Namn och användarnamn?

Namn och användarnamn?

Inläggav Mikael » mån apr 01, 2019 8:22 pm

I en annan tråd hade jag problem med automatisk inloggning vilket delvis löstes med att skriva "rätt" användarnamn på rätt ställe.

På den datorn stod det "Busan" som namn vid inloggningen men för den automatiska inloggningen skulle jag skriva "mint".
Jag har använt "mint" som namn på alla Linux Mint-maskiner jag installerat (och faktiskt samma lösen :roll: ) och blev lite förvånad när det stod Busan men tänkte jag gjort ett undantag när jag ställde i ordning denna dator åt dottern.
(Hon var den enda eleven i sin gymnasieklass som visste vad Linux var :geek: )

När jag så kollar i min egen dator, där jag givetvis använt "mint" så står där MintBox:
20190401211522.png
20190401211522.png (9.79 KiB) Visad 7718 gånger


I terminalen står det:
20190401211616.png
20190401211616.png (7.06 KiB) Visad 7609 gånger


Vad är vad egentligen?

Ja, det torde framgå av installationsanvisningen, eller om man drar igång en installation men tänkte att det kan vara bra att få detta förklarat här bland vanliga frågor.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Namn och användarnamn?

Inläggav Mikael » mån apr 01, 2019 8:30 pm

Jag besvarar mig själv efter att ha kollat i den svenska installationsanvisningen:

Busan eller MintBox ovan är mitt namn, alltså vad jag heter.
Användarnamn är i båda fall ovan mint

mint-fitlet2 ovan är datornamnet.

Man kan ju tycka att det i Kontodetaljer har kunnat stå just detta, Namn och Användarnamn, i stället för Namn och Lösen som ändå alltid visas som ......
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Namn och användarnamn?

Inläggav Marie SWE » mån apr 01, 2019 9:27 pm

Jag instämmer... det borde ju framgå... är det någon som är novis som jag så skulle det vara extreeeem huvudvärk som kan få droppen att rinna över till windows igen. :roll:

Men fungerar autoinloggningen nu?
Marie SWE
 

Re: Namn och användarnamn?

Inläggav Mikael » tis apr 02, 2019 6:29 am

Nej, autoinloggning fungerar inte som jag har det på min egen dator. Man behöver klicka på "Logga in" men behöver inte skriva lösenordet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Namn och användarnamn?

Inläggav Marie SWE » tis apr 02, 2019 1:08 pm

Okej.. Då hoppas jag att min vän kan ha en idé på en möjlig lösning.. Jag väntar på att han ska ringa mig idag, så jag ska påminna om att han har ett mail med en länk väntandes.
Det är ju lärorikt för mig oxå, även om jag inte har problemet så att säga.... det kan ju uppstå för mig eller någon nära mig i framtiden, o då är det ju bra att ha en liten aning om vad det kan vara. :)
Marie SWE
 


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster