Övervaka sin dators aktivitet???

Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » ons sep 12, 2018 8:29 pm

Hejsan igen. :)

Jag tycker min dator har onormal diskaktivitet, men varken aktivitetshanteraren eller systemövervakaren kan se diskaktivitet.

Jag funderar på om jag drabbats av något elakt.. just nu när jag skriver detta så lyser lampan för hårddisken mer än vad den är släckt och har gjort så majoriteten av dagen.. Jag har 1,5Gb använt ram och 124Mb växling..

Finns det några övervakningsprogram så jag kan se vilka filer det är som läser o skriver, samt gärna nätverksövervakning så jag kan se nätverkstrafiken (program till ip adress)
Detta är så pass skumt att jag ska stänga av linux och jag återkommer på forumet med min windows boot.

//Marie
Senast redigerad av Marie SWE ons sep 12, 2018 9:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » ons sep 12, 2018 9:03 pm

Tillbax igen... nu är disken lugn med win7.

Jag har Mint 18.3Xfce installerat med Firefox som webläsare bara extra saker för att använda lokalt nätverk.. samba, o sedan en annan filhanterare så det går att högerklicka för att dela ut en mapp.. några rekommenderade nätverks GUI för att slippa hacka i filer..
Hårdvaran är intel i5 cpu 6Gb ram och växlingspartition på 20Gb Bärbar dator Acer Aspire.

Om någon av er har koll på win7 så tänker jag på om Linux har någon motsvarighet till Resursövervakaren och Aktivitetshanteraren.

För er som inte har koll på Win 7 så med Resursövervakaren så kan man på disk fliken så kan man se aktiviteter med diskanvändning, samt under det så ser man alla aktiva filer, där det går att sorter dem på skriver byte, läser byte och totalt byte. Sedan några saker till, men de är inte lika viktiga just nu.
klickar man på fliken nätverk så visas processer med nätverksaktivitet, skickade byte, mottagna byte och totalt byte. Under nätverksaktivitet visas aktiva filer ut mot internet med adress. 'ven där listas skickade, mottagna och totala byte. Under TCP anslutningar visas aktiv fil lokal adress och fjärr adress, lokal port och fjärr port med paketförlust och fördröjning i ms. Sedan under lyssningsportar så listas alla filer som aktivt lyssnar på ett visst portnummer även om de är aktiva eller inte samt vilket protokoll.

I aktivitetshanteraren så är det snarlikt det i Linux där det går att se aktiva program, tjänster med namnet på filen listat på arbetsminne, virituellt minne cpu användning och beskrivning Så det är ju lite snarlikt i Linux och med prestanda och nätverksanvändning.

Finns det några program till Linux som klarar detta så man kan ha lite koll på vad datorn pysslar med i bakgrunden?

Det är ju svårt att upptäcka dataintrång, virus, malware o annan skadlig kod eller telemetri om man är blind. :?
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Mikael » ons sep 12, 2018 9:21 pm

Ang. Systemövervakaren - har du sett att du, med högerklick, kan välja vad som ska visas?

Markering_040.png
Markering_040.png (90.39 KiB) Visad 15440 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2722
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » ons sep 12, 2018 10:42 pm

Det går inte på min.. jag testade att starta upp den lite superfort och om jag högerklickar så som du visade så får jag
Processnamn
användare
status
virituellt minne
beständigt minne
X-server minne
prosessor %
prosessortid
startad
ID
kommandorad
minne
väntande kanal
styrgrupp
session
seat
ägare
prioritet

Men det finns inget om att se diskens aktivitet.
Nu har jag ju som tur är windows att stödja mig på så länge, så jag blir inte utan internet medans jag försöker hitta ett övervakningsprogram *pustar ut* :D
Lika så nu när jag startade datorn från viloläge så blev hårddisken hysterisk direkt. Något är fel, men jag måste kunna se vad felet är.


Edit:
Systemövervakaren fanns inte på 18.3Xfce versionen så jag installerade den via programhanteraren för två veckor sedan. Om det kan vara någon förklaring till att du har funktionen disk övervakning medans jag inte har den funktionen... om det är något de har tagit bort. :roll:
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » sön maj 12, 2019 11:30 pm

Hejsan igen :)

Jag tänkte återuppliva denna tråden och kolla om någon av er vet om det har hänt något på Linuxfronten sista halvåret?

Jag är fortfarande i behov av att ha koll på datorns aktiviteter. (likt resursövervakaren i win7)
Det är väldigt obehagligt att inte kunna märka om datorn blir hackad, infekterad av virus/malware osv.

Lika så, har det kommit ut några program som kan övervaka nätverkstrafik o loggar all trafik och om det finns avancerade brandväggar som kommit ut sedan jag startade en tråd om brandvägg.

Detta är första gången på 20år jag inte har full koll på datorn vad den gör i realtid, samt via loggar vad den har gjort senaste veckorna..

Ha en kalasbra vecka. :D
//Marie
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Mikael » mån maj 13, 2019 9:04 am

Detta är första gången på 20år jag inte har full koll på datorn vad den gör i realtid, samt via loggar vad den har gjort senaste veckorna..

Skönt. Då har du kanske tid att använda datorn då? ;)

När jag letar program/funktioner brukar jag börja att kolla i Programhanteraren då det är dumt att gå över ån för att hämta vatten.

En snabbkoll gav bl.a. denna, vad gäller brandvägg:

firewalld.png
firewalld.png (23.72 KiB) Visad 15271 gånger


Nätverk:

etherape.png
etherape.png (29.35 KiB) Visad 15355 gånger


Diskaktivitet hade du väl redan lagt till och vill man ha "LED" för detta i panelen kan man använda denna:

led.png
led.png (20.83 KiB) Visad 15297 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2722
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » mån maj 13, 2019 2:44 pm

Mikael skrev:
Detta är första gången på 20år jag inte har full koll på datorn vad den gör i realtid, samt via loggar vad den har gjort senaste veckorna..

Skönt. Då har du kanske tid att använda datorn då? ;)

När jag letar program/funktioner brukar jag börja att kolla i Programhanteraren då det är dumt att gå över ån för att hämta vatten.

En snabbkoll gav bl.a. denna, vad gäller brandvägg:

firewalld.png

Nätverk:

etherape.png

Diskaktivitet hade du väl redan lagt till och vill man ha "LED" för detta i panelen kan man använda denna:

led.png


*haha* :lol: njae det blir väl snarare att det går åt mer tid för efterforskning än bara använda datorn till det jag behöver den till. :mrgreen: :mrgreen: :P

Firewalld tror jag mig sett tidigare på någon topp 10lista.. eller om det var något snarlikt namn.. det lät bekant om jag säger så.
Jag provade att installera det, och det såg ju bättre ut än det som följer med 18.3 :)
Men jag måste nog rota runt i det innan jag kan ha en ärlig åsikt. :D

Etherape börjar likna något i nätverksövervakning, så det är på rätt väg :D .. lite rörigt i grafen bara och det verkar inte ha några loggar för historik.

Diskaktivitet tipset kunde jag inte testa.. det verkar inte finnas till 18.3 xfce via programhanteraren
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » tis maj 14, 2019 6:13 pm

Kan meddela nu med 100% säkerhet att Linux är inte emunt mot infektering :(

Idag när jag starta datorn hade jag 0Byte ledigt på filsystemsdisken.. när jag stängde av datorn igår hade jag 78GB ledigt. en textfil med återkommande text i loop ända tills filen hade fyllt hela disken.
provade tkscan och hittade 88 hot.. malware, adware

När det hände? vet ej, då jag inte kan övervaka Linux som jag kan med windows
Hur? Inte en aning, då jag inte kunde se när det hände eller finns ordentliga loggar
Vad det orsakat? Inte en aning, då nätverkstrafiken inte går att övervaka samt har loggar, så jag vet inte om alla mina lösenord blivit kompromissade, jag vet inte om data skickats. Jag vet inte något.

Jag är nog inte så paranoid iallafall som vill ha koll på vad mina datorer gör, så man har en chans att stoppa det innan en total breach. :?
Marie SWE
 

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav LennartL » tis maj 14, 2019 8:40 pm

Skriv htop i terminalen så får du ut det mesta av processorn.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Övervaka sin dators aktivitet???

Inläggav Marie SWE » tis maj 14, 2019 8:56 pm

LennartL skrev:Skriv htop i terminalen så får du ut det mesta av processorn.

Aktuell cpu belastning går att se i systemövervakaren.. lika så vilka filer som använder cpu samt minne i ram o swap :)
Tyvärr hade linuxdatorn för kraftig cpu, så jag märkte aldrig någon belastning
Marie SWE
 


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster