Distrowatch Ranking

Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint. Främst hur vi optimerar upplevelsen för svensktalande användare.

Distrowatch Ranking

Inläggav Mikael » tis nov 26, 2024 2:12 pm

Visserligen endast om man väljer senaste veckan, men ändå!

ksnip_20241126-141131.png
ksnip_20241126-141131.png (8.65 KiB) Visad 3470 gånger

https://distrowatch.com/table.php?distribution=mint
Senast redigerad av Mikael sön feb 02, 2025 9:35 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Distrowatch Ranking

Inläggav Mikael » ons nov 27, 2024 3:34 pm

ksnip_20241127-153333.png
ksnip_20241127-153333.png (8.72 KiB) Visad 3446 gånger

Nu i topp för det senaste halvåret!

Senast redigerad av Mikael sön feb 02, 2025 9:36 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » ons nov 27, 2024 6:15 pm

Nu tycker jag inte att man ska skilja isär Mint, Ubuntu och Debian så mycket i det här fallet för bland dessa kan egentligen bara Debian räknas som en grundversion...
(Mint är Ubuntu med vissa tillägg -> Ubuntu är Debian med vissa tillägg -> och Debian är basen...)

[mina tankar går till "deb" (Deborah) och "ian" (Ian), som skapade denna dist. Vad som sedan hände med dem, vet jag inte...]

Mer info finns på:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Distribution_Timeline.svg
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » ons jan 29, 2025 9:56 am

ksnip_20250129-095431.png
ksnip_20250129-095431.png (10.88 KiB) Visad 499 gånger

8-)

Senast redigerad av Mikael sön feb 02, 2025 9:36 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » fre jan 31, 2025 7:21 pm

Den där säger ju inget egentligen... då den enbart mäter besökare av distrowatch hemsida.
Samt de får inga siffror från de som har härdat sina webläsare så det inte ger ett fingeravtryck.

Så den listan ska nog tas med en stor nypa salt, då majoriteten av linux användare aldrig besöker den sidan.
Nu när jag kikade på hur de kommer fram till siffrorna så var det andra gången på 6år jag besökte den hemsidan
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör feb 01, 2025 2:40 pm

Marie SWE skrev:Så den listan ska nog tas med en stor nypa salt, då majoriteten av linux användare aldrig besöker den sidan.
Nu när jag kikade på hur de kommer fram till siffrorna så var det andra gången på 6år jag besökte den hemsidan

Ojdå!! det var nog nästan 6 år sedan jag var där, måste nog besöka den snart så jag inte försvinner ur räkningen... :D :mrgreen: :lol:

(rent taktiskt borde vi alltså inte lägga ut aktuella siffror här på forumet - utan istället lägga ut en länk med "se här hur det är nu...". För då kommer vi att få ett antal "poäng" till för Mint, med siffrorna utlagda här så får vi förmodligen inget extra, eftersom det bara är bilder av hur det ser ut...) :geek:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör feb 01, 2025 4:24 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Så den listan ska nog tas med en stor nypa salt, då majoriteten av linux användare aldrig besöker den sidan.

Ojdå!! det var nog nästan 6 år sedan jag var där, måste nog besöka den snart så jag inte försvinner ur räkningen... :D :mrgreen: :lol:

(rent taktiskt borde vi alltså inte lägga ut aktuella siffror här på forumet - utan istället lägga ut en länk med "se här hur det är nu...". För då kommer vi att få ett antal "poäng" till för Mint, med siffrorna utlagda här så får vi förmodligen inget extra, eftersom det bara är bilder av hur det ser ut...) :geek:

Ja du ser, inte konstigt att det blir missvisande siffror. ;)
För att få en bättre siffra, så skulle de ha det på varje linux sajt, så det även ser de som är totalt ointresserade av distrowatch.
Jag tror nog att nya linux-användare är de som besöker den sidan oftast.. samt då det även är IP filter så blockas många räkningar.
de bakom CG-NAT eller VPN som då är många som delar samma IP. Men även de med dynamiskt IP kan räknas flera gånger.. gäller även vissa VPN tjänster som ger ett nytt IP varje gång du återansluter.. Jag får nytt IP på min VPN varje gång jag gör en återanslutning.
Kör jag utan VPN så har jag statiskt IP.
Men då jag har härdad browser så fungerar inte det fingeravtrycket.. Tyvärr funkar inte vissa webbsajter heller där de lagt in blockering på att man måste ha senaste versionen av Firefox, Edge eller Chrome.. Då får jag bara en fet text.. Din webbläsare är för gammal, ladda ner en nyare version för att fortsätta :?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Jan-Olof » sön feb 02, 2025 12:36 am

Marie SWE skrev:Din webbläsare är för gammal...

Det meddelandet fick jag från en bank vid något tillfälle. Skickade då ett brev till deras support och påpekade att min webbläsare var den senaste versionen och att det snarare var deras webbplats som var föråldrad. De uppdaterade sin sida redan dagen efter ;)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2025 2:23 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Din webbläsare är för gammal...

Det meddelandet fick jag från en bank vid något tillfälle. Skickade då ett brev till deras support och påpekade att min webbläsare var den senaste versionen och att det snarare var deras webbplats som var föråldrad. De uppdaterade sin sida redan dagen efter ;)

Okej, jag tror att jag kan ha råkat ut för det förr i tiden.. Nu vet jag att det är för att jag har spärrat så script i hemsidor inte kan läsa av min webbläsares fingeravtryck.
Bland annat kan jag inte se vissa av microsofts sidor.. denna sidan blir bara helt svart. https://msrc.microsoft.com/update-guide
öppnar jag källkoden finns det inte en enda rad..

Kan ni här inne med Linux och Firefox öppna den microsoft länken?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Jan-Olof » sön feb 02, 2025 12:14 pm

Ja, länken fungerar i både Firefox och Chromium. Visning av sidans källkod fungerar också.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2025 3:55 pm

Jan-Olof skrev:Ja, länken fungerar i både Firefox och Chromium. Visning av sidans källkod fungerar också.

Jag hade det på känn att det skulle fungera för er.
Det är en av nackdelarna med att härda webbläsare för att de stora tech-bolagen inte ska kunna samla in personlig information.
Allt jag har gjort är att se till att de inte kan läsa av headern och isolerat flikhantering så en sida inte kan se andra öppna flikar och tredjeparts cookies och att de inte kan scanna av vilka cookies som finns.

Så för att få behålla sin integritet så förlorar man vissa hemsidor.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön feb 02, 2025 4:26 pm

Jag kör en vanlig Firefox normalt och Chromium ibland, vill jag vara hemlig så kör jag TOR...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2025 5:07 pm

Osprey skrev:Jag kör en vanlig Firefox normalt och Chromium ibland, vill jag vara hemlig så kör jag TOR...

vara hemlig :D
Jag försöker inte vara hemlig från våra myndigheter.. bara från big tech... ska de tjäna pengar på folks data(min data) då ska jag ta mig attan ha Stim pengar för det. :lol: :lol: Vill de inte betala för min data, så får de heller ingen data. Varför ska jag betala för deras data(programvaror/OS) om de vägrar betala mig för min data. Piracy går två vägar om de vill ta den vägen. :twisted:
Marie SWE
Ninja

Återgå till Utveckling