Lampuradio

Lampuradio

Inläggav lampuradio » ons dec 20, 2023 6:59 pm

...heter jag förstås inte. Rickard var namnet, login är det lettiska ordet för "rör-radio", tyckte det passade en oldtimer som jag ändå är.

Använt Linux sedan sent 1990-tidigt 2000 -tal, mest pga att MS eller Apple (IMHO) inte kunna erbjuda vettiga miljöer för seriösa nyttoprogram (mail- webservers etc) på ställen där jag jobbat. Kan inte särskilt mycket om systemet, men har en del erfarenhet av praktiska frågor och nätverk. Gick med här mest för att följa debatt och få info om utveckling och nyheter. Skulle man kunna bidra med nåt är det såklart kul. Körde mest RedHat i början, senare Ubuntu och SuSe, nu är det Mint som är favoriten.
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Lampuradio

Inläggav Mikael » ons dec 20, 2023 8:22 pm

Välkommen!

Rör-radio ja... under 80-talet byggde jag och en kusin *) ett rör-slutsteg till vanlig komradio á 27 MHz. Gav ut ca 60 W och då hade vi inte trimmat särskilt mycket. Lite intressant att det fungerade med rör, som ju var gammal redan då.


*) Kom på att det ju var olagligt så det var en kompis och dennes kusin som höll på med detta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Lampuradio

Inläggav lampuradio » ons dec 20, 2023 9:02 pm

:D
Föreställer mig att preskriptionstiden har löpt ut för ett tag sedan, så det är nog lugnt! Jag sysslar lite med radio (licensierat!) och det finns ju en del bra program för Linux därvidlag.
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst