Timeshift

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » fre mar 03, 2023 5:31 pm

ksnip_20230303-161251.png
ksnip_20230303-161251.png (31.2 KiB) Visad 2116 gånger


Gäller att vara stresstålig...
Nu tog det inte fullt så lång tid, bara 1 timme och 21 minuter.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » tis jul 11, 2023 11:08 pm

Om man skulle sopa ren disken och installera samma dist. som tidigare - kan man då köra en återställning via Timeshift på den?

Funderar på att installera LMDE, eller någon annan dist., i stället *) men om det inte lirar som förväntat skulle jag i så fall kunna börja om med 21.1 och sedan återställa allt.


*) börjar tröttna på att tappa wifi-anslutningen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » lör feb 10, 2024 6:33 pm

Finns det ingen snabbare metod än att använda Timeshift?
ksnip_20240210-183142.png
ksnip_20240210-183142.png (30.76 KiB) Visad 1004 gånger


Att med Diskar skapa en diskavbildning bör väl gå på kortare tid än två månader?

***

Tillägg: Det tog en timma och 12 minuter...
Senast redigerad av Mikael lör feb 10, 2024 8:15 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Marie SWE » lör feb 10, 2024 7:08 pm

Mikael skrev:Finns det ingen snabbare metod än att använda Timeshift?
ksnip_20240210-183142.png


Att med Diskar skapa en diskavbildning bör väl gå på kortare tid än två månader?

:lol: inte ens en gammal ata33 IDE disk är så långsam :mrgreen:

Edit:
för att skriva något seriöst oxå 8-)
kolla din disk användning. Den jag använder är sudo iotop -d 2 -P
se om du har hög disk I/O.. Det kan vara så att du erfarar linux kända problem, disk I/O trashing
Då kan den läsa/skriva 10byte/sekund men ligger på 99% I/O och låser upp halva systemet så det blir till sirap.
Det kan vara så att en funktion är inaktiverad i nyare kerneln för att få fram I/O värdet.. i så fall skriv
sudo sysctl kernel.task_delayacct=1
sedan
sudo iotop -d 2 -P
och efteråt kan du inaktivera det igen med
sudo sysctl kernel.task_delayacct=0

Jag tog upp det problemet för flertalet år sedan om I/O trashing när jag prata on swapdeath.. Jag gjorde en tråd på sweclockers Swap of death.. och jag tror jag kanske skrev om det här inne oxå.. Jag har även tagit upp det på mint.com, fast bara ytligt där inne i några trådar om att effektivisera swap på low end datorer.

Jag la ner ganska mycket tid på det ämnet och gjorde lite slutsatser och observationer o lite framgångar..
Men jag publicera det aldrig då inga är intresserade.. Linux andan att inte vilja tackla problemet lever fortfarande vidare på en lösning... Add more ram och skaffa snabbare diskar.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » lör feb 10, 2024 7:43 pm

99.99 % någon sekund då och då, säger mig egentligen inget?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Marie SWE » lör feb 10, 2024 9:24 pm

Mikael skrev:99.99 % någon sekund då och då, säger mig egentligen inget?

Någon enstaka sekund då och då är ingen fara.. Det är när det är över 98/99% I/O mer än 50% av totala tiden som man kan se skriv/läshastigheten droppar ordentligt.

Det som kan påverka låg skriv/läs hastighet är hög CPU, Hög disk I/O, fullt ramminne, Felande OS som är på väg att krascha, eller felande hårdvara.. disk som är på väg att dö, dålig sata kabel, dålig kontakt mellan kabel o kontakter, även dålig kontakt om det är Nvme disk eller SD kort.

Det är det som poppar upp i tanken just nu på möjliga orsaker
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Timeshift

Inläggav Osprey » fre feb 16, 2024 5:19 pm

Jag vet att jag är lite "gammaldags", men det första jag gör när jag installerat Linux är att ta bort timeshift (med "purge" för säkerhets skull)...
Jag kör normalt högst en "upgrade" av Mint, mellan nyinstallationerna och detta vore inte möjligt med timeshift, eftersom den bara kan återskapa det gamla...
Av "/home" kör jag kontinuerligt (lite då och då) en backup med rsync...

När det kommer en ny Mint, så tänker jag efter om jag ska köra en nyinstallation eller om det "räcker" med en upgrade, när Ubuntu har bytt LTS (och Mint är med på tåget) så blir det alltid en nyinstallation. Med mina script tar det c:a en timme att återskapa ett system med alla saker utifrån det gamla, efter det att själva nyinstallationen är klar. Eller ja att jag får editera "/etc/fstab" manuellt och lägga till lite i "/etc/passwd" och "/etc/group" och i vissa fall lite grejor för "cryptmount". Och jo förresten Samba brukar jag konfigurera delvis manuellt också... ;)

Visst är det bra att skapa lite nytt under "/home" också ibland, men det brukar jag i första hand lösa med "rm -rf" i "~/.config"
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Timeshift

Inläggav Marie SWE » fre feb 16, 2024 5:34 pm

Osprey skrev:Jag vet att jag är lite "gammaldags", men det första jag gör när jag installerat Linux är att ta bort timeshift (med "purge" för säkerhets skull)...
Jag kör normalt högst en "upgrade" av Mint, mellan nyinstallationerna och detta vore inte möjligt med timeshift, eftersom den bara kan återskapa det gamla...
Av "/home" kör jag kontinuerligt (lite då och då) en backup med rsync...

När det kommer en ny Mint, så tänker jag efter om jag ska köra en nyinstallation eller om det "räcker" med en upgrade, när Ubuntu har bytt LTS (och Mint är med på tåget) så blir det alltid en nyinstallation. Med mina script tar det c:a en timme att återskapa ett system med alla saker utifrån det gamla, efter det att själva nyinstallationen är klar. Eller ja att jag får editera "/etc/fstab" manuellt och lägga till lite i "/etc/passwd" och "/etc/group" och i vissa fall lite grejor för "cryptmount". Och jo förresten Samba brukar jag konfigurera delvis manuellt också... ;)

Visst är det bra att skapa lite nytt under "/home" också ibland, men det brukar jag i första hand lösa med "rm -rf" i "~/.config"

Jag är lite nyfiken, så jag kan inte låta bli att fråga. :mrgreen: :mrgreen:
Du har ju använt linux så länge och om jag förstått det rätt so kan du linux typ på core nivå... Så varför använder du Mint istället för att köra debian och sedan stuka det till det du vill?
Jag är bara såååå nyfiken. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Timeshift

Inläggav Osprey » fre feb 16, 2024 5:54 pm

Marie SWE skrev:Jag är lite nyfiken, så jag kan inte låta bli att fråga. :mrgreen: :mrgreen:
Du har ju använt linux så länge och om jag förstått det rätt so kan du linux typ på core nivå... Så varför använder du Mint istället för att köra debian och sedan stuka det till det du vill?
Jag är bara såååå nyfiken. :mrgreen:

Njaaa... jag har hållit på och skruvat på olika OS i över 30 år, jag nöjer mig numera gott med ett där jag kan skruva, men inte måste...

Jag har ju så sett använt "Linux" ända sedan innan Linux fanns, eller alltså Un*x på den tiden, plus VMS, RSX, RDOS (Eclipse), MVS, VM, MS-DOS, Windows, Mac-OS etc. Så jag borde väl egentligen köra Arch numera. Men Mint är bra och det räcker.... :D
Senast redigerad av Osprey fre feb 16, 2024 6:05 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Timeshift

Inläggav Osprey » fre feb 16, 2024 5:58 pm

och Unix-varianter jag jobbat med: Ultrix, Tru64, AIX, SunOS, Solaris, HP-UX, etc....
(och att påstå att jag bara är "miljöskadad" vore en underdrift)... :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Timeshift

Inläggav Marie SWE » lör feb 17, 2024 3:31 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag är lite nyfiken, så jag kan inte låta bli att fråga. :mrgreen: :mrgreen:
Du har ju använt linux så länge och om jag förstått det rätt so kan du linux typ på core nivå... Så varför använder du Mint istället för att köra debian och sedan stuka det till det du vill?
Jag är bara såååå nyfiken. :mrgreen:

Njaaa... jag har hållit på och skruvat på olika OS i över 30 år, jag nöjer mig numera gott med ett där jag kan skruva, men inte måste...

Jag har ju så sett använt "Linux" ända sedan innan Linux fanns, eller alltså Un*x på den tiden, plus VMS, RSX, RDOS (Eclipse), MVS, VM, MS-DOS, Windows, Mac-OS etc. Så jag borde väl egentligen köra Arch numera. Men Mint är bra och det räcker.... :D

MS-DOS o Windows samt hårdvara är jag bara skyldig till när det kommer till "miljöskada" Linux kikade jag åt första gången 2018 och då hade jag redan börjat tycka illa om datorer sedan nästan 10år. :roll: Så jag kommer aldrig kunna nå nördnivå i linux :lol:

Jag kan förstå det.. Jag installera Kali linux 11GB ISOn för 6-8månader sedan av ren lathet, så jag skulle slippa leta upp alla sjuka ologiska paketnamn och slippa skriva egna policy regler för pkexec o skräp.. Jag måste säga att windows är överlägset smidigt, enkelt o suveränt i jämförelse med linux till när det kommer till att skapa policy regler.. Linux borde lära sig av windows på den fronten.
Men när det kommer till äldre hårdvara så är Debian med Xfce DE bästa.. om man inte har för mycket tid så man gör en egen window manager med meny o elände. :lol:

Dock borde både debian och Mint skriva om minimi och rekommenderade kraven för hårdvara. För det de skriver ut är ren lögn.. Det går inte köra linux på riktigt med de systemkraven de skriver ut. :|
Kod: Markera allt
A Pentium 4, 1GHz system is the minimum recommended for a desktop system.
Table 3.2. Recommended Minimum System Requirements
Install Type    RAM (minimum)    RAM (recommended)    Hard Drive
No desktop    256 megabytes    512 megabytes    4 gigabytes
With Desktop    1 gigabytes    2 gigabytes    10 gigabytes

Mint är lite-lite-lite-lite mer realistiska på minnet
Kod: Markera allt
(4GB recommended for a comfortable usage).

Men de har inget CPU krav alls.. bara 32bitar cpu för 32bitars iso och 64bitar cpu för 64bitars iso

Denna är en Intel Core i3-2350M 2.3GHz och 12GB Ram så låååååångt över kraven på rekommenderat :D
Detta får jag i min logg
Kod: Markera allt
[ 10811.793] (EE) event6  - ETPS/2 Elantech Touchpad: client bug: event processing lagging behind by 31ms, your system is too slow

Ditt system är för långsamt i ren klartext. :lol: :lol: :lol:
P4 1GHz med 2GB ram ska ju räcka enligt dem. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Timeshift

Inläggav Osprey » lör feb 17, 2024 4:30 am

Som sagt var, jag tycker inte om timshift, men står det återstående tid (med rsync) som 00:00, så borde det nästan vara klart... MEN allt beror ju på att det funkar!!
Vet inte när rsync skriver ut 00:00, man det kan ju fortfarande hänga på någon synk mot disken den skriver till...
(som sagt jag städar bort timehift det första jag gör...) :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster