Svenskt språkpaket till Puppy Linux

Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint. Främst hur vi optimerar upplevelsen för svensktalande användare.

Svenskt språkpaket till Puppy Linux

Inläggav Kjellinux » fre jul 23, 2021 2:09 am

Jag testar olika lättviktsdistributioner av Linux för att utröna hur långt det är möjligt att ge gamla datorer ett andra liv. För närvarande testar jag olika versioner av Puppy Linux.

Puppy Linux saknar svenskt språkpaket. Jag överväger att försöka skapa ett sådant. För att slippa uppfinna hjulet igen, och för att förhoppningsvis skapa enhetlighet i översättningen tänkte jag i första hand utgå från Linux Mint, eftersom jag använder det själv och det finns ett svenskspråkigt forum.

Min allmänna kunskaper i engelska är någorlunda goda, men mina "fackkunskaper" i Linuxengelska och Linuxsvenska är betydligt mer begränsade. Jag undrar därför om det går att få tillgång till de översättningar som redan gjorts för Linux Mint?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Svenskt språkpaket till Puppy Linux

Inläggav Jan-Olof » fre jul 23, 2021 11:26 am

Om du går in på sidan https://translations.launchpad.net/linu ... t/+lang/sv så hittar du de svenska språkpaketen. Klicka sedan på paketets namn, t.ex. blueberry, så ser du de aktuella översättningarna. Där kan du nog också (tror inte att det behövs några särskilda rättigheter) klicka på Download translation och få översättningen som en .po-fil (portable object) via e-post.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svenskt språkpaket till Puppy Linux

Inläggav Mikael » fre jul 23, 2021 6:00 pm

Puppy Linux


Bara mina erfarenheter/kommentarer:
Puppy var nog den första Linux-dist jag testade OCH som så att säga var godtagbar, då.
Den hade ett någorlunda begripligt gränssnitt, påminde, och påminner väl fortfarande, om gränssnittet hos en gammal Macintosh ;)
Lite "coolt" att det var enkelklick med musen där man som Windowsanvändare var van dubbelklick.
Puppy hittade direkt, utan vidare anmodan, min dåvarande inspelningsbara VHS av det danska fabrikatet KiSS på nätverket.
Mig veterligen är det bara Puppy och Mint som "fattar" en RAID-0 konfigurering.
Jag har för mig att Puppy till skillnad mot Mint kräver någon form av starthanterare när man "bränner" en ISO till ett USB.

--

Om du Kjellinux testar flera olika lättviktsdistar kanske du sedan kan redovisa ett slags resultat, vilken eller vilka distar som skulle vara lämpliga att ersätta Mint där datorn helt enkelt inte orkar med just Mint men där man ändå vill ha ett operativ som är så nära Mint,en som möjligt.
Kanske kan bli en egen forumkategori, ett underforum någonstans, "När datorn inte klarar Mint" :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Svenskt språkpaket till Puppy Linux

Inläggav Kjellinux » lör jul 24, 2021 12:20 am

Mikael skrev:
Puppy Linux

Om du Kjellinux testar flera olika lättviktsdistar kanske du sedan kan redovisa ett slags resultat, vilken eller vilka distar som skulle vara lämpliga att ersätta Mint där datorn helt enkelt inte orkar med just Mint men där man ändå vill ha ett operativ som är så nära Mint,en som möjligt.
Kanske kan bli en egen forumkategori, ett underforum någonstans, "När datorn inte klarar Mint" :geek:


Det här projektet har inte högsta prioritet, så det kan dröja ett tag, men jag återkommer med en redovisning i sinom tid.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm


Återgå till Utveckling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron