Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint. Främst hur vi optimerar upplevelsen för svensktalande användare.

Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Inläggav Marie SWE » sön mar 05, 2023 11:49 pm

Hejsan på er.
Jag såg en artikel idag att Canonical har beordrat Ubuntu (alla versioner) att sluta med Flatpak i deras distros från och med version 23.04.. och köra enbart med Snap. alla Flatpak program kommer att försvinna från software store/ubuntus programförråd.... Vilket om jag minns rätt, så använder Mint även ubuntus förråd i sources.list och där med kommer även Flatpak försvinna i Mint's programvaru-butik

Så frågan är.. Hur tror ni Mint teamet kommer göra?
1 Haka på tåget och acceptera endast Snap och köra utan Flatpak
2 Ändra om allt och ta ur allt med Snap som medföljer och ersätta med Flatpak och skapa eget programförråd för flatpak.
3 Gå över på sin backup plan med LMDE.

Artikeln är på engelska, jag hitta ingen svensk artikel.
https://www.theregister.com/2023/02/23/ ... p_flatpak/


Jag maskinöversatte artikeln för er som inte är bekväma med engelskan, tills en svensk artikel släpps av svenska ubuntu eller annan IT-"tidning"..... Så jag garanterar INTE översättningen , då det är för mycket att översätta... och för att vara brutalt ärlig så har jag inte lust att lägga ner tiden på att översätta artikeln. ;)

Källhänvisningar för att göra detta korrekt.
* Artikel: https://www.theregister.com/2023/02/23/ubuntu_remixes_drop_flatpak/
* Författare: Liam Proven https://www.theregister.com/Author/Liam-Proven

På order av Canonical: Officiella Ubuntu-smaker måste sluta inkludera Flatpak som standard
Du kan lägga till Snaps rivaliserande cross-distro-förpackningsformat tillbaka du själv
Liam Proven tor 23 februari 2023 // 16:30 UTC


Canonical har utfärdat ett officiellt påbud: de godkända Ubuntu-remixarna måste ta bort Flatpak-stödet från och med nästa utgåva.

De olika Ubuntu-smakerna är inte kanoniska produkter. Endast den ursprungliga Ubuntu, med GNOME-skrivbordet, är den "riktiga varan". Trots det har företaget viss kontroll eftersom det är Canonical som officiellt sanktionerar och godkänner vad som är en officiell smak och vad som inte är det. Och Canonical har talat: Från och med nästa utgåva kommer ingen officiell variant att stödja Flatpak längre. Canonical har sitt eget officiella paketeringsformat för flera plattformar, Snap, och från och med version 23.04 är det bara Snap som ska byggas in. Flatpak-pluginen för mjukvarubutiken kommer också att tas bort.

De åtta officiella smakerna – eller remixarna, som The Reg FOSS desk brukar kalla dem – är Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin, Ubuntu Mate, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity och Xubuntu. Kraven för erkännande är ganska enkla. Bland dem är att alla komponenter måste komma från Ubuntu-förråden, utgåvor måste synkroniseras med de från den primära distron, buggar måste spåras genom Launchpad, och så vidare.

(Vi noterar med intresse att ingen "Kinetic Kudu"-version av Ubuntu Kylin finns på Ubuntus nedladdningssida, även om det finns testversioner av "Lunar Lobster", så den kanske inte kommer att släppas ännu.)

I vår berättelse om att Ubuntu Unity blev en officiell smak, nämnde vi att den inkluderar Flatpak-stöd som standard. Det var dock inte den första: det var Ubuntu MATE, som lade till Flatpak 22.04. Bland annat förekommer det i manifestet för Kubuntu 22.10, och det var planerat att läggas till i Xubuntu 23.04.

Det finns naturligtvis massor av inofficiella Ubuntu-baserade distros, av vilka vi har tittat på några: Ubuntu Cinnamon är fortfarande inte officiellt, även om dess unga underhållare, Joshua Peisach, siktar på officiell status.

Det fransk-hiberniska rivaliserande projektet Linux Mint är definitivt inte officiellt, och det vill det inte heller vara. Inte heller dess granne, det ukrainsk-hiberniska Zorin OS, det Nya Zeeland-ledda Linux Lite eller Teejeetechs lätta men galvaniserade zink. De är fria att inkludera eller ta bort vad de vill. Som sådan avviker Mint Snap och ersätter den med Flatpak. Både Linux Lite och Zinc har inget av formaten förinstallerat, även om Zinc erbjuder Nala och Deb-Get istället. ZorinOS installerar båda systemen, och de betalda utgåvorna av Zorin OS inkluderar dussintals förinstallerade Flatpak-appar, vilket är anledningen till att det tar hela 30 gigabyte disk.

Om du gillar Flatpak – och det gör många – behöver du inte oroa dig. Flatpak-verktyget kommer att finnas kvar i Ubuntus arkiv, så du kommer att kunna lägga till det igen mycket enkelt, som beskrivs på Flathub. Det finns bara tre steg, och du kan till och med hoppa över ett av dem om du inte använder den grafiska programvarubutiken.

Trots starkt populärt stöd för Flatpak, som vi behandlade i vår första rapport från Ubuntu Summit, står Canonical stadigt bakom sitt Snap-format. Det är inte förvånande att den inte vill att Snaps främsta rival ingår som standard. Snap är fortfarande det mer kapabla verktyget: det stöder serverappar på maskiner utan GUI, vilket Flatpak inte kan, och det är det enda paketeringsformatet i Ubuntu Core.

Det finns enbart Flatpak-distros, som det Debian-baserade Endless OS och Red Hats Fedora-spinn, det GNOME-baserade Silverblue och dess KDE-baserade motsvarighet Kinoite. Men förutom Flatpak måste de alla inkludera OStree också för att hantera OS-uppdateringar – eftersom Flatpak inte kan göra det.

På maskiner med sofistikerade filsystem, som Btrfs i Fedora, är det möjligt att använda komprimering för att minska utrymmet som används av dubblettfilerna inuti Flatpaks. Den särskilt orädda kan också möjliggöra deduplicering.

Varje Snap-paket är en enda fil, så den här typen av funktioner ger ingen fördel – men Snaps komprimeras i alla fall med standardverktyget squashfs, som är tillräckligt intelligent för att bara dekomprimera de begärda filerna i farten, inte hela filsystemet varje gång. Varje Snap är komprimerad, oavsett det underliggande filsystemet, och de senaste versionerna låter paketeraren välja mellan olika komprimeringsalgoritmer. Ubuntu 21.10 paketerade Firefox som en Snap, och användarna såg långsammare starttider som ett resultat. Så Canonical bytte till en algoritm som gjorde snabbare dekompression, vilket resulterade i 50 procent snabbare lanseringar.

Ja, det finns bara en officiell Snap-butik, Canonicals egna Snapcraft. Men tro inte på FUD: det är fullt möjligt att driva din egen om du vill. Det finns inget proprietärt där, API:erna är dokumenterade och verktygen för att publicera en Snap-butik online finns i Ubuntus arkiv. Som vi diskuterade för ett år sedan publicerade underhållaren av Ubuntu Unity sin egen, kallad lol, som ett bevis på konceptet.

Vi måste påpeka att det finns flera nackdelar med att ha flera plattformspaket installerade. De förstår inte varandras beroendemekanismer, vilket kommer att leda till betydande dubbelarbete av stora paket. Uppdateringar blir också mer knepiga. Oavsett om du använder kommandona apt eller apt-get, en ersättning som Aptitude, Nala eller Wajig, spelar det ingen roll: ingen av dessa kommer att uppdatera Flatpak-appar. Snaps måste uppdateras separat, och Ubuntu schemalägger detta som en bakgrundsuppgift som standard. Flatpak-användare måste göra det manuellt.

Vi tycker att det är fullt förståeligt för Canonical att göra detta, och vi sympatiserar. Den har sitt eget verktyg att marknadsföra, vilket utan tvekan är överlägset, och om det inte vill stödja rivaler är det rättvist nog. Inget sätts in för att hindra användare från att installera Flatpak om de så önskar. Ändringen kommer att träda i kraft från och med släppet i slutet av april av alla Ubuntu Lunar Lobster-smakerna. ®

Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Inläggav Mikael » mån mar 06, 2023 9:48 pm

Kan man inte vara utan både Snap OCH Flatpack då?
Eller är det = LMDE då?

Tillägg: Har inte läst artikeln.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Inläggav Marie SWE » mån mar 06, 2023 11:34 pm

Jag har varken snap eller flatpak...
Det jag mest funderar på, är den klassiska Linux Community mentaliteten och vad deras reaktion kommer bli när ett företag går in och sätter spelreglerna som Canonical nu gjorde.
Så även om jag inte påverkas, så är jag mycket intresserad av hur Linux-världen kommer reagera, då det alltid varit open-source och vi gör vad vi vill mentalitet.

Skulle jag välja mellan Snap VS Flatpak, så skulle jag gå med Flatpak då det har lite bättre prestanda och blir mer integrerat så det går att avinstallera med synaptic packet-manager som exempel.. Men det är ju min av alla miljarder människors åsikt. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Inläggav Jan-Olof » ons mar 08, 2023 1:06 am

Samma här, jag använder varken Snap eller Flatpak. Har inte sett något behov.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vad tror ni om Linux Mint's framtid?

Inläggav Mikael » mån apr 03, 2023 5:56 pm

Ingen notis om detta i senaste Bloggen.

Visserligen står det i artikeln
They are free to include or remove whatever they want

och med "they" avses då
The Franco-Hibernian rival project Linux Mint definitely isn't official, nor does it seek to be. Nor is its neighbor, the Ukraino-Hibernian Zorin OS, the New Zealand-led Linux Lite, or Teejeetech's lightweight but galvanized Zinc.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Utveckling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst