Diskavbild, skapa modifierad

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 1:45 am

Vilka ändringar jag själv bl.a har gjort kan du t.ex se i min "/etc/X11/fluxbox/fluxbox.menu-user" för ISO:n

Kod: Markera allt
[begin] (Fluxbox)
  [submenu] (Audio/Video)
        [exec]   (Clementine) {clementine}
        [exec]   (Handbrake) {handbrake}
        [exec]   (Hypnotix TV) {hypnotix}
  [end]
  [submenu] (Backup)
        [exec]   (Clonezilla) {sudo -i clonezilla}
        [exec]   (Filezilla) {sudo -i filezilla}
        [exec]   (Luckybackup) {sudo -i luckybackup}
  [end]
  [submenu] (Calculators)
        [exec]   (Calculator) {calcoo}
        [exec]   (Speedcrunch) {speedcrunch}
  [end]
  [submenu] (CD-burner etc.)
   [exec]   (Handbrake) {handbrake}
   [exec]   (K3b) {k3b}
   [exec]   (Xfburner) {xfburner}
  [end]
  [submenu] (Editors)
        [exec]   (Leafpad) {leafpad}
        [exec]   (Nano) {lxterminal --geometry=100x32 -e nano}
        [exec]   (Gvim) {gvim}
        [exec]   (Vim) {lxterminal --geometry=100x32 -e vi}
  [end]
  [submenu] (File Managers)
        [exec]   (Caja) {sudo -i caja --no-desktop}
        [exec]   (Dropbox) {nohup /root/.dropbox-dist/dropboxd&}
        [exec]   (Filezilla) {sudo -i filezilla}
        [exec]   (Pcmanfm) {sudo -i pcmanfm}
  [end]
  [submenu] (File/System utils)
        [exec]   (Baobab) {sudo -i baobab}
        [exec]   (Chkdsk) {sudo -i /root/bin/chkdsk}
        [exec]   (E2fsck) {lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/e2fschk}
        [exec]   (Gsmartcontrol) {sudo -i gsmartcontrol}
        [exec]   (Mc) {lxterminal --geometry=100x32 -e mc}
        [exec]   (Ntfsfix) {lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/ntfschk}
        [exec]   (Partimage) {sudo -i lxterminal --geometry=100x32 -e partimage}
        [exec]   (Screenshot) {gl-screenshot}
   [exec]   (Show existing disks) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/disks wait}
   [exec]   (Show existing disks and partitions) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/lspart wait}
        [exec]   (Testdisk) {sudo -i lxterminal --geometry=100x32 -e testdisk}
  [end]
  [submenu] (Fluxbox menu)
        [config] (Configure)
        [submenu] (Styles)
              [include] (/usr/share/fluxbox/menu.d/styles/)
        [end]
              [workspaces] (Workspace List)
        [submenu] (Tools)
              [exec] (Window name) {xprop WM_CLASS|cut -d \" -f 2|xmessage -file - -center}
        [end]
        [commanddialog] (Fluxbox Command)
        [reconfig] (Reload config)
        [restart] (Restart)
        [exec] (Exit X) {gl-killx}
        [exec] (About) {(fluxbox -v; fluxbox -info | sed 1d) 2> /dev/null | xmessage -file - -center}
        [separator]
  [end]
  [submenu] (Games)
   [exec] (Glhack) {/usr/games/glhack}
   [exec] (Xnethack) {/usr/games/xnethack}
  [end]
  [exec] (GParted) {sudo -i gparted}
  [submenu] (Grub)
   [exec] (Dump MBR) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/dumpmbr -w}
   [exec] (Fix Grub2) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/fixgrub wait}
   [exec] (Show existing disks) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/disks wait}
   [exec] (Show existing disks and partitions) {lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/lspart wait}
  [end]
  [submenu] (Network)
     [exec] (Start WiFi) {sudo -i lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/startwifi wait}
        [exec] (Network config) {sudo -i lxterminal --geometry=100x32 -l -e gl-live-netcfg}
   [exec] (Nmtest) {sudo -i lxterminal --geometry=120x32 -e /root/bin/nmtest -s -t -p wait}
        [exec] (EtherApe) {sudo -i etherape}
        [exec] (Putty) {sudo -i putty}
        [exec] (WiFi-radar) {sudo -i wifi-radar}
   [exec] (WiFi-man) {sudo "/opt/WiFiman Desktop/wifiman-desktop" %U}
        [exec] (WireShark) {sudo -i wireshark}
        #[exec] (Zenmap) {sudo -i zenmap}
  [end]
  [submenu] (System)
        [exec]   (Hardinfo) {sudo -i hardinfo}
   [exec]   (Stacer) {sudo stacer}
  [end]
  [submenu] (Terminals)
        [exec] (Lxterminal with root privileges) {sudo -i lxterminal --geometry=100x32}
        [exec] (Putty) {sudo -i putty}
  [end]
  [submenu] (Web browser)
   [exec]   (Mercury) {mercury-browser}
   [exec]   (Netsurf) {netsurf}
   [exec]   (Thorium) {thorium-browser}
  [end]
  [submenu] (Viewers/Office)
        [exec]   (Acroread) {acroread}
   [exec]   (Calc) {libreoffice --calc}
        [exec]   (Gpicview) {gpicview}
   [exec]   (Impress) {libreoffice --impress}
        [exec]   (Okular) {okular}
        [exec]   (VLC) {vlc}
   [exec]   (Writer) {libreoffice --writer}
        [exec]   (Xpdf) {xpdf}
  [end]
  [submenu] (Windows)
   #
   [exec] (TeamViewer) {teamviewer}
   #
        [exec] (Bitlock) {export SYNCH=true; lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/bitlock -w}
   #
   # For normal NTFS filesystem
        [exec] (Windows Passwords) {export SYNCH=true; lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/winpwd --wait}
        [exec] (Windows Passwords ISO8859-1) {export SYNCH=true; lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/winpwd --wait --iso}
   #
   # If NTFS filesystem has been decrypted with Bitlock
        [exec] (Windows Passwords Dislock) {export SYNCH=true; lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/winpwd --wait --dislock}
        [exec] (Windows Passwords Dislock ISO8859-1) {export SYNCH=true; lxterminal --geometry=100x32 -e /root/bin/winpwd --wait --iso --dislock}
  [end]
  [submenu] (Exit)
        [exec] (Exit X) {gl-killx}
        [exec] (Shutdown-menu) {sudo -i gl-shutdown-menu}
  [end]
[end]

Men det är fler ändringar än så, bl.a så startar den i Bash och en massa egna script finns med...
och alltihop bygger på GParted's ISO... 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 2:01 am

Osprey skrev:
Mikael skrev:Okej.
Jag brukar göra dessa steg:

1. Ladda hem ISO:n som finns på nätet
2. Sedan är det bara att lägga ut den på en pinne med mint-stick

Mycket konstigare än så är det inte...

Det stämmer säkert om du lägger ut en färdig ISO, som du för den delen kan lägga ut med Ventoy också via en vanlig kopiering...

Det jag beskriver är snarare hur du skapar en egen ISO med just det innehåll du själv vill ha, som är baserad på t.ex GParted eller något annat. Då kan du installera och ta med vilka script och vilka program du själv vill ha med. Visst lite mer jobb, men vill man ha något anpassat just som man själv vill ha det, så.... 8-)

Det jag beskriver är i princip hur du laddar hem en färdig ISO, packar upp den och gör vad du vill med det som finns där, för att sedan packa ihop det och skapa en ny ISO som innehåller dina egna ändringar...

Osprey, har du koll på hur man moddar en Linux iso?
Det jag menar med moddar är att ta bort paket samt lägga till paket som installeras av installern?
Det skulle vara rätt smidigt att debloata systemet redan innan det installeras och lägga till de program man vill ha, så det blir ett steg mindre efter installationen.
Marie SWE
Ninja

Re: Diskavbild, skapa modifierad

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 2:13 am

Marie SWE skrev:Osprey, har du koll på hur man moddar en Linux iso?
Det jag menar med moddar är att ta bort paket samt lägga till paket som installeras av installern?
Det skulle vara rätt smidigt att debloata systemet redan innan det installeras och lägga till de program man vill ha, så det blir ett steg mindre efter installationen.

Har inte packat upp och tittat på någon Linux iso, men självfallet går det att modda dem också. Det finns förmodligen något script där som säger vad som ska installeras. Problemet är bara att veta vad som inte ska tas med och sedan att veta att det inte blir någon beroendekonflikt med andra paket...

Förmodligen är det lättare att ta hand om det i efterhand, så att du kan få hjälp av "dpkg" eller något sådant. Jag började för ett par år sedan med ett "debloat-script", men det blev aldrig färdigt... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 2:20 am

Osprey skrev:Har inte packat upp och tittat på någon Linux iso, men självfallet går det att modda dem också. Det finns förmodligen något script där som säger vad som ska installeras. Problemet är bara att veta vad som inte ska tas med och sedan att veta att det inte blir någon beroendekonflikt med andra paket...

Förmodligen är det lättare att ta hand om det i efterhand, så att du kan få hjälp av "dpkg" eller något sådant. Jag började för ett par år sedan med ett "debloat-script", men det blev aldrig färdigt... :mrgreen:

Jag försökte kika runt i ISO'n på Debian xfce, men jag hittade inte någonstans vart programmen är listade som blir installerade.

Okej.. Jag skrev mig ett debloat/install/tweak/samba/theme script för ett år sedan, då jag visste att jag skulle installera 3datorer... (och du vet ju hur mycket jag älskar det). :lol:
Så installationen av debian tar 15minuter.. skriptet tar 45-50minuter att köra (HDD 5400rpm)
Men det skulle vara nice att bara ha själva installationsprocessen.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 2:49 am

Marie SWE skrev:Men det skulle vara nice att bara ha själva installationsprocessen.

Du har ju hela tiden beroendeproblematiken. Scriptet som installerar allting, eller listan av vad som ska installeras, har ju självfallet detta löst, men tar du bort en sak så är det lätt att allt möjligt annat kraschar...

Kör du det däremot i efterhand, så får du ju en fråga typ att -"om du tar bort linux-bloat-generator, så kommer även linux-kernel att avinstalleras, vill du göra detta?"...

Det är nog inget bra att gå in och modda i själva installationen, om man inte har kontakt med de som gjort den och de kommer nog högst motvilligt att gå med på några ändringar. Det är lättare att fixa det i efterhand. I det "rmbloat" script jag började med så kom jag fram till att jag hade lite drygt 4000 paket installerade... och hur tusan ska man veta vilka man vill bli av med och vad detta innebär..??

Ok, dpkg, apt, apt-get och aptitude håller koll på beroenden, men vad man ska försöka bli av med står ju skrivet i stjärnorna...

Jag kan iofs. tänka mig att RTLinux eller Arch ligger närmare det du vill ha....
Senast redigerad av Osprey tor nov 07, 2024 2:54 am, redigerad totalt 1 gång.
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 2:54 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Men det skulle vara nice att bara ha själva installationsprocessen.

Du har ju hela tiden beroendeproblematiken. Scriptet som installerar allting, eller listan av vad som ska installeras, har ju självfallet detta löst, men tar du bort en sak så är det lätt att allt möjligt annat kraschar...

Kör du det däremot i efterhand, så får du ju en fråga typ att -"om du tar bort linux-bloat-generator, så kommer även linux-kernel att avinstalleras, vill du göra detta?"...

Det är nog inget bra att gå in och modda i själva installationen, om man inte har kontakt med de som gjort den och de kommer nog högst motvilligt att gå med på några ändringar. Det är lättare att fixa det i efterhand. I det "rmbloat" script jag började med så kom jag fram till att jag hade lite drygt 4000 paket installerade... och hur tusan ska man veta vilka man vill bli av med och vad detta innebär..??

Ok, dpkg, apt, apt-get och aptitude håller koll på beroenden, men vad man ska försöka bli av med står ju skrivet i stjärnorna...

Smidigast är att ge attan i småpaketen och bara ta bort primära.. som office, calculator osv.. sedan i slutet köra en apt autoremove som rensar det som är skräp.

När jag gör det i windows ISO filer, så greppar programmet Camera, eller onedrive och sedan blir resten borttaget(ej installerat) på automatik som beroenden..
Lite som linux med sudo apt remove gnome-disks.. då tar den alla beroenden även att bara huvudpaketet specificerades.

Så skulle jag vilja kunna göra med linux.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 2:56 am

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:

Smidigast är att ge attan i småpaketen och bara ta bort primära.. som office, calculator osv.. sedan i slutet köra en apt autoremove som rensar det som är skräp.

När jag gör det i windows ISO filer, så greppar programmet Camera, eller onedrive och sedan blir resten borttaget på automatik som beroenden..
Lite som linux med sudo apt remove gnome-disks.. då tar den alla beroenden även att bara huvudpaketet specificerades.

Så skulle jag vilja kunna göra med linux.

Jag kan iofs. tänka mig att RTLinux eller Arch ligger närmare det du vill ha, men då får du förmodligen också sämre GUI....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 2:57 am

Osprey skrev:
Jag kan iofs. tänka mig att RTLinux eller Arch ligger närmare det du vill ha....

Debian har 5år.. RTLinux vet jag inte hur lång support de har.. Arch är för instabilt.. samt ingen LTS historia. :?

edit
Jag har börjat kika på Rocky linux.. då det har 10år.. Men massor programvara saknas..
Alma kanske jag ska undersöka oxå.. om det har mer programvara
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 3:11 am

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:

Debian har 5år.. RTLinux vet jag inte hur lång support de har.. Arch är för instabilt.. samt ingen LTS historia. :?

edit
Jag har börjat kika på Rocky linux.. då det har 10år.. Men massor programvara saknas..

Då har du ju fortfarande VxWorks och VRTXsa att välja på, men de är inte gratis tror jag och GUI är knappast prioriterat...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 3:15 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:
Osprey skrev:

edit

Då har du ju fortfarande VxWorks och VRTXsa att välja på, men de är inte gratis tror jag och GUI är knappast prioriterat...

Okej.. jaa, du känner ju mig vid detta laget.. så GUI fattigt... neeeee. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 3:33 am

Marie SWE skrev:Okej.. jaa, du känner ju mig vid detta laget.. så GUI fattigt... neeeee. :mrgreen:

Där hamnar du i en konflikt liksom... linux i realtid har väldigt dåligt med GUI, medan det som är menat att fungera för "vanliga människor" har en massa bloatware eller om men så säger "onödigt"...

Det går liksom inte att komma ifrån, om man nu inte hackar ihop något eget...

Det är ju lite det jag gjort med "hemmabygda iso", det bygger på GParted och är väldigt enkla system, med bara Fluxbox. Enda problemet är att jag kan inte uppgradera dem permanent när de är uppe, utan det måste jag göra via "chroot" innan jag startar dem... 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 3:42 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Okej.. jaa, du känner ju mig vid detta laget.. så GUI fattigt... neeeee. :mrgreen:

Där hamnar du i en konflikt liksom... linux i realtid har väldigt dåligt med GUI, medan det som är menat att fungera för "vanliga människor" har en massa bloatware eller om men så säger "onödigt"...

Det går liksom inte att komma ifrån, om man nu inte hackar ihop något eget...

Det är ju lite det jag gjort med "hemmabygda iso", det bygger på GParted och är väldigt enkla system, med bara Fluxbox. Enda problemet är att jag kan inte uppgradera dem permanent när de är uppe, utan det måste jag göra via "chroot" innan jag startar dem... 8-)

Jag har ju fått debian att fungera okej.. Det är bara buggar och instabilitet som stör mig en hel del.
och linux fanboys på engelska forum trampar på mina nerver o kommer med ursäkten... jag använder datorn på fel sätt.... Det är gratis så man får inte klaga.. osv. :roll:
Sedan säger de att Linux är stabilare än windows....
Så just nu(när jag har tid o ork) så håller jag på att sätta upp en likvärdig laptop som denna.. så ska jag köra Windows LTSC VS Linux Debian Xfce.. använda dem identiskt sida vid sida genom att identiskt surfa på samma sidor.. göra allt identiskt samtidigt i real time..
Sedan ska jag bevisa för dem att windows är mer stabilt. :lol: :lol: :lol:
Jag kommer bli bannad på det forumet sedan när jag bevisar att windows vinner i stabilitet o misshandel. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 4:26 am

Marie SWE skrev:Jag har ju fått debian att fungera okej.. Det är bara buggar och instabilitet som stör mig en hel del.
och linux fanboys på engelska forum trampar på mina nerver o kommer med ursäkten... jag använder datorn på fel sätt.... Det är gratis så man får inte klaga.. osv. :roll:
Sedan säger de att Linux är stabilare än windows....
Så just nu(när jag har tid o ork) så håller jag på att sätta upp en likvärdig laptop som denna.. så ska jag köra Windows LTSC VS Linux Debian Xfce.. använda dem identiskt sida vid sida genom att identiskt surfa på samma sidor.. göra allt identiskt samtidigt i real time..
Sedan ska jag bevisa för dem att windows är mer stabilt. :lol: :lol: :lol:
Jag kommer bli bannad på det forumet sedan när jag bevisar att windows vinner i stabilitet o misshandel. :mrgreen:

Windows har blivit mycket bättre sedan den tiden det var känt för alla möjliga "blåskärmar", men samtidigt så är Linux server ett väldigt stabilt system. Det är både plus och minus lite här och där. När det gäller t.ex VxWorks och VRTXsa, så används det t.ex av FM, som har rätt höga krav på driftsäkerhet... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 4:35 am

Osprey skrev:Windows har blivit mycket bättre sedan den tiden det var känt för alla möjliga "blåskärmar", men samtidigt så är Linux server ett väldigt stabilt system. Det är både plus och minus lite här och där. När det gäller t.ex VxWorks och VRTXsa, så används det t.ex av FM, som har rätt höga krav på driftsäkerhet... :mrgreen:

*hihihi* jaaa.. Windows millennium var ju rena minfältet. :lol:
Joo linux server är stabilt o driftsäkert.. Men den diskussionen på forumet är ju angående desktops-användning.. Jag har inte sett eller hört om Linux servrar som har desktop miljöer o används för att sitta o surfa på webben, skriva office dokument osv. :D

Lika så jämför de alltid sina hårt moddade linux installationer med windows out of the box...
Kan man spendera en timma eller tre att modda Linux, så ska man jämföra det med ett moddat windows.
Men det vill de inte höra, för då är ju inte windows/winblows lika illa. :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » tor nov 07, 2024 7:27 am

Osprey skrev:Det jag beskriver är snarare hur du skapar en egen ISO med just det innehåll du själv vill ha, som är baserad på t.ex GParted eller något annat. Då kan du installera och ta med vilka script och vilka program du själv vill ha med. Visst lite mer jobb, men vill man ha något anpassat just som man själv vill ha det, så.... 8-)
Det jag beskriver är i princip hur du laddar hem en färdig ISO, packar upp den och gör vad du vill med det som finns där, för att sedan packa ihop det och skapa en ny ISO som innehåller dina egna ändringar...

Jo men det var väl inte det som Ts efterfrågade?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Nästa

Återgå till Vanliga frågor och svar