nu har jag noll intresse, men jag använder fortfarande linux, då jag går efter principen.... använd det som suger minst.... Mac... värdelöst ut integritet möjlighet att ändra och hårdvaru låst... Windows rullande release skit gör att alla system moddar man gör blir återställda efter en upprullning (detta gäller linux rolling releases oxå) .. Så det som suger minst är Linux LTS versioner.. det har massor nackdelar, men jag behöver bara fajtas med det vart 5:e år. :lol: hahaha :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav ingels » mån aug 05, 2024 2:38 pm

Marie SWE skrev:Det låter som du kommer ha lite mer att dyka ner i när vinterkylan kommer... och när du börjar gräva för mycket i kaninhålet så kommer du märka att det är bottenlöst. :lol:

Du har ju en superbra fördel... Du har ditt dataintresse kvar. 8-) :mrgreen:

Jag börja tappa intresset strå för strå för massor år sedan.. och hösten 2023 föll sista stråt av.. så nu har jag noll intresse, men jag använder fortfarande linux, då jag går efter principen.... använd det som suger minst.... Mac... värdelöst ut integritet möjlighet att ändra och hårdvaru låst... Windows rullande release skit gör att alla system moddar man gör blir återställda efter en upprullning (detta gäller linux rolling releases oxå) .. Så det som suger minst är Linux LTS versioner.. det har massor nackdelar, men jag behöver bara fajtas med det vart 5:e år. :lol: hahaha :lol:

Hej igen

Är inne på sista veckan av semestern och känner att jag pryglat datorn så att lagringen/installationer av spel nu fungerar som det ska (både i Heroic & Steam) och en 4tb m.2 sticka får fungera som lagring och den mountas som det ska. Kör nu Kubuntu 24.04 istället för Linux Mint. Inga stora skillnader förutom det grafiska som är lite "xtra allt" jämfört med Mint och dessutom finns det redigeringsalternativ vad gäller det mesta i GUI.

Tycker ju att sådant här fortfarande är skoj och intresset kommer nog aldrig att svikta när det kommer till teknik i alla former. Hade dock problem igår när jag skulle skriva ut men operativsystemet hittade skrivaren efter en stund så det ordnade sig automatiskt (skrivaren körs trådlöst)
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » mån aug 05, 2024 2:48 pm

Ja K i Kubuntu står väl för KDE och KDE har väl varit lite.. "snyggare" men även mer resurskrävande.

Även Mint har funnits i en KDE-variant men jag minns inte varför den utgick.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tis aug 06, 2024 11:26 pm

Jag tror att man fortfarande kan installera KDE i Mint om man vill, även om det inte finns något färdigt val. Själv kör jag ju LXDE rakt uppe på en MATE, vilket inte spelar någon roll eftersom jag vid inloggningen väljer vad det ska vara....

(fast när jag kör LXDE (även on MATE finns) så existerar ju inte MATE, det är bara det som är grundinstallationen, men sedan är det 100% LXDE när jag loggar in....)
Senast redigerad av Osprey tis aug 06, 2024 11:58 pm, redigerad totalt 4 gånger.
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » tis aug 06, 2024 11:39 pm

Linux är alltid samma system i grund och botten, sedan kan du själv välja vilket grafiksystem du vill ha - t.ex KDE, LXDE, Mate, eller Cinnamon etc...
Vilket du vill köra kan du välja vid inloggningen, det är bara att klicka på en liten symbol vid namnet....

Grafiska system kan du lätt installera via Synaptic (eller apt), det är inget konstigt....

Tänk bara på att vissa system bygger på samma grunder och har samma inställningsfiler som andra, så det du ändrar i ett system ger inte absolut samma resultat i ett annat system. Detta har jag dock aldrig upplevt några problem med, och det gäller bara om du kör flera system parallellt eller samtidigt, kan gälla även efter omstart av ett "single user"....

Samma problem kan uppstå om du kör flera installationer mot samma "/home". Jag har Mint, CentOS (RHEL) och OpenSUSE mot samma home och det funkar bra också, sällan det blir några problem... Hela Linux (liksom HTML etc.) är ju uppbyggt som att -"'är det något du inte begriper, så bara ignorera det". Vilket alltså innebär att om det finns något som systemet du kör inte har med, så händer liksom bara ingenting....
Osprey
Ninja

Återgå till Presentationer