pcd fil

pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 6:22 pm

Hur öppnar jag en PCD-fil i Linux Mint ?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 6:36 pm

Gimp borde väl klara att öppna dem?
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 6:39 pm

Marie SWE skrev:Gimp borde väl klara att öppna dem?

tackar
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 6:46 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:Gimp borde väl klara att öppna dem?

tackar

det sket sig, vill inte
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 6:49 pm

bosse skrev:
bosse skrev:
Marie SWE skrev:Gimp borde väl klara att öppna dem?

tackar

det sket sig, vill inte

Okej.. Jag har inga .pcd filer, så jag kan tyvärr inte testa. :?
Gimp brukar kunna öppna det mesta.. eller Krita kan oxå öppna en hel del
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 6:52 pm

jag luskar vidare, Kodak-filer sen Hedenhös
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav Mikael » tor nov 07, 2024 7:22 pm

IrfanView kan läsa men inte spara (i det formatet)
https://www.irfanview.com/main_formats.htm

Har man Wine installerad är det bara att installera via setup.exe
https://www.irfanview.com/64bit.htm
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 3034
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 7:26 pm

Installerade en gammal AdobePhotoshop. funkar hjälpligt :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 7:35 pm

bosse skrev:Installerade en gammal AdobePhotoshop. funkar hjälpligt :)

Nice 8-)
Då har du lite jobb att spara om alla som jpeg eller annat format nu då. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: pcd fil

Inläggav bosse » tor nov 07, 2024 7:36 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:Installerade en gammal AdobePhotoshop. funkar hjälpligt :)

Nice 8-)
Då har du lite jobb att spara om alla som jpeg eller annat format nu då. :mrgreen:

:D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1172
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: pcd fil

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 7:39 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:
bosse skrev:Installerade en gammal AdobePhotoshop. funkar hjälpligt :)

Nice 8-)
Då har du lite jobb att spara om alla som jpeg eller annat format nu då. :mrgreen:

:D

Jag har senaste månaden sparat om runt 200+ webp bilder till jpg..
Nu i efterhand hade jag nog sparat tid, på att spendera tid, med att hitta ett program som kan konvertera dem i massa. :roll:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: pcd fil

Inläggav Mikael » tor nov 07, 2024 9:38 pm

Marie SWE skrev:Jag har senaste månaden sparat om runt 200+ webp bilder till jpg..
Nu i efterhand hade jag nog sparat tid, på att spendera tid, med att hitta ett program som kan konvertera dem i massa. :roll:

Som IrfanView... ;)
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 3034
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: pcd fil

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 9:48 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Jag har senaste månaden sparat om runt 200+ webp bilder till jpg..
Nu i efterhand hade jag nog sparat tid, på att spendera tid, med att hitta ett program som kan konvertera dem i massa. :roll:

Som IrfanView... ;)

Okej.. Den finns inte i Debian.. så det är nog Mint specifikt :D
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: pcd fil

Inläggav Mikael » fre nov 08, 2024 11:41 am

Nja, det är nog mer specifikt Windows..

Mikael skrev:IrfanView kan läsa men inte spara (i det formatet)
https://www.irfanview.com/main_formats.htm

Har man Wine installerad är det bara att installera via setup.exe
https://www.irfanview.com/64bit.htm
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 3034
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: pcd fil

Inläggav Osprey » fre nov 08, 2024 2:29 pm

Marie SWE skrev:Jag har senaste månaden sparat om runt 200+ webp bilder till jpg..
Nu i efterhand hade jag nog sparat tid, på att spendera tid, med att hitta ett program som kan konvertera dem i massa. :roll:

Här är ett litet enkelt script som gör det. Har inte kört det på ett litet tag, men sist jag körde det så funkade det...
Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
#####################################################################
#
function usage {
   cat << EOD

   webp ]-p] [-r] [infile]

   If infile is not specified, all .webp files in the current directory is converted and if infile is a directory, all .webp files in that directory are converted

   -h|--help

      Show this

   -p|--purge

      Purge away the .webp file ater converting it to .png

   -r|-R|--recurs|--recursive

      Search recursive, even in subdirectories

EOD
exit
}
#
#####################################################################
#
TEMP=`getopt -ohprR --long help,purge,recurs,recursive -n $(basename $0) -- "$@"`
if [[ $? -ne 0 ]]; then
   usage
fi
eval set -- "$TEMP"
#
MAXDEPTH=1
PURGE=false
RECURS=false
CMDNAME=$(basename $0)
while true; do
   case $1 in
      -h|--help)
         usage
         exit
         ;;
      -p|--purge)
         PURGE=true
         shift
         ;;
      -r|-R|--recurs|--recursive)
         MAXDEPTH=99
         RECURS=true
         shift
         ;;
      --)
         shift
         break
         ;;
      *)
         echo "-Got a star..."
         shift
         break
         ;;
   esac
done
#
#####################################################################
#
INFILE=""
if [[ -z $1 ]]; then
   ALL=true
else
   ALL=false
   INFILE="$1"
fi
#
FILENAME=${INFILE%.*}
FILETYPE=$(file "$INFILE" | awk -F : '{ print $2 }' | awk '{ print $1 }')
if [[ $FILETYPE == "directory" ]]; then
   BASEDIR=$FILENAME
   ALL=true
else
   BASEDIR="."
fi
#
echo
if [[ $ALL == false ]]; then
   if [[ $FILETYPE == "RIFF" ]]; then
      echo "-Converting $INFILE to $FILENAME.png"
      #
      dwebp $INFILE -o $FILENAME.png
      #
      if [[ $PURGE == true ]]; then
         echo "-Removing $INFILE"
         rm $INFILE
      fi
      echo
   fi
else
   FILES=$(find $BASEDIR -maxdepth $MAXDEPTH -iname \*.webp)
   for INFILE in $FILES; do
      FILENAME=${INFILE%.*}
      FILETYPE=$(file "$INFILE" | awk -F : '{ print $2 }' | awk '{ print $1 }')
      #
      if [[ $FILETYPE == "RIFF" ]]; then
         echo "-Converting $INFILE to $FILENAME.png"
         #
         dwebp $INFILE -o $FILENAME.png
         #
         if [[ $PURGE == true ]]; then
            echo "-Removing $INFILE"
            rm $INFILE
         fi
         echo
      fi
   done
fi
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 373
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Nästa

Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst