Funderingar kring home

Funderingar kring home

Inläggav Mikael » tis jan 04, 2022 12:56 pm

Jag vet att detta har diskuterats lite här och där men skulle behöva lite input.

Sitter väl och väntar på 20.3 och då är min tanke att jag "bara" ska uppgradera.
Men så funderade jag på om jag skulle göra en helt ren installation. Man har väl dragit på sig en massa program/paket under åren och som inte längre behövs.

Då funderade jag även på detta med home-katalogen. Jag har alltid låtit den ligga på samma partition som OS. Det är enkelt att backa upp hela home till en extern disk.
Funderade vidare och det är ju så att jag har styrt om systemmapparna Hämtningar och Dokument till ett µSD-kort á 128 GB.

Här skulle jag ju då kanske kunna ha hela Home på det kortet? Finns några risker med det? Kortet sitter alltid i och om jag behöver hantera andra minneskort använder jag en USB-adapter.

Nästa steg i min fundering är om jag ska skippa 20.3 och i stället gå över till LMDE5?
Samma fundering där angående Home?
Är det samma "stuk" för .thunderbird i LMDE som det är i "vanliga" mint? Så att man kan lyfta över hela profilen?
Ja även motsvarande för webbläsaren? (Vivaldi)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Funderingar kring home

Inläggav Jan-Olof » tis jan 04, 2022 9:34 pm

Som jag ser detta så beror det mest på hur mycket data man har i sin personliga mapp. Rör sig om flera hundra GB, eller kanske ännu mer, så blir det ju lite omständligt att kopiera och återställa allt vid varje uppgradering. Då är det absolut en fördel att lägga det på en separat partition för att slippa detta. Med en mindre mängd data går det precis lika bra att ha allt på samma partition.

Den dator jag använder just nu har en SSD för systemet och en betydligt större, men billigare, hårddisk där användarnas personliga mappar finns. I det fallet beror det alltså delvis också på hårdvaran att vi valt separata partitioner eftersom det finns mer än en enhet.

Att använda ett minneskort för detta bör fungera, förutsatt att det rymmer tillräckligt mycket, är formaterat som ext4 och klarar någorlunda höga läs- och skrivhastigheter. Obehöriga får naturligtvis inte komma åt att dra ur kortet...

Jag vet ännu inte när LMDE 5 kommer att finnas tillgänglig. Använder både den vanliga 20.2 och LMDE 4 i olika datorer. Upptäckte just att Thunderbird i LMDE är nyare (enligt både versionsnummer och publiceringsdatum) än den som finns i Mint 20.2. Visserligen kan versionsnumren anges på olika sätt, men jag undrar ändå varför. Oavsett vilket så kommer programmet från samma tillverkare och det går säkert att flytta/importera utan problem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Funderingar kring home

Inläggav Mikael » tis jan 04, 2022 10:27 pm

Hela min Home är på 13,9 GB och då vet jag inte om den inkluderar Hämtningar och Dokument på sd-kortet.
Hämtningar är just nu på 3,4 GB men där är ju sådant som egentligen inte måste finnas kvar.
Dokument är endast 482 MB
På minneskortet finns 112,2 GB ledigt och typ av filsystem anges till ext3/ext4
photo_2022-01-04_22-06-00.jpg
photo_2022-01-04_22-06-00.jpg (136.34 KiB) Visad 3261 gånger


Man behöver en penna, en mejsel eller ett gem eller liknande för att kunna plocka ut minneskortet.
photo_2022-01-04_22-05-57.jpg
photo_2022-01-04_22-05-57.jpg (117.89 KiB) Visad 3271 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron