Måste starta i recovery mode?

Måste starta i recovery mode?

Inläggav Raggos » fre jun 07, 2024 10:39 am

Hej,
efter den senaste uppdateringen av ny kärna 5.15.0-112 generice händer det ingenting vid starten, har bara en svart skärm. Väljer jag recovery mode går det att återuppta normal start, vad är det som strular?
Mvh
Raggos
Raggos
Ninja

Re: Måste starta i recovery mode?

Inläggav Mikael » fre jun 07, 2024 10:49 am

Helt svart text eller texten initramfs?

Jag har fått det ett fåtal gånger efter en kärnuppdatering och jag har fått för mig att det var när jag valde att starta om, inte att avsluta helt och sedan starta.
Åtgärd då är:
exit
fsck /dev/sda2 -y

sedan ctrl+alt+del

sda2 är, eller var, märker jag, partitionen med operativet på
(nu efter LMDE är det sda3, egen not.)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Raggos » fre jun 07, 2024 3:31 pm

I fortsättningen för att slippa starta i recovery mode så väljer jag en äldre kärna i Grub och väntar till nästa kärnuppdatering!
Raggos
Ninja

Inläggav Osprey » lör jun 08, 2024 4:47 pm

Raggos skrev:I fortsättningen för att slippa starta i recovery mode så väljer jag en äldre kärna i Grub och väntar till nästa kärnuppdatering!

Starta med Recovery, välj sedan "Root X-prompt" (eller vad det nu heter) och kör sedan "startx" så får du felet rakt på skärmen....
Osprey
Ninja

Inläggav Raggos » sön jun 09, 2024 4:02 pm

Valde root i dialogrutan i recovery mode och sedan startx vilket startade välkomstskärmen men musen fungerade inte.
Raggos
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 10, 2024 10:40 am

Raggos skrev:Valde root i dialogrutan i recovery mode och sedan startx vilket startade välkomstskärmen men musen fungerade inte.

Fick du ingen felutskrift på skärmen när du körde startx.??

När du ligger med root med root-prompten, så kan du också prova med att köra "apt-get -f install" innan du kör startx. Det kan vara så att det är något som saknas...
Osprey
Ninja

Inläggav Raggos » mån jun 10, 2024 4:30 pm

Det kom ingen felutskrift vid körning av start x. Provade med körning av "apt-get -f install" och det saknades ingenting, däremot så fanns det två gamla paket som togs bort. (libupebackend-fdo-01.0.1:amd64 och libupe-1.0-amd64)
Raggos
Ninja

Inläggav Osprey » tis jun 11, 2024 3:14 am

Raggos skrev:Det kom ingen felutskrift vid körning av start x. Provade med körning av "apt-get -f install" och det saknades ingenting, däremot så fanns det två gamla paket som togs bort. (libupebackend-fdo-01.0.1:amd64 och libupe-1.0-amd64)

Eftersom "apt-get -f install" inte installerade något eller talade om att något saknades, så är ditt system förmodligen rätt och riktigt installerat. Att den tog bort två paket beror kanske på att de har ersatts av en senare version. I övrigt så vet jag faktiskt inte vad "libupe" är för något och jag hittar inget heller, men det är förmodligen ok.
Osprey
Ninja

Återgå till Vanliga frågor och svar