Hur hittar jag felet?

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 9:35 pm

Kajza skrev:
Japp, jag vet var jag ändrar drivrutiner, iallafall för grafikkortet, men där är så mycket att välja på. Jag testar väl något så får vi se om det hjälper.


o du var ny på linux sa du. ;) supersnabb på att snappa upp saker måste jag ju säga. Mina trådar här inne i början av 2018 var av såååå stor frustration då inget fungerade som jag ville bara för att jag var van med windows sedan 30år,.. så jag var på väg att kasta ut datorn genom fönstret femtioelva gånger och på det ta bilen o backa över den tio gånger extra. :lol: *asgarv* :lol:
De här inne hjälpte mig så datorn överlevde. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 15, 2020 12:19 am

Först och främst: Någon "expert" är jag inte - har bara en medfödd nyfikenhet.

Jag använder datorer ungefär som du, Mikael. Antingen är de på eller så är de avstängda. Eftersom jag delar dem med min sambo så har vi varsitt konto. Om hon är inloggad och jag vill använda just den datorn så låser jag skärmen och byter till mitt konto. När jag är klar så byter jag tillbaka och då har hon alla sina fönster kvar på skärmen och kan fortsätta arbeta.

De nyare versionerna av MInt använder en växlingsfil som standard men själv brukar jag hellre lägga till en partition för detta. Om den skall användas för viloläge så måste den ju vara större än datorns arbetsminne, i det här fallet 8 GB.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » tor okt 15, 2020 2:01 pm

Jan-Olof skrev:Först och främst: Någon "expert" är jag inte - har bara en medfödd nyfikenhet.

Jag använder datorer ungefär som du, Mikael. Antingen är de på eller så är de avstängda. Eftersom jag delar dem med min sambo så har vi varsitt konto. Om hon är inloggad och jag vill använda just den datorn så låser jag skärmen och byter till mitt konto. När jag är klar så byter jag tillbaka och då har hon alla sina fönster kvar på skärmen och kan fortsätta arbeta.

De nyare versionerna av MInt använder en växlingsfil som standard men själv brukar jag hellre lägga till en partition för detta. Om den skall användas för viloläge så måste den ju vara större än datorns arbetsminne, i det här fallet 8 GB.


Okej, men om mint använder växlingsfil som standard, anpassar den filens storlek ifall ramminnet ökar eller om man sätter datorn i viloläge?
Kan vara bra o veta även om jag som du använder växlingspartition :D
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 15, 2020 7:16 pm

Har inte kollat, men jag antar att det är så. Det är ju den enda anledningen till varför man skulle vilja ha en växlingsfil istället för en motsvarande partition.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » tor okt 15, 2020 8:02 pm

Jan-Olof skrev:Har inte kollat, men jag antar att det är så. Det är ju den enda anledningen till varför man skulle vilja ha en växlingsfil istället för en motsvarande partition.


ahaa... jag börjar ha en hel del på "att göra listan" när jag får igång datorerna igen... det börjar bli mycket jag ska testa. :oops:
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Sandhorn » tor nov 26, 2020 7:36 pm

Hej!
Flikar in med ett långskott..

Om du vågar dig på en uppdatering av BIOS så kan det vara en lösning i vissa fall när det dyker upp ACPI Error.

/Anders
Sandhorn
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 12, 2020 1:32 pm

Föregående

Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster