Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Mikael » sön apr 29, 2018 10:20 pm

Tror denna frågeställning passar i denna kategori.
Ja, vad är det egentligen för skillnad mellan dessa olika lägen?
Jag har tidigare, under väldigt många år, inte reflekterat över detta, varken i Linuxmiljö eller i Windowsmiljö.
Har alltid kört enligt "filosofin" att antingen är datorn igång, för att den används eller snabbt kan behöva användas, eller så är den avstängd för att den inte behövs.

Och så kan det få fortsätta men jag tänkte se över detta en vända, och hoppas på hjälp att reda ut detta.

I Cinnamon, Panelprogram, Sessionshanterare återfinns val enligt rubrik.
Strömsparläge och viloläge fungerar inte i den bemärkelsen att inget händer. Varför?
Vänteläge släcker skärm & släcker tangentbordet (belyst). Går att starta upp med tangenttryckning, leder till inloggningsskärm där lösen efterfrågas. (har automatisk inloggning vid uppstart)
Postar inlägget och loggar om och in i MATE för att se om detta är knutet till skrivbordsmiljön eller ej...
Nja, i MATE finns bara det alternativ som fungerar att välja, vänteläge.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Jan-Olof » mån apr 30, 2018 12:18 am

Själv använder jag inte detta men den officiella förklaringen är att:
* ”Vänteläge” sparar din session i arbetsminnet. Datorn går sedan ner i strömsparläge tills du trycker på någon tangent.
* "Viloläge" sparar din session på hårddisken och stänger sedan av datorn.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Mikael » mån apr 30, 2018 5:51 am

Okej.
Om man ska dra detta vidare, som en ordningsfråga - varför fungerar inte Viloläge? Hårdvara/BIOS?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Jan-Olof » mån apr 30, 2018 7:57 pm

Eftersom sessionen sparas i växlingspartitionen så måste denna vara större än arbetsminnet (den komprimeras tydligen inte). I övrigt vet jag inte om det krävs någonting särskilt. Själv brukar jag låsa skärmen om jag lämnar datorn en kort stund - annars stänger jag av datorn helt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Marie SWE » tis maj 01, 2018 7:51 pm

Hejsan
Jag använder viloläge flitigt i windows, då jag ofta arbetar med saker som tar längre tid än vad jag klarar av att vara vaken.. Jag har 6GB ram och 6,3GB växlings utrymmespartition. Viloläge har aldrig fungerat på min version av mint Mate. Om jag stänger av datorn med viloläge och startar den följande gång så är allt jag hade öppet borta.. precis som om jag skulle stängt av datorn. Så nu är jag tvingad till vänteläge och be en bön till elbolagen att jag inte får strömavbrott som varar längre än 4timmar.

Så om ni kommer på hur man kan få igång viloläge så är jag er evigt tacksam. :D
//Marie
Marie SWE
 

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Mikael » tis maj 01, 2018 8:36 pm

---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Marie SWE » fre maj 04, 2018 10:35 pm

Ett supertack :mrgreen:
När jag installerar om datorn så ska jag se till att linux gör en ännu större växlingspartition. Nu så fick den bestämma storlek själv.. (nej jag har inte ominstallerat mitt kraschade linux ännu) :oops:
Marie SWE
 

Re: Viloläge Vänteläge Strömsparläge

Inläggav Mikael » mån jul 15, 2019 9:07 am

Jan-Olof skrev:Eftersom sessionen sparas i växlingspartitionen så måste denna vara större än arbetsminnet (den komprimeras tydligen inte). I övrigt vet jag inte om det krävs någonting särskilt. Själv brukar jag låsa skärmen om jag lämnar datorn en kort stund - annars stänger jag av datorn helt.


Förmodligen mest som egen minnesanteckning:
Ja, det kan vara förklaringen, jag har ingen växlingspartition alls.

Anledning till att jag kollade tråden är att jag planerar att montera min Mintbox på baksidan av skärmen och jag kommer därför inte åt power-knappen fullt lika lätt som nu när den ligger på skrivbordet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron