Vad är vad - egentligen?
Finns en del när man googlar men inte riktigt bra förklarat, ibland faktiskt motstridigt och mest vilka kommandon som används för att skapa dessa länkar.
Ibland jämförelser med genvägar i Windows men samtidigt ska man inte jämföra med Windows osv...
Jag antar att det finns bara två typer och att symbolisk länk antingen är samma som mjuk eller samma som hård.
Jag börjar själv att försöka sammanfatta och förklara, kanske främst för min egen del:
Om man börjar med genvägar i Windows (*.lnk) så kan genvägen användas för att starta ett program eller öppna ett dokument. Genvägen kan ligga på annan partition än originalfilen. Genvägen kan peka på en mapp.
Man kan ha flera sådana genvägar till samma originalfil. Tar man bort originalfilen finns alla genvägar kvar. Tar man bort en eller alla genvägar finns originalfilen kvar.
Wikipedia (en) anger
varför vi då kan hålla oss till mjuk länk som ger en tydligare skillnad mot hård länk.In computing, a symbolic link (also symlink or soft link)
Efter en liten paus hittade jag denna sida som verkar förklara bra:
https://www.ostechnix.com/explaining-so ... -examples/
Försöker mig på en, egen, översättning:
Även här förklaras att en symbolisk länk och en mjuk länk är samma sak.
En mjuk länk är en länk till originalfilen (som i Windows då)
En hård länk är en avspegling av originalfilen. (kanske man skulle kunna säga att de är synkade då?)
Om man raderar originalfilen är den mjuka länken verkanslös, eftersom den pekar på något som inte finns.
Men för en hård länk är det det motsatta, om man raderar originalfilen kan den hårda länken ändå vara brukbar eftersom den är en direkt kopia av originalfilen.
En mjuk länk i korthet:
Länk och originalfil kan ligga på olika partitioner.
Tillåter länk till en katalog.
Kan ha andra rättigheter än originalfilen.
Ändrade rättigheter hos originalfilen påverkar inte länken.
Har bara sökvägen till originalfilen, inte filens innehåll.
En hård länk i korthet:
Länk och originalfil kan inte ligga på olika partitioner.
Kan inte länka till en katalog.
Har samma rättigheter som originalfilen.
Ändrade rättigheter hos originalfilen ger ändrade rättigheter för länken.
Innehåller det faktiska innehållet hos originalfilen, varför man kan se dess innehåll även om originalfilen har flyttats eller tagits bort.