Digikam i Mint 8 (gnome)

Digikam i Mint 8 (gnome)

Inläggav tux-sven » sön dec 06, 2009 9:48 pm

Jag brukar alltid installera fotoprogrammet Digikam, som egentligen är en KDE-applikation. (Detta medför dock att det automatiskt installeras en mängd andra KDE-filer. Om du har dåligt med diskutrymme så gör INTE det.)

Digikam laddar ned bilder från kameran och har ett system som håller reda på bilderna. Bilderna kan taggas på olika sätt så att man lätt kan hitta just den bilden man söker. Digikam har också mycket trevliga editeringsmöjliheter. (Gimp blir överflödigt)

Det gick bra att köra Digikam i Mint 7. Det går inte lika bra i Mint 8. Jag sökte lite på webben och såg att Ubuntu 9.10 har jätteproblem med Digikam som bl.a. vill krascha. Detta verkar ofta ske då man skall överföra bilder från kameran till Digikam.

Den Digikam som skeppas med Mint 8 och Ubuntu 9.10 är en beta5-utgåva!!! :shock:
Det finns även en beta6 och en RC1 version i dagsläget, där omnämda problem säges vara rättade.

Det går inte enkelt att ta hem dessa som Debian-paket och installera, då det saknas vissa beroenden.

Mitt tips: Intallera INTE Digikam förrän den uppdaterats. Men NÄR det funkar igen kan jag rekommendera Digikam. :D

EDIT:

Nu har jag uppdaterat till den skarpa versionen av Digikam. Den går att hämta via pakethanteraren Synaptic. Under "Inställningar" väljer man "Förråd" och där lägger man till "Backports" och uppdaterar. Söker man sedan på "Digikam" så kommer den slutliga 1.0.0 upp! Bara att välja och installera!
Digikam kan även hämtas här: http://www.webupd8.org/2009/12/download ... b-for.html

Så långt som jag testat hitintills verkar allt fungera som det skall. :D Jag har dock inte lyckats få Digikam att starta automatiskt när jag ansluter kameran.

Notera att kameran skall INTE vara logiskt "monterad" när du börjar importera bilder till Digikam. Avmontera den om den redan är monterad. Digikam måste självt montera kameran för att importera bilder!! Om du inte gör så kommer Digikam att klaga på att det inte går att få kontakt med kameran.

Nu rekommenderar jag varmt Digikam. Digikam homepage: http://www.digikam.org/
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster