Uppdatera program, VLC

Uppdatera program, VLC

Inläggav MangeO » tor apr 04, 2024 3:23 pm

Skulle rädda några gamla videoinspelningar med hjälp av VLC, men upptäcker nu att jag bara får bild, inget ljud..
Efter div felsökning (amatör utan djupare linux-skills) så hittade jag denna info: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=393569
där det påstås vara problem i just Ver 3.0.16 som är installerad (har Mint MATE 21.1) och det är också den version som finns i programhanteraren.
Vill verkligen inte installera den väldiga "Flathub" versionen på flera Gb. Kan man inte uppdatera VLC "manuellt" på nåt enkelt sätt?? :?:
MangeO
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 30, 2023 9:10 am

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav lampuradio » fre apr 05, 2024 8:12 am

Gjorde sök efter uppdateringar idag och då dök VLC 3.0.20 upp. Det borde kanske gå att hitta den via den vanliga uppdateringsfunktionen, eller genom att söka med Synaptic.
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Mikael » fre apr 05, 2024 6:43 pm

lampuradio skrev:Gjorde sök efter uppdateringar idag och då dök VLC 3.0.20 upp. Det borde kanske gå att hitta den via den vanliga uppdateringsfunktionen, eller genom att söka med Synaptic.


Ja, den versionen återfinns i Synaptic
ksnip_20240405-194231.png
ksnip_20240405-194231.png (49.99 KiB) Visad 402 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav MangeO » lör apr 06, 2024 7:27 am

Tack för svar!
Fast här ser jag dock ingen nyare version vare sig i programhanteraren eller i synaptic (som jag nu hittade).
VLC_version.png
VLC_version.png (84.41 KiB) Visad 377 gånger


Ligger MATE versionen av Mint efter på nåt sätt kanske? (min gamla dator orkar inte med Cinnamon)
MangeO
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 30, 2023 9:10 am

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Mikael » lör apr 06, 2024 9:48 am

MangeO skrev:Ligger MATE versionen av Mint efter på nåt sätt kanske? (min gamla dator orkar inte med Cinnamon)


Det handlar kanske mer om att du kör 21.1 medan lampuradio kanske har 21.3 och jag har LMDE 6.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav lampuradio » sön apr 07, 2024 8:00 pm

Nu kanske jag slår in en öppen dörr, men Synaptic brukar vilja att man kör "Läs om" för att man ska vara säker på att det nyaste finns med i listan.
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Marie SWE » sön apr 07, 2024 9:53 pm

Precis :)

öppna terminalen, skriv: sudo apt update
och enter... Sedan öppna synaptics så är den uppdaterad med senaste om du inte hittar läs om, eller om den inte läser om, så kommer terminalen skvallra om varför den inte uppdaterar alla repos. 8-)

Säger jag som hatar terminalen och tycker att den hör hemma på andra sidan millennieskiftet. :lol: hahaha :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav MangeO » sön apr 07, 2024 9:54 pm

Tack för tips, blir dock ingen skillnad i sökresultat efter att ha kört Läs Om. Ver 3.0.16 build7 är vad som finns i listan.
Ja, jag noterade att datorn jobbade lite, så jag antar att den läste hem/uppdaterade listan. Är det vad "apt update" gör? eller uppdateras mer med det kommandot?


Hittade guvcview i programhanteraren, vet inte om det programmet bara funkar just med USB-kameror eller om det skulle kunna fungera / hitta signal från det
Avermedia TV-kort (med AV-ingång) som sitter i burken?
(VLC hittar det iaf, men får som sagt nu bara bild inget ljud)
MangeO
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 30, 2023 9:10 am

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Marie SWE » mån apr 08, 2024 1:02 am

MangeO skrev:Tack för tips, blir dock ingen skillnad i sökresultat efter att ha kört Läs Om. Ver 3.0.16 build7 är vad som finns i listan.
Ja, jag noterade att datorn jobbade lite, så jag antar att den läste hem/uppdaterade listan. Är det vad "apt update" gör? eller uppdateras mer med det kommandot?


Hittade guvcview i programhanteraren, vet inte om det programmet bara funkar just med USB-kameror eller om det skulle kunna fungera / hitta signal från det
Avermedia TV-kort (med AV-ingång) som sitter i burken?
(VLC hittar det iaf, men får som sagt nu bara bild inget ljud)

Nu har inte jag haft Mint eller LMDE sedan flera år tillbaka, så jag vet inte vad för paket som är i mint's repos
Att jag använder sudo apt update är att jag kan se om någon repo adress får error meddelanden.. samt jag vet att om en repo ändrats, så korrigeras det med det kommandot.
Så det är mer därför jag tar till terminalen för att se om det blir några felmeddelanden.. Läs om i synaptics borde göra det samma, men jag vet faktiskt inte, då jag aldrig funderat på det ur lathetsfaktor. :D
För onödigt vetande, så har Debian12.1 vlc 3.0.20
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav MangeO » tor apr 11, 2024 12:41 pm

Provade guvcview men det funkar inte alls.

Tycker iaf det är lite märkligt att ingen nyare version av vlc hittas, när det nu finns sådana,.
Det kan inte bero på vilket programförråd som är valt?
Programförråd-m.png
Programförråd-m.png (41.33 KiB) Visad 245 gånger
MangeO
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 30, 2023 9:10 am

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Osprey » tor apr 11, 2024 2:44 pm

MangeO skrev:Tycker iaf det är lite märkligt att ingen nyare version av vlc hittas, när det nu finns sådana,.

Ibland tar det ett litet tag innan nya versioner kommer in i förråden...
Detta för att man (någotsånär) vill kunna garantera att det som finns i förråden är stabilt. Vill du ha nyare version så kan du ju alltid ladda hem det allra senaste (ibland beta) och installera själv...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 150
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Marie SWE » tor apr 11, 2024 4:38 pm

Då det är mint som bygger på debian i grunden.
Det man kan göra även om man får vara försiktig.. Det är att temporärt lägga debian sid repos i source.list för installation av nyare paket... (Det kanske finns någon motsvarande Ubuntu kanske.. Men det har jag ingen aning om..)
Men vad du än gör... skriv inte sudo apt upgrade, eller att du gör uppdatera paket i synaptics, för då har du en systemkrasch på halsen med stor sannolikhet. ;) :D

Säkrare variant, om programmet finns som .deb paket, så kan du alltid ladda ner nyare programmet och göra en manuell installation.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Mikael » tor apr 11, 2024 5:30 pm

MangeO skrev:Provade guvcview men det funkar inte alls.

Tycker iaf det är lite märkligt att ingen nyare version av vlc hittas, när det nu finns sådana,.
Det kan inte bero på vilket programförråd som är valt?
Programförråd-m.png


Mint 21.1 kanske inte har fått uppdateringar av kärnor som Mint 21.3 har fått?
Att det krävs en nyare kärna för VLC 3.0.20?

Finns något hinder att uppgradera till 21.3?
Senast redigerad av Mikael tor apr 11, 2024 8:04 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Uppdatera program, VLC

Inläggav Mikael » tor apr 11, 2024 5:34 pm

Marie SWE skrev:Då det är mint som bygger på debian i grunden.
Det man kan göra även om man får vara försiktig.. Det är att temporärt lägga debian sid repos i source.list för installation av nyare paket... (Det kanske finns någon motsvarande Ubuntu kanske.. Men det har jag ingen aning om..)
Men vad du än gör... skriv inte sudo apt upgrade, eller att du gör uppdatera paket i synaptics, för då har du en systemkrasch på halsen med stor sannolikhet. ;) :D

Säkrare variant, om programmet finns som .deb paket, så kan du alltid ladda ner nyare programmet och göra en manuell installation.


Här kan man hitta .deb
https://pkgs.org/download/vlc
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst