PDF editor med stöd för XFA sökes

PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » sön maj 04, 2014 9:25 pm

Söker efter en (gratis) PDF editor för Linuxmiljö (ev. via Wine) som både kan hantera de fält som finns i länkad fil (tror de kallas XFA) och dels kan spara om filen, med nya värden, utan att sabba dessa fält.

Med Adobe Reader för Linux kan jag öppna filen, redigera värde och automatisk beräkning utförs.
Alla försök, än så länge, att spara om filen medför att antingen sabbas funktionen eller att de gamla värdena finns kvar.

Jag kan i Windowsmiljö hantera detta med Foxit Phantom, vilket länkad fil är sparad med.

Hoppas nedanstående länk medger att man kan ladda hem filen och testa nu bara:
Edit: Äh, den öppnades direkt i webbläsaren, testar med en ZIP:
https://drive.google.com/file/d/0B7J4sP ... sp=sharing

Hm.. högerklick och öppna i ny flik funkar bäst för mig, där ser jag pdf,en som jag kan högerklicka och spara som...

ps. även detta problem är relaterad till min brors dator som jag propsade på att lägga in Mint på så det känns lite nesligt när vissa funktioner uteblir..
Senast redigerad av Mikael lör sep 26, 2015 8:52 am, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Jan-Olof » mån maj 05, 2014 12:05 am

Jag har själv inte provat den, men Master PDF Editor lär vara bra.
https://apps.ubuntu.com/cat/application ... df-editor/

Sedan finns också PDF Studio för Linux (89 dollar för standardversionen 129 dollar för pro)
http://www.qoppa.com/pdfstudio/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » lör maj 10, 2014 11:16 am

Ah. har glömt svara..
Ingen av dessa, eller någon annan, fungerar som önskat.

Kraven är alltså:
1. Kunna redigera fältens värden. Detta klarar de flesta programmen av.

2. Kunna hantera den funktion som finns, tror det är javascript, för att automatiskt utföra en beräkning. Detta klarar bara Adobe Reader.

3. Kunna spara filen, med bibehållen funktionalitet enl. 2, och med nya ifyllda värden sparade. Detta är kanske möjligt med något program men de jag prövat har inte uppfyllt krav nr 2 varför jag inte testat mer.

Jag prövar att ställa frågan i annat forum också..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Jan-Olof » lör maj 10, 2014 1:18 pm

Varför vill han egentligen redigera pdf-filer? Det verkar vara en lång och krånglig omväg, tycker jag. I vilken form har företaget sitt kundregister? Han har ju OpenOffice i datorn så det enklaste borde väl vara att ha alltsammans i Calc och sedan göra en kopplad utskrift av fakturorna. Då kan han ju också enkelt exportera dem till .pdf för arkivering.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » lör maj 10, 2014 3:45 pm

Min bror har ett enmansföretag och brukar hyra ut sig själv till några andra företag. Han har därför bara ett fåtal kunder.
Jag hjälpte honom med en fakturamall i Excel en gång i tiden och trodde det var så han "körde". Därför såg jag inga problem med byte till Linux då han där kunde använda OpenOffice (Jag valde det istf. Libre).

Troligen har han fått hjälp av sin revisor någon gång med dessa PDF-dokument då de kanske är säkrare för en data-analfabet.
Eftersom han (troligen) i Windowsmiljö hade Adobe Acrobat (en fulversion jag i så fall installerat) var det nog inga problem med att vare sig fylla i, få beräknat och omsparat.

Jag har inte pratat med honom om detta än. (Har varit på tjänsteresa och nu är han utomlands)

Problematiken är nu egentligen inte min brors användning av sina utgående fakturor utan mera av generell karaktär, är det omöjligt i Linuxmiljö att hantera/skapa denna typer av dokument?
I så fall är ju detta en stor nackdel, liksom även detta med BankID (i andra trådar), att överhuvudtaget ersätta ex. Windows XP med Linux.
Jag "köper" att allt inte kan vara gratis i Linuxvärlden, program med vissa önskade egenskaper kostar ju pengar i Windowsmiljö med.

Tillägg:
Jag har testat med OpenOffice och något tillägg, PDF import men kanske skulle Libre Office eller FreeOffice klara detta tro? Kanske får installera dessa och pröva igen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Jan-Olof » sön maj 11, 2014 12:37 am

Hittade några andra länkar:
PDFescape, http://www.pdfescape.com, en webb-baserad tjänst.
Både Foxit PhantomPDF Standard, http://www.foxitsoftware.com/PDF_Editor, och Business, http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Security, kan tydligen köras via wine, http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=28939
PDFedit, hittas med den vanliga pakethanteraren, väldigt olika omdömen från användarna.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » sön maj 11, 2014 8:33 am

Tack för input!

PDFescape fungerar inte men om den gjort det skulle en sådant tjänst ha kunnat användas för att skapa nya mallar.

PDFedit var en av de första jag prövade.

Har via PlayOnLinux försökt med Foxit Phantom men inte fått det att fungera.
Ska testa det som föreslogs i länken.

Tillägg: Softmakers Officepaket hanterade inga PDF
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » sön maj 11, 2014 9:14 am

Löst!

Foxit PhantomPDF (jag prövade Business) hanterar detta och fungerar under Wine.

Jag använde PlayOnLinux för detta och när den sista dialogrutan från installationen dyker upp, med meddelande om att något gick fel, så klickar jag inte på "Finish" utan använder "Tvinga avslut" som jag lagt till i Panelen för att döda den dialogrutan.
Jag använder även "Tvinga avslut" för att döda dialogen från PlayOnLinux att något blev fel.

Därefter använder jag i PlayOnLinux Configure - Generellt - Make a new shortcut from this virtual device för att göra just det...

Stort tack för spark i rätt riktning.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: PDF editor med stöd för XFA sökes

Inläggav Mikael » fre sep 25, 2015 6:45 pm

Sparkar liv i denna tråd igen.

Finns det verkligen inget annat sätt än att behöva använda en Windowsmjukvara? :evil:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster