Vivaldi

Vivaldi

Inläggav bosse » tis jan 04, 2022 6:05 pm

Kanske en fråga om tycke o smak men jag undrar om någon har
några åsikter/synpunkter på Vivaldi. Jämfört med Firefox som jag använder till 90 %.
Tacksam för synpunkter.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Vivaldi

Inläggav Mikael » tis jan 04, 2022 6:40 pm

Jag använder Vivaldi både på jobbardatorn (Win10) och på min Linuxdator. Som standardwebbläsare alltså.

Jag skulle tro att den främsta anledningen - egentligen - är för att Vivaldi är en "uppstickare". Inte något alla andra har. Alla andra kör inte heller med Mint.
Vivaldi är ju en kombo av Opera och Chrome. Det är originalskaparna av Opera som lackade ur på ledningens sätt att driva Opera och då skapade man Vivaldi, en webbläsare som låter användaren bestämma väldigt mycket över utseendet. *)
Tillägg för Chrome fungerar i Vivaldi och hämtas från dess "store".

En annan sak som inte alla känner till är att det finns ett "samarbete" med mus- och tangentbordstillverkaren Razer.
Ni som testat Vivaldi har kanske sett att titellisten ändrar färg beroende på vilken sida man besöker?
Här på forumet blir den "neutral", en sökning med DuckduckGo ger orange färg, Linuxmint.com en grön färg, Jula en röd färg osv.
Har man då Razers prylar så kan man få LED,en i dessa att ändra färg beroende vilken sida man besöker.
Har man Philips Hue kopplat till Razer-prylarna kan man då även få ex. takbelysningen att slå om till grönt när man besöker Linuxmint.com.
Jag har inga Razer-produkter dock.

*) nästan allt går att ändra på med det går (inte heller i Vivaldi) att ändra så att fönsterflikarna hamnar direkt under adressfältet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vivaldi

Inläggav bosse » tis jan 04, 2022 6:51 pm

Tack Mikael för info, har en extra ThinkPad som jag tänkte
testa LM 20 på. Där testar jag Vivaldi så jag kommer underfund med det. Testade
Opera för en "evighet" sedan innan Kina? tog över.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron