live USB-stick LÖST

live USB-stick LÖST

Inläggav bosse » fre feb 17, 2023 3:15 pm

Läste på https://www.linuxmint.com/ att köra med ett live usbstick men har inte hittat hur man går tillväga för att skapa detta. :P
Senast redigerad av bosse lör feb 18, 2023 6:51 am, redigerad totalt 1 gång.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: live USB-stick

Inläggav Jan-Olof » fre feb 17, 2023 5:55 pm

Antar att du menar ett USB-minne som man använder för att installera.

1. Hämta en ISO-fil för den skrivbordsmiljö du vill ha, se viewtopic.php?f=15&t=1419&start=15#p9623 eller viewtopic.php?f=15&t=1311#p9291
2. Sätt i ett lämpligt USB-minne.
3. Högerklicka på filen och välj Skapa startbart USB-minne.
4. Välj USB-minnet (väljs för det mesta automatiskt).
5. Klicka på Skriv.
6. Ha lite tålamod – det tar några minuter beroende på hur hög skrivhastighet minnet klarar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: live USB-stick

Inläggav bosse » fre feb 17, 2023 6:02 pm

Jan-Olof skrev:Antar att du menar ett USB-minne som man använder för att installera.

1. Hämta en ISO-fil för den skrivbordsmiljö du vill ha, se viewtopic.php?f=15&t=1419&start=15#p9623 eller viewtopic.php?f=15&t=1311#p9291
2. Sätt i ett lämpligt USB-minne.
3. Högerklicka på filen och välj Skapa startbart USB-minne.
4. Välj USB-minnet (väljs för det mesta automatiskt).
5. Klicka på Skriv.
6. Ha lite tålamod – det tar några minuter beroende på hur hög skrivhastighet minnet klarar.

Det har jag gjort tidigare med BalenaEtcher. Jag fattade det som att man kan skapa ett usbminne som startar upp och kör LM utan installation.
nn.png
nn.png (45.18 KiB) Visad 7980 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: live USB-stick

Inläggav Jan-Olof » fre feb 17, 2023 6:16 pm

Ett installationsmedia körs ju alltid i demoläge när du startar, vare sig det är ett USB-minne eller en DVD. Det är inget som installeras förrän du klickar på Installera-ikonen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: live USB-stick

Inläggav bosse » fre feb 17, 2023 6:19 pm

Jan-Olof skrev:Ett installationsmedia körs ju alltid i demoläge när du startar, vare sig det är ett USB-minne eller en DVD. Det är inget som installeras förrän du klickar på Installera-ikonen.

OK, då missuppfattade jag detta. Får testa 21.1 på en gammal 19.3 och kolla vidare. :oops:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: live USB-stick

Inläggav Mikael » fre feb 17, 2023 9:43 pm

Man kan ju installera Mint på ett USB-minne.
Jag hade ett sådant USB-minne med mig i "jobbarväskan" under flera år när/om jag behövde använda ett program som bara fungerar i Windows XP. När Windows 7 blev standard fungerade inte det programmet men jag kunde då sätta i USB-minnet och starta upp datorn med det. Där körde jag programmet under Wine.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: live USB-stick

Inläggav Mikael » fre feb 17, 2023 10:25 pm

OBS!
Om du tänker testa detta - tänk då på att det kan stöka till det med ordinarie installation på hårddisken. Koppa ur den fysiskt eller "disabla" den i BIOS först.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: live USB-stick

Inläggav Jan-Olof » lör feb 18, 2023 12:13 am

Gjorde också så för ett antal år sedan men avråder nu från detta. Vissa USB-minnen kan vara helt olämpliga och ställa till mycket problem trots att både läs- och skrivhastighet borde räcka.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: live USB-stick

Inläggav bosse » lör feb 18, 2023 6:50 am

Tack för tipsen, det får bli en ordinär nyinstallation. Verkar trots allt lite tryggare. :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: live USB-stick LÖST

Inläggav Mikael » tor mar 02, 2023 7:25 pm

Jag tog och kollade en vända till på detta att installera små Linux-distar på USB.
Porteus är inte precis dagsfärsk och jag lämnade den därhän.

Tiny Core Linux är ju liten och den har jag testat i omgångar men hade en tanke att kolla igen. Slog bort den tanken sedan jag läst mina egna anteckningar från tidigare tillfälle.

Slax har dykt upp när man gallrat och då har det varit en dist. som baseras på Slackware och då fick det vara, för min del. Såg nu att det fanns en Slax som baseras på Debian och testade den.

Väldigt trevligt och avskalat gränssnitt. Klickar jag på webbläsarikonen får jag en fråga om jag vill ladda ner och installera. Bekräftar det och då blinkar det till lite men ingen info om vad som går fel. Inte ens att nätverk saknas. En ikon för Network-manager finns och där kan jag få igång nätverket men det blir ingen skillnad vad gäller hämtning/installation.
Testar då via terminalen och inser att det då hade varit bra om man hade hittat någonstans att ändra tangentbordslayouten. Det gör det inte. Möjligen kan man ändra det via terminalen och då hade det varit bra med... Nej. Enkel och snygg men inte värt mödan enligt min mening.

Så börjar jag reflektera lite mer. När behöver man egentligen en liten dist. att installera på ett USB-minne? Det kommer ju att behövas en dator oavsett. Troligen finns då ett operativsystem redan.
Att köra via USB kommer att medföra att det går långsamt, särskilt om USB-minnet och/eller datorns USB använder USB 2.0.

Jag kan klura lite mer om det finns ett bakomliggande behov, typ som när jag inte kunde köra ett program på annat sätt.
Senast redigerad av Mikael sön apr 09, 2023 9:35 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: live USB-stick LÖST

Inläggav bosse » tor mar 02, 2023 7:33 pm

Mikael skrev:Jag tog och kollade en vända till på detta att installera små Linux-distar på USB.
Nämnda Porteus är inte precis dagsfärsk och jag lämnade den därhän.

Tiny Core Linux är ju liten och den har jag testat i omgångar men hade en tanke att kolla igen. Slog bort den tanken sedan jag läst mina egna anteckningar från tidigare tillfälle.

Slax har dykt upp när man gallrat och då har det varit en dist. som baseras på Slackware och då fick det vara, för min del. Såg nu att det fanns en Slax som baseras på Debian och testade den.

Väldigt trevligt och avskalat gränssnitt. Klickar jag på webbläsarikonen får jag en fråga om jag vill ladda ner och installera. Bekräftar det och då blinkar det till lite men ingen info om vad som går fel. Inte ens att nätverk saknas. En ikon för Network-manager finns och där kan jag få igång nätverket men det blir ingen skillnad vad gäller hämtning/installation.
Testar då via terminalen och inser att det då hade varit bra om man hade hittat någonstans att ändra tangentbordslayouten. Det gör det inte. Möjligen kan man ändra det via terminalen och då hade det varit bra med... Nej. Enkel och snygg men inte värt mödan enligt min mening.

Så börjar jag reflektera lite mer. När behöver man egentligen en liten dist. att installera på ett USB-minne? Det kommer ju att behövas en dator oavsett. Troligen finns då ett operativsystem redan.
Att köra via USB kommer att medföra att det går långsamt, särskilt om USB-minnet och/eller datorns USB använder USB 2.0.

Jag kan klura lite mer om det finns ett bakomliggande behov, typ som när jag inte kunde köra ett program på annat sätt.
Tack för all nedlagt jobb!! För min del är jag nöjd så här långt. Många tack :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: live USB-stick LÖST

Inläggav Mikael » mån apr 17, 2023 9:19 pm

En liten återkoppling bara:

MX-Linux har verktyg för att kunna skapa ett sådant USB-minne som man kan starta upp och där ändringar sedan kan sparas. Det behövdes några försök innan jag fattade allt.
Nu har jag valt Fluxbox som skrivbordsmiljö och jag vet inte om det var så bra val, egentligen. Det lär vara resurssnålt men då till bekostnad av användarvänligheten. Det troliga är nog att jag gör om allt från början men då med Xfce. Då blir det kanske en liten guide med.

OK, det är inte Mint men tills dess att Mint erbjuder liknande funktionalitet så...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster