Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Inläggav Seaotter » fre aug 22, 2014 5:51 pm

Hej, finns det någon som kan beskriva hur man tar bort BankID från Petra? Hittar inget i de andra BankID trådarna. Att högerklicka på BankID ikonen och klicka på avinstallera fungerar inte. Fribid fungerar fortfarande och jag skulle installera detta på grannens dator men måste först ta bort hans BankID som inte funkar längre, han har dessutom bytt bank. Har försökt med det jag vet men inget fungerar. Finns inte mycket att läsa om hur man avinstallerar på några andra forum heller. HJÄÄÄÄÄLP sökes!

Hälsningar, Chris
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Inläggav carl-uno » fre aug 22, 2014 8:50 pm

Jag kan tyvärr inte svara på frågan, men undrar om Mobilt BankID skulle kunna vara ett aldernativ? Jag är fantastiskt nöjd slälv med det.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Inläggav Jan-Olof » lör aug 23, 2014 12:57 am

Sidan 24 i installationsanvisningen (http://linuxmint.se/instruktioner/):
"Om du har en äldre version av säkerhetsprogrammet installerad så börja med att avinstallera den genom att öppna ett terminalfönster och klistra in:
sudo /usr/local/lib/personal/install
Medan markören står kvar efter det sista ordet så trycker du på Tabb-tangenten. Mint fyller då i resten av namnet automatiskt. Du avslutar kommandot genom att skriva bokstaven u och trycka på radmatning. Stäng fönstret när avinstallationen är klar."
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Inläggav Seaotter » lör aug 23, 2014 6:06 am

Jan-Olof skrev:Sidan 24 i installationsanvisningen (http://linuxmint.se/instruktioner/):
"Om du har en äldre version av säkerhetsprogrammet installerad så börja med att avinstallera den genom att öppna ett terminalfönster och klistra in:
sudo /usr/local/lib/personal/install
Medan markören står kvar efter det sista ordet så trycker du på Tabb-tangenten. Mint fyller då i resten av namnet automatiskt. Du avslutar kommandot genom att skriva bokstaven u och trycka på radmatning. Stäng fönstret när avinstallationen är klar."


Tack för det Jan-Olof. Skall testa detta idag.

Till Cari-Uno; har själv båda (Fribid istället för BankID plus mobilt BankID) vilket fungerar bra. Bara det att min granne, en äldre man, inte har smartphone och jag tror han skulle ha problem med att sköta den.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Avinstallera BankID från Mint 16 64 bitars

Inläggav Seaotter » tis aug 26, 2014 6:32 am

Seaotter skrev:
Jan-Olof skrev:Sidan 24 i installationsanvisningen (http://linuxmint.se/instruktioner/):
"Om du har en äldre version av säkerhetsprogrammet installerad så börja med att avinstallera den genom att öppna ett terminalfönster och klistra in:
sudo /usr/local/lib/personal/install
Medan markören står kvar efter det sista ordet så trycker du på Tabb-tangenten. Mint fyller då i resten av namnet automatiskt. Du avslutar kommandot genom att skriva bokstaven u och trycka på radmatning. Stäng fönstret när avinstallationen är klar."


Tack för det Jan-Olof. Skall testa detta idag.

Till Cari-Uno; har själv båda (Fribid istället för BankID plus mobilt BankID) vilket fungerar bra. Bara det att min granne, en äldre man, inte har smartphone och jag tror han skulle ha problem med att sköta den.


Fungerade perfekt med borttagningen. För att installera Fribid var jag tvungen att först installera ppa:s från samulellb/fribid. Sen kom problemet med att ladda ner BankID fil från Swedbank. Banken hittade inget "säkerhetsprogram". Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag fick igång mitt Fribid, men skall söka i trådarna här för jag vet svaret ligger någonstans.

Återigen har forumet visat vilken betydelsefull uppgift det utgör, det finns alltid någon som vet en lösning på vilket problem det än månde vara. Tack för hjälpen Carl-Uno och Jan-Olof.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron