Hur får man till alt. mål för installationer?

Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav ingels » lör jun 08, 2024 11:41 pm

Hej på er !!

Har precis flyttat över all hårdvara till ett mindre chassi och en 4tb m.2 sticka. Har tänkt kunna välja den disken som installationsplats när det kommer till spel och andra program. Mint är installerat på en 120gb disk och efter att ha installerat programvara tidigare och stött på meddelande om att det börjar bli ont om utrymme så har jag nu bestämmt mig för att ha en "slaskdisk" där allt kan installeras utan att ta upp plats på samma disk som OS nu är installerat. Jag har inte kommit så mycket längre än att m.2 disken är formatterat, mountas och har en home katalog skapad, däremot är ju min "home" folder nu på den lilla disken.

Vad ska man göra? Hur flyttar jag min home folder till en annan plats och behövs det göras? Vill som sagt ha plats för program typ Gimp och Heroic Game Launcher och spel liggandes på den stora disken? Hur får man möjlighet att välja vart man vill installera saker och ting i Linux?
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 26, 2024 4:22 pm
Ort: Borlänge

Re: Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav Mikael » sön jun 09, 2024 9:51 am

se denna tråd ang. flytta home
viewtopic.php?f=29&t=1475&start=0

Varför inte använda enbart M.2?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 3034
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav ingels » sön jun 09, 2024 4:54 pm

När man kommer från Microsofts Windows miljö så är man ju antingen förstörd eller ologisk i sitt tänkande när det kommer till hur data fungerar och man "googlar" ju. Klokare blir man ju inte. Det jag vill är ju att ha allt icke-systemviktigt och stort liggandes på en annan partition (vilket är enkelt i Windows miljö, man kan ominstallera Windows och ändå oftast ha tillgång till program man har installerat långt tillbaka vilket är rätt smidigt)

Har läst lite och b.la hittat https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=410796 som kortfattat beskriver att allt lagras i olika kataloger (/home/ är hemmet för bla konfigfiler) och att det bästa är att fläska på rejält och skapa en stor system partition? Går det att ha installerad mjukvara på en annan disk eller ligger olika typer av filer i olika kataloger när ett program installeras? Hur löser man det enklast för att systempartitionen med Mint är så fri som möjligt när man ska installera större saker så som t.ex spel som dessutom är ifrån Windows miljö (via Heroic/Steam/Andra Launchers)

Antar att dom flesta vet hur filstrukturen och hur det är när man installerar ett program i Windows miljö och hur dessa valmöjligheter ser ut om man gör det som brukar kallas "Avancerad installation" av ett program. Är packet motsvarande fast inom Linux?

Det jag behöver är nog att få koll på filltrukturen (home/ usr/ och usr/bin antar jag är en bra början) och vilka möjligheterna är när man installerar Mint. Börjar med att kolla in http://etutorials.org/Linux+systems/red+hat+linux+9+professional+secrets/Part+II+Exploring+Red+Hat+Linux/Chapter+7+Red+Hat+Linux+Basics/Understanding+the+Linux+File+System/

I klartext så vill jag ju egentligen ha separata partitioner där jag vill kunna installera mjukvara
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 26, 2024 4:22 pm
Ort: Borlänge

Re: Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav ingels » sön jun 09, 2024 8:56 pm

Mikael skrev:se denna tråd ang. flytta home
viewtopic.php?f=29&t=1475&start=0

Varför inte använda enbart M.2?


Det är en bra fråga men jag har byggt mig en liten mitx PC och då fick del gamla 120gb 2.5" disken hänga med då den länge varit där Operativsystemet har installerats. En stor m.2 disk är till för allt annat vilket innebär mycket av filerna i /home (även Nedladdade filer.

Ska plugga i stickan och se om jag kan trolla med diskhanteraren. Lyckades ju i alla fall bra med migrationen från ett stort schabrak till PC till ett hyffsat minimalt som tar bra mycket mindre plats.

Meddelar i tråden hur det går när jag väl sätter igång :)
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 26, 2024 4:22 pm
Ort: Borlänge

Re: Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav ingels » mån mar 03, 2025 9:20 pm

Hej på er igen

Efter att ha editerat fstab så går det ju utmärkt att installera spel från Heroic och Steam på en annan drive/enhet än samma som man har Mint installerat på.
Användarvisningsbild
ingels
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 26, 2024 4:22 pm
Ort: Borlänge

Re: Hur får man till alt. mål för installationer?

Inläggav Osprey » lör mar 08, 2025 3:36 pm

Frågan är lite komplex...

Saker som normalt installeras i "/usr/bin" och "/usr/local/bin" men förmodligen även i "/sbin" (=> "/usr/sbin") borde du kunna installera i stort sett var du vill, genom att göra om mappen till en symbolisk länk som pekar någon annanstans.

Samma gäller givetvis också sådant som t.ex "/usr/games".

Om du vill kan du i fstab ange att du vill montera en annan partition på någon av de här mapparna, vilket får i stort sett samma funktion.

Värre är det med t.ex "/bin", där mycket används direkt för uppstart av systemet via t.ex grub och initramfs. I det läget finns inte övriga partitioner och filsystemet tillgängligt, en en uppstart av systemet hade med stor sannolikhet varit omöjlig...

Nu är det förstås så att inte många spel eller "tilläggsprogram" man själv installerar, hamnar i "/bin", så faran för detta borde vara väldigt liten. Mappen "/sbin" länkar redan till "/usr/sbin", så där borde inte faran vara stor heller. Dessutom är "sbin" program till för ungefär bara "root", för sådant som inte används vid uppstart...

Att däremot vid installation av program kunna välja var de ska installeras, är nog lite svårare - typ -"Installera det här programmet på xyz". Anledningen till det är förmodligen att config-filerna har förmodligen inte den dynamiken...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 373
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst