INSTALLERA (skrivare) [LÖST]

INSTALLERA (skrivare) [LÖST]

Inläggav Bertil » sön jan 08, 2017 12:33 pm

Hej alla!

Har fått mitt LinuxMint 17.1 att fungera kanon på en HP HP Compaq nx9420. Men så gäller det att installera program som ligger utanför "ramarna" - en nätverksskrivare från Brother.

Jag har till min "hämtat-mapp" nu laddat ner den aktuella installationsfilen: linux-brprinte-installer-2.1.1-1.gz - vad/hur gör jag nu?

Har sökt info om detta, men tycker det är svårt att hitta greppbar installationsmetod. Antingen hänvisar man generellt till Linux program-pakets-hanterare - där inte denna skrivare/fil finns med - eller börjar man "snacka" hieroglyfer... Ngn som kan ge lite ledtrådar?
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Mikael » sön jan 08, 2017 3:55 pm

När jag googlar på filnamnet hamnar jag bl.a. här:
http://support.brother.com/g/s/id/linux ... d_prn.html

Där finns filer med formatet DEB vilket du ska välja.
En .DEB hanteras i Mint som en installationsfil, programmet Gdebi (ska) öppnar den vid dubbelklick och där får man då en knapp att installera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Jan-Olof » sön jan 08, 2017 6:27 pm

Hej och välkommen!

Enligt Brother själva:
1. Hämta installationsprogrammet (linux-brprinter-installer-2.1.1-1.gz).
2. Gå till mappen Hämtningar och öppna ett terminalfönster.
3. Packa upp programarkivet genom att skriva kommandot:
gunzip linux-brprinter-installer-2.1.1-1.gz
4. Starta programmet (med skrivarens beteckning sist på raden), t.ex.:
sudo bash linux-brprinter-installer-2.1.1-1 MFC-J880DW
5. Bekräfta med ditt lösenord.
6. Följ programmets instruktioner. På frågan "Will you specify the DeviceURI ?":
Svara N om du vill ansluta skrivaren via USB
Svara Y och ange enhetsnummer (DeviceURI) om du vill ansluta via nätverket.

Installationsprogrammet hämtar och installerar de deb-paket som behövs.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Bertil » sön jan 08, 2017 6:59 pm

Hej Jan-Olof - tack för svar!

Så långt kommer jag... som till att läsa detta.. men det är ju just härefter, som en icke Linux-nörd( ursäkta uttrycket) hänger med längre - kör normalt Windows och Mac.

Vad innebär att: Gå till mappen Hämtningar och öppna ett terminalfönster.

Jo, mappen hämtningar är inte så svår att hitta - OK, men att sedan "... öppna ett terminalfönster." osv, där blir det plötsligt dessa "hieroglyf". Det gör att folk som vill använda datorn som en bruksmaskin och inte en system-leksaks-maskin blir sittande och säger att: "Linux är krångligt skräp!" Förstår du? Många av er som kan, tycker resten är "lätt som en plätt". Medan vi andra lägger av, för ingen tycks kunna förklara resten för oss, steg för steg. Hos ers sitter det i ryggmärgen, för oss andra är det som att bygga en rymdraket - faktiskt. Instruktionen, som väl kommer från Brother själva, kunde lika väl varit skriven på arabiska eller kinesiska - den ger lika mycket... ;) .

Ta inte illa upp för vad jag skrivit, men jag tror jag talar för väldigt många som gång på gång - under många år - börjat och slutat med Linux.

/Bertil
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Jan-Olof » sön jan 08, 2017 7:02 pm

Du högerklickar och väljer Öppna i terminal.

Man lär sig en sak i taget...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Mikael » sön jan 08, 2017 7:35 pm

Bertil skrev:där blir det plötsligt dessa "hieroglyf". Det gör att folk som vill använda datorn som en bruksmaskin och inte en system-leksaks-maskin blir sittande och säger att: "Linux är krångligt skräp!" Förstår du? Många av er som kan, tycker resten är "lätt som en plätt". Medan vi andra lägger av, för ingen tycks kunna förklara resten för oss, steg för steg. Hos ers sitter det i ryggmärgen, för oss andra är det som att bygga en rymdraket - faktiskt. Instruktionen, som väl kommer från Brother själva, kunde lika väl varit skriven på arabiska eller kinesiska - den ger lika mycket... ;) .
Ta inte illa upp för vad jag skrivit, men jag tror jag talar för väldigt många som gång på gång - under många år - börjat och slutat med Linux.
/Bertil


Jag kan hålla med om att man ofta krånglar till det i onödan.
Att använda terminalen och skriva hieroglyfer är nog - ibland - ett nödvändigt ont.
Det anses väl som "säkrare" och ett felmeddelande visas direkt något går fel, ett fel som dessutom ofta talar om i klartext vad som gick fel.
Inte en bara en dialogruta som "Installationen misslyckades"

Väldigt ofta finns andra, enklare vägar att gå. Som ex. att installera paket via Gdebi, en nerladdad .DEB.
"Problemet" då kan ju vara att hitta exakt rätt installationsfil för exakt ditt system.

Förfarandet som Jan-Olof beskrivit, för just den här skrivardrivern, tolkar jag som att man hämtar en fil från Brother.
När man sedan "kör den" så sker automatiskt en kontroll av vilket system du har och vilka filer som ev. finns, vilka som saknas. Därefter laddas alla erforderliga filer ner och installerars. En "säkrare" metod som är skräddarsydd för just ditt system.
Motsvarande .DEB innehåller kanske ett helt paket med filer som visserligen funkar, om man valt rätt .DEB, men som kanske ger ett felmeddelande att den & den filen behövs också. Och så får man fixa dessa manuellt.

Alla har vi varit nybörjare, särskilt jag :lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Bertil » ons jan 11, 2017 7:06 pm

Problemet löst!

Det som Brother kallade för "installationsfil" - som jag tog för givet varv till för installation - fungerade inte alls. Laddade istället ner det som kallades .deb-filer - fyra styck. När det var klart, fanns skrivaren med i pakethanteraren och allt fungerade kanon.

Tack för all hjälp och idéer!

/Bertil
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: INSTALLERA (skrivare)

Inläggav Mikael » ons jan 11, 2017 10:27 pm

Bertil skrev:...Laddade istället ner det som kallades .deb-filer - fyra styck. När det var klart, fanns skrivaren med i pakethanteraren och allt fungerade kanon.


Ja, så som jag beskrev i mina två inlägg här ovan då..

Bra att det löste sig!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster