Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint. Främst hur vi optimerar upplevelsen för svensktalande användare.

Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Mikael » fre apr 07, 2023 12:37 pm

Har berört detta i flera andra trådar.

Tycker dock att detta inlägg passar i den här kategorin:

Under flera år har jag använt min "testdator" för just det - testa olika OS.
Brukar ske i intervaller och nu i närtid har det åter varit en sådan period.

MX-Linux, Zorin, Ubuntu Mate var de som fanns installerade innan den senaste testperioden började.
Alla dessa tre gick utmärkt att installera och köra så som avsett. Ingen handpåläggning någonstans.

Så tänkte jag att jag för "femtioelfte" gången skulle testa LMDE igen. LMDE5 då och den installationen klarade inte av att sätta bootflaggan, lika som LMDE4 inte heller klarade av..
Vidare kraschar Cinnamon varje gång och om man lägger in parametern nomodeset slipper man krascherna men får då dras med en allt för låg upplösning. ** Tillägg ** egentligen är inte upplösningen sämre/lägre än för någon annan dist. men det verkar som så, med LMDE5. Oklart varför.

Testar då några andra "distar" (där alla bootar upp från USB,t)
antiX - fungerar bra men har lite för många olika menyval, ett "clutter" av inställningar mm (likt Puppy)
Raspberry Pi Desktop - fungerar helt okej, kanske lite tråkig. Mus/tgb. slutar fungerar efter en dual-boot med någon av de andra distarna här.
Q4OS - fungerar men jag minns inte varför den inte passade mig
Zinc - fungerar men jag minns inte varför den inte passade mig
wattOS - installationen startade inte
Emmabuntüs - samma efarenheter som tidigare tester, både skarpt och virtuellt. Installationen tar lång tid och uppdateringer "skiter sig".
(Testade även CrashBang++ virtuellt men nej inte riktigt vad jag ville ha.)

Får då ett en tanke om att installera Mint men inte med Cinnamon som kraschar och testar då Linux Mint MATE

Påminns då om när jag testade detta före MX m.fl. ovan - Mint formaterar disken som GPT och då fungerar det inte.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1419&p=9640&hilit=%C3%A4ldre+datorer#p9645

Att Mint inte är ett optimalt val för äldre datorer bekräftas av Distrowatch där Mint inte hamnar bland de 12 första alternativen.
https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple

Där listas visserligen inte MX, Zorin, Ubuntu MATE och Raspberry Pi Desktop heller men de distarna går åtminstone att installera och att använda utan vidare handpåläggning.



Systemkrav, min:
Zorin
CPU: 1 GHz Single Core – Intel/AMD 64-bit processor
RAM: 1 GB

Ubuntu MATE
CPU: Core 2 Duo amd 64
RAM: 1 GB

Raspberry Pi Desktop
Hittar inte men för Debian Bullseye står det
CPU: Pentium 4, 1 GHz
RAM: 1 GB

MX Linux
CPU: "Modern i686 Intel or AMD processor"
RAM: 1 GB

Linux Mint
CPU: Anges inte
RAM: 2 GB
Senast redigerad av Mikael fre apr 07, 2023 10:37 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Jan-Olof » fre apr 07, 2023 7:56 pm

Det där med att upplösningen verkade sämre har jag sett i en (1) dator. I det fallet ändrade jag upplösningen, storleken på ikonerna och bredden på panelen så att bilden blev acceptabel, Efter lite provkörning försvann sedan felet vid en omstart (hade startat om flera gånger tidigare). Jag ändrade tillbaka inställningarna och bilden blev då helt normal.

Om jag skulle installera i någon besvärlig dator som inte klarar partitionssystemet GPT så skulle jag nog prova att:
1. Starta från installationsmedia och ta bort alla gamla partitioner med gparted (ja, jag vet...)
2. Skapa en ny partitionstabell i MBR-format.
3. Skapa de nya partitioner jag vill ha.
4. Installera och då välja "Någonting annat" istället för "Använd hela disken".
5. Välja de nya partitionerna och slutföra installationen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Mikael » fre apr 07, 2023 9:24 pm

Jan-Olof skrev:Om jag skulle installera i någon besvärlig dator som inte klarar partitionssystemet GPT så skulle jag nog prova att


Ja, så gjorde även jag men jag anser inte att man ska behöva frångå den grafiska installationsguiden som startar när man väljer att installera, inte för en sådan pass välkänd och välrenommerad Linux-dist som Mint.

Nu är jag ingen programmerare men att det ska vara omöjligt för just Mint att kunna detektera hårdvaran, så som alla andra distar jag testat klarar, finner jag osannolikt.
Detta fungerade fram t.o.m. 20.3?
Det hade ju inte kostat mycket energi att peta in några rader under "Important info" eller "Known issues".
"This release is not for newbies with old computers"

När jag testar distar på just testdatorn gör jag det av flera anledningar.
Jag har då alltid med mig tanken att det är just en gammal dator. Jag vill kunna - vid ev. förekommande anledning - kunna svara på vilket OS jag kan rekommendera för att köra på en äldre dator. Kan vara i bekantskapskretsen eller på något forum där någon har en för trött dator och inte har möjlighet att köpa nytt. Eller någon som jag som har en eller flera datorer till övers och är nyfiken på att just testa.

Här tar jag då med ALL användarupplevelse i min "recension", eller bedömning om man så vill. Hur enkelt eller svårt det är att installera, hur installationen sedan fungerar, hur den grafiska miljön fungerar osv. Alltid med en nybörjares perspektiv. Är det då så att jag med min ändå hyfsade erfarenhet tycker det är för mycket handpåläggning tappar jag intresset. Antagligen är jag bortskämd med att Mint (<21) fungerade så bra.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Marie SWE » fre apr 07, 2023 10:32 pm

Hur gammal är Test-datorn?

Jag installera Mint21.1(alla tre) och LMDE5 på en första generationens i5 med 4GB ram förra veckan i Legacy MBR mode.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Mikael » fre apr 07, 2023 10:39 pm

---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Marie SWE » fre apr 07, 2023 10:50 pm

ahaa.. Radeon grafik.. Linux Kernel verkar ha kickat ut dem.. Jag har en intel i3 andra gen laptop som vägrar gå över 1024 i upplösning.. dock kan jag tvinga upp den i 1280 med att manuellt sätta upplösning.

Testa Debian11 Xfce + non-free om den går på den test datorn.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint - ett sämre val för äldre datorer

Inläggav Mikael » lör apr 08, 2023 10:35 am

Marie SWE skrev:ahaa.. Radeon grafik.. Linux Kernel verkar ha kickat ut dem.

Det är bara LMDE5 som inte lirar riktigt angående grafiken. Övriga testade distar fungerar fint.

Marie SWE skrev:Testa Debian11 Xfce + non-free om den går på den test datorn.

Ja den torde fungera lika bra som övriga förutom Mint.
Jag behöver inte testa fler distar då jag har flera bra alternativ till Mint, alternativ som inte kräver trixande.

Klar 1:a plats - Zorin Lite Free - mycket lämplig för en nybörjare. Har inte så många inställningsmöjligheter, inte en massa obegripliga program. Synaptic är inte installerat vilket kan vara bra när en nybörjare börjar klicka. Går dock att installera via terminalen. Filhanteraren thunar medger inte "twin panel" (F3) men väl "öppna i nytt fönster". Medger inte heller "öppna som administratör" men kan enkelt ordnas.

2:a plats får bli Ubuntu MATE - ett fullgott alternativ till Mint. Körde det på min Raspberry medan datorn var på garantireparation. Kan inte minnas att jag saknade något förutom att det inte gick att installera VNC-server.

3:a = Linux MX. Kan finnas en orsak till att den toppar listan hos Distrowatch och har gjort så väldigt länge.

4:e plats måste bli Raspberry Pi Desktop. Lite knepigt namn kanske, när den körs på en "icke-raspberry" men samma egenskaper som Zorin Lite Free vad gäller nybörjarvänligheten.

Först på 5:e plats hamnar Linux Mint och då om den som ska lägga in OS,et har någorlunda skills för att göra stegen som Jan-Olof skrev här tidigare.

Tillägg: 2023-04-09
Se denna tråd
viewtopic.php?f=15&t=1486&start=0
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Utveckling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst