I Sverige är det svårt att köpa en dator med något annat än Windows förinstallerat. Det fanns ett tag lite smådatorer med Linux förinstallerat, t.ex. EEEPC med ett lite taffligt Linux som lämnade övrigt att önska. Även Asus Aspire One fanns med Linux en kort tid.
Den Asus Aspire One som jag skriver på för tillfället, var tyvärr förinstallerad med Win XP. Alltså var jag tvungen att betala "Windows-skatt" mot min vilja.
Windows startade jag emellertid aldrig upp - jag lade på Linux Mint 8 direkt.
Jag har varit ute hos några datorhandlare, bl.a ONOFF och visat min Asus med Linux på. Till saken hör att de flesta i butiken aldrig verkar ha sett eller använt Linux någon gång. De tyckte det verkade väldigt häftigt och snyggt. En kille tyckte det närmast var att jämföra med en MAC (han själv gillade inte Windows-PC utan ägde en MAC!)
Det finns nog flera anledningar att det inte går att köpa manskiner med Linux i handeln. Dels är det nog svårt att få fram dylika datorer eftersom Microsoft i praktiken har skaffat sig monopol på PC-datormarknaden.
Därefter kommer ju nackdelarna för handlarna, de kan inte sälja Officepaket eller antivirus-program, vilket tar ifrån dem lönsamma extra-förtjänster. Dessutom behöver Linuxdatorerna mindre service och återinstallationer vilket inte ger samma lönsamma eftermarknad.
När det gäller stationära datorer så finns alternativet att bygga dem själv och då behöver man inte betala någon avgift till MS.
Det finns vissa möjligheter att även köpa stationäran datorer utan operativ förinstallerat. Det går även att få tag på bärbara utan Windows, med det är lite mer besvär, ger inte så mycket att välja på, och blir inte märkbart billigare.
Microsoft har mycket pengar (onödigt mycket) och kan lägga mycket pengar på anti-Linux-kampanjer och att köpa annonsplatser och lojalitet på olika nivåer. Den stora skandalen var för några år sedan när MS köpte in sig i den svenska standartiseringskommitén för att driva igenom sing egen "XML-standard". Pä just omröstningsdagen kom det in en massa nya medlemmar som aldrig deltagit innan. Alla de nya röstade för Microsofts förslag.
Vi är några individer som försökt intressera konkurensverket och Uppdrag Granskning på den ruttna situationen, utan resultat.
Det bästa man själv kan göra är att bära en Linux-tröja och prata Linux med alla man kan i sin omgivning.
I den lilla byn där jag bor finns det för närvarande 7 st linux-datorer förutom mina 2. I byn bor många äldre som troligtvis inte har nå'n dator alls.