Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte (Löst)

Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte (Löst)

Inläggav cgb » fre mar 14, 2014 9:34 am

Hej
jag har en Mint 13, Xfce på en Vaio TZ31XN_B och är nybörjare
jag har fått problem med Firefox, Thunderbird och Libre office.
Jag kan öppna dom och de fungerar någorlunda förutom att de inte går att stänga eller flytta.
Placeringen är låst!
Jag fick felmeddelllande att $HOME .dmrc inte kunde laddas pga annan användare använde filen vid start av datorn.
Jag har olika partitioner för root och /home så jag om installerade om allt i root, men problemet kvarstod.
Jag ändrade behörighet för .drmc men problemet kvarstår.
Någon som har idé och förslag på lösning av mitt problem?
Jag har provat med avinstallera Thunderbird och Firefox.
När jag startar öppnas Libre office och går ej att avsluta,
Jag har lyckats ominstallera Thunderbird och Firefox via Programhanteraren.
Thunderbird fungerar nästan. Bla att avsluta programmet i övre högra hörnet går ej. ”x” finns ej.
Menyerna kan användas ibland.
Firefox ”Fönstret” låser sig i vänster övre hörn liksom Filhanteraren,
samt att menyerna där uppe går ej att öppna.
Libre office låst till övre vänstra hörnet (samt delvis utanför skärm) och går ej att avsluta.
Om jag kör Recovery Mode och dpkg får jag
675 att uppgradera och 9 att nyinstallera, men inget kan hämtas och således ej installeras.
När jag tänker efter kan det vara när jag gjorde uppdateringar som problemen började,
jag har kört med Mint, Maya ca en månad efter att kört med xubuntu ca en månad då jag bytte.
Jag har inte lyckats fullständigt med något uppdatering utan det blir alltid felmeddelande att paket inte kan hämtas.
Senast redigerad av cgb sön apr 13, 2014 11:05 am, redigerad totalt 6 gånger.
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Jan-Olof » fre mar 14, 2014 4:32 pm

Hej och välkommen!

Om de här felen fanns redan från början så tror jag att något har gått galet vid installationen. Kollade du checksumman med md5sum när du hämtat iso-filen?

Jag kör ju Xfce-utgåvan ibland men har inte märkt några sådana problem. Enligt de uppgifter jag hittat på nätet så borde det gå alldeles utmärkt att köra Mint i din dator. Prova att säkerhetskopiera din hemma-mapp och gör en ominstallation så får vi se om det blir bättre.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav cgb » fre mar 14, 2014 6:08 pm

Hej Jan-Olof
tack för ditt svar och engagemang. Jag har haft några datorer med XP och jag försöker byta till LInux fullt ut hoppas jag,
och Linux Mint verkar passa mig.
Jag har i och för sig inte kollat md5sum men hade samma distribution/skiva i minst en vecka innan den
strulade och jag har den på två andra datorer där den hittills fungerar bra.
Så det borde inte var där felet är och jag har installerat om root men ej /home
och det vore skönt slippa göra det också. Samt att det var därför jag skilde på root och /home
i skilda partitioner för att kunna reparera root utan att röra /home.
Kan det finnas en enklare lösning vore det bra.

Jag har efter mitt inlägg provat ladda om Libroffice, Firefox och Thunderbird, alla tre på
samma gång. Alla låser sig nu och går inte att stänga.
Jag har även sen sist tagit bort medinbuntu som uppdaterare så nu säger Synaptic att
datorn är uppdaterad. Däremot om jag kör dpkg i Recovery Mode så finns det fortfarande
felaktigheter. Jag får att paket från archive.ubuntu.com inte kan laddas. (9st tror jag)
Senast redigerad av cgb sön mar 16, 2014 3:19 pm, redigerad totalt 4 gånger.
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav stickanbj » fre mar 14, 2014 11:52 pm

Har du installerat /root och sparat /home från ubuntu? Om så är fallet så kör backup på /home och gör en ny installation där även /home formatteras. Det finns filer i /home i Mint som inte ubuntu känner igen och då får man den här effekten.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav cgb » lör mar 15, 2014 12:50 pm

Hej Stickan,

Tack för ditt svar och vänlighet, men ominstallation känns inte som det lättaste och önskvärda svaret om det är det som gäller för nuvarande och framtida problem.
Även om det nu är två som tycker det är det jag ska göra.

som svar på din fråga, nej. Jag gjorde en ren Mint 13 installation tom flera gånger för att få de partitioner jag ville ha, dessa gjorde jag visserligen med Gparted i MintLive, men alltid en formatering i ext4 vid installation. Menar du att det inte kan vara några program jag försökt installera som ställt till det, eller menar du att sökning i andra paketförråd inte kan behövas?
Det jag försökt är Nordea's, som trots utmärkt instruktion av tux-sven jag inte fick att fungera.

http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=343


Bank ID och Nexus installerades men jag som person fanns aldrig på skärmen vid inloggningsförsök.

Det jag mer försökt med är fildelning. Det jag verkligen saknar är Windows enkla fildelning mellan datorer i närverket. Det jag tidigare använt är Windows portföljhantering, som backup och för att vid resa ha med mig aktuella filer på den bärbara samt att även utanför portföljen kunna flytta filer mellan hemmets datorer och även dlna som jag ännu inte undersökt om det fungerar i Linux.

Men till saken, det jag gjort är att ladda ner Samba på datorn, men hann inte börja se om jag kan få det att fungera. Det jag dock läst att den kanske inte fungerar med Mint utan med Cinnamon.
Så jag undrar om det är bättre med
-nsfs eller med Youtubes variant?

http://www.youtube.com/watch?v=qBPxgVxOvTQ

Några andra konstigheter tror jag inte jag haft för mig och jag trodde verkligen att jag med att ha två partitioner inte mer skulle behöva ladda om /home efter att under ca en månad strulat med xubuntu på en partition. Jag saknar också Windows enkla systemåterställning om något blir fel, men ladda om root kan jag möjligen stå ut med.

Ingen som har en lösning på mitt grundproblem? Om skulle jag behöva installera om så skulle jag helst innan ha en lösning på mitt fildelningsbehov så jag inte riskerar fler ominstallationer.
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Jan-Olof » lör mar 15, 2014 7:47 pm

Om du redan har ominstallerat flera gånger så verkar det ju vara någonting annat som orsakar dina problem.

Uppstår samma problem i andra program eller bara i de tre du räknar upp i rubriken?
Du skriver att du provat xubuntu i ungefär en månad. Fungerade programmen normalt då? Är de två andra datorerna av samma typ?
Om du med "sökning i andra paketförråd" menar paketförråd som inte hör till Mint så är svaret att du normalt inte behöver göra någonting sådant.
Samba finns i Mints vanliga paketförråd och är inte beroende av någon speciell skrivbordsmiljö. Du behöver alltså inte byta till Cinnamon om du inte vill.

E-legitimation (särskilt Nordeas) är ju ett kapitel för sig. Den har gett många datoranvändare huvudvärk oavsett vilket operativsystem de använder. Vi har en särskild tråd för detta:
viewtopic.php?f=16&t=165
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav stickanbj » lör mar 15, 2014 10:53 pm

Jag tror att du helt enkelt gjort det extra svårt då du gått omvägar. Mint har ett utmärkt förråd med programpaket som avsöks med Synaptic, Mints pakethanterare eller via terminalen med commandot sudo atp-get install (plus programmet). Firefox och Thunderbird borde finnas med vid första installationen, även i XFCE.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav cgb » lör mar 15, 2014 11:32 pm

Hej,
mina andra datorer en Dell 5000 Dimension och Asrock ION 152 samt även en Vaio VGN-S3XP fungerar med Mint13 Maya Xfce. Bättre och enklare än med Xubuntu. Även den jag nu har problem med fungerade till en början.
Det är bara program i rubriken jag har problem med, om jag tex byter till Opera fungerar den webläsaren bra. Bara att å,ä och ö inte fungerar. Ett tag fungerade inte filhanteraren utan låste sig i övre vänstra hörnet, men det har ändrat sig så nu går den bra.Om jag försöker med andra program är det Gimp image maker där fönstret inte går att flytta, men stänga ner programmet går bra. Övriga program funkar bra även Gedit.

Följande undrar jag kring mina problem
1. Eftersom dpgk i Recovery Mode söker efter förråd i archive.ubuntu.com och inte hittar några, bör jag lägga in det i Synaptic (ev med tillägg) som programvarukällor att söka i och finns det fortfarande som programvarukällor? Sparas felkoder i någon fil? som jag kan kopiera och posta?
2. Kan jag förvänta mig att Samba fungerar i Mint13 Maya Xfce, och är det bästa och enklaste valet för fildelning?
3. Tack för tipset om Nordeas e-leg. Även där är min fråga om jag kan förvänta mig att det kan fungera i Mint13 Maya Xfce, men denna fråga kanske jag bör ta i det andra forumet?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Jan-Olof » sön mar 16, 2014 12:33 pm

Det är bara program i rubriken jag har problem med, om jag tex byter till Opera fungerar den webläsaren bra. Bara att å,ä och ö inte fungerar. Ett tag fungerade inte filhanteraren utan låste sig i övre vänstra hörnet, men det har ändrat sig så nu går den bra.

Du använder väl Programhanteraren för att installera program? Det är det rekommenderade sättet att göra. Att å, ä och ö inte fungerar är ett fel som jag bara har sett i Windows. Om saker krånglar ibland så kan man ju misstänka hårdvarufel, t.ex. att någon minnesmodul börjar bli dålig.

Normalt borde du kunna förvänta dig att alla de nämnda programmen fungerar. BankID:s säkerhetsprogram har jag testat med legitimation på fil i både 32- och 64-bitars Maya Xfce. Legitimation på kort bör rimligen fungera med Xfce 32 eftersom det fungerar i andra 32-bitarsutgåvor. Det ämnet kan vi ju fortsätta diskutera i den andra tråden.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav cgb » sön mar 16, 2014 3:06 pm

Hej
ja jag använder Programhanteraren, då det går. Har tex installerat skrivaren HP och BankID utanför Programhanteraren.
Detta inlägg skriver jag i Opera och då får jag konstiga tecken föt åäö
Vet inte om de blir så när inlägget är utlagt
Det kan vara så att det är Opera och Forumet som inte helt lirar ihop

Jag tror inte någon minnes modul är dålig. Hur kan jag veta om så är fallet?(Detta sista skrivet i Firefox)
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Jan-Olof » sön mar 16, 2014 4:51 pm

Det kan vara så att det är Opera och Forumet som inte helt lirar ihop

Nej, jag har använt Opera i åratal - även just nu. Inga problem med några å, ä eller ö.

Jag tror inte någon minnes modul är dålig. Hur kan jag veta om så är fallet?

Det enklaste sättet är väl att plocka ur en modul i taget och sedan prova. Datorn är väl tillräckligt ny och har tillräckligt med minne för att kunna köras med bara en minnesmodul, tror jag.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav cgb » sön mar 16, 2014 8:26 pm

Hej
tyvärr ingen bra sätt kolla minnesmodulen i den här datorn.
Den har bara en, jag har öppnat och kollat.

Om jag kör Memtest86 v4.20 i GNU GRUB så får jag noll fel. Är det relevant för frågan om min minnesmodul?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Mikael » mån mar 17, 2014 12:37 pm

Klamrar mig fast vid den lilla infon att "krysset" saknades... kanske nåt ang. grafikdrivers?
Typ något liknande viewtopic.php?f=16&t=246
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Jan-Olof » mån mar 17, 2014 1:58 pm

cgb skrev:Om jag kör Memtest86 v4.20 i GNU GRUB så får jag noll fel. Är det relevant för frågan om min minnesmodul?

Ja, om programmet inte hittar några fel så motsäger det ju teorin om minnesfel. Hur mycket minne finns i datorn? Enligt de uppgifter jag hittade på nätet så borde det vara 2 GB men sitter det bara en modul i den så är det kanske mindre.

Mikael skrev:Klamrar mig fast vid den lilla infon att "krysset" saknades... kanske nåt ang. grafikdrivers?
Typ något liknande http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=246

Det är ju också någonting som bör kontrolleras. Ett sätt att prova skulle väl kunna vara att använda en av de datorer där allt fungerar och installera Mint i ett USB-minne. Om det sedan går att köra från det minnet i alla datorer utom den som krånglar så kan man i alla fall dra slutsatsen att det är något som har med just den datorn att göra (inga installationsfel eller problem med hårddisken).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libre office, Firefox, thunderbird fungerar inte

Inläggav Mikael » mån mar 17, 2014 3:14 pm

Möjligen är detta redan testat, har inte lusläst alla inlägg, men att bara testa med en Live-CD/USB på den krånglande datorn och i den Live,n köra Firefox?
Alltså inte en installation på USB utan bara Live, till att börja med.

Inte installera Libre eller annat, bara Firefox, sedan Thunderbird osv..

Hm.. nu funderar jag lite till i skrivande stund... är det inte gemensam ordlista för Libre & FF? Alltså att man får Svensk ordlista/rättstavning i FF om man installerar Libre? Kan minnas fel dock..
Sedan ÅÄÖ som inte fungerar i annan browser... samband?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael och 8 gäster