CAD-program

CAD-program

Inläggav Jan-Olof » sön feb 26, 2012 12:36 pm

Skriver det här som en kommentar till AdamL:s presentation som bland annat handlar om CAD.

I Mints paketförråd finns bland annat programmet qcad (http://community.linuxmint.com/software/view/qcad) men jag tänkte här presentera ett annat, som jag tror är lite mer avancerat:

Det franska företaget Dassault Systèmes har tagit fram ett program som heter DraftSight. Det är avsett för 2D-CAD och finns både för Windows, Mac och Linux. Programmet är helt gratis för privat bruk - det enda som krävs för att få använda det är att man registrerar sig som användare och med vissa mellanrum bekräftar att man fortfarande använder programmet genom att förnya licensen. DraftSight kan hämtas från:
https://www.3ds.com/products-services/d ... -download/

Jag vill minnas att tidningen Datormagazin har skrivit om DraftSight vid något tillfälle men jag kommer just nu inte ihåg i vilket nummer.

Programmet finns att hämta som ett vanligt .deb-paket för Ubuntu så det är lätt att installera. Det finns på flera språk men har ännu inte översatts till svenska. Jag provade att installera det i standardutgåvan av Lisa och det verkar fungera helt normalt (med reservation för att mina kunskaper om CAD är tämligen begränsade).
Senast redigerad av Jan-Olof sön mar 04, 2012 8:07 pm, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » sön feb 26, 2012 5:44 pm

Testade DraftSight och det verkar sluka en hel del resurser. Känns som man sitter på en fjärransluten dator.
Detta i Mint 11 på en dator som inte har några problem att hantera AutoCad eller Bricscad.

I övrigt, efter några minuters klickade, ett helt okej program som jag låter vara installerat i Katya..
Tackar för tipset!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: CAD-program

Inläggav AdamL » sön feb 26, 2012 8:58 pm

Om den klarar av mina gamla ritningar, går jag över!
Bör kunna hitta lite tid till att teste den i veckan.
Tack för tipset.

Edit.
Kunde inte vänta med att kolla via google :)
DraftSight ska klara av det mesta i 2D /dwg r-w!
Det blir nog en installation redan imorgon. Om allt funkar sen i några månader, blir det hejdå Windo! Hehe


Verkligen tack för tipset!
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: CAD-program

Inläggav AdamL » mån feb 27, 2012 9:59 am

Kunde inte bärga mig :)

Det gick att hämta den. Men sen då jag provade att installera kom det KLART efter 3 sek utan att nåt installerades :(

Gjorde samma på windo burken. Det var som fan. Verkar att den är kompatibel med mina V14 ACAD ritningar *.dwg! Det måste betyda att detta ska funka under Mint med!

Fortsätter sen med att försöka sparka igång den!
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: CAD-program

Inläggav Jan-Olof » mån feb 27, 2012 2:01 pm

Så programmet lades inte till i Grafik-menyn? Jag har hittills bara provat i den 32-bitars standardutgåvan av Lisa (med Cinnamon, naturligtvis!).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav AdamL » mån feb 27, 2012 4:52 pm

Jan-Olof skrev:Så programmet lades inte till i Grafik-menyn? Jag har hittills bara provat i den 32-bitars standardutgåvan av Lisa (med Cinnamon, naturligtvis!).

Jag tror inte den installerades alls. Ska prova igen lite senare. Nu har jag lite annat att göra ;) du vet :)

Dock fungerar den under Windows 7. Den tar det jag behöver. Därför tror jag på den!
Ledsen för alla "dumma" frågor. Men jag är grön. Och vill...
AdamL
Munk
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tor feb 09, 2012 6:14 pm
Ort: Sjöbo

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » tis feb 28, 2012 7:23 pm

Jan-Olof skrev:Så programmet lades inte till i Grafik-menyn? Jag har hittills bara provat i den 32-bitars standardutgåvan av Lisa (med Cinnamon, naturligtvis!).

Flyter det på bra om du ex. bara ska rita en linje?
För mig rör sig markören ryckigt och resursmätaren drar iväg..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: CAD-program

Inläggav Jan-Olof » sön mar 04, 2012 8:06 pm

Ja, jag har provat att rita linjer, cirklar, sexhörningar och andra figurer. Programmet känns hela tiden piggt och svarar direkt. Att t.ex rotera figurerna är inte heller något problem.

Såg i systemkraven att programmet ännu så länge inte finns i någon 64-bitarsversion :cry:
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav Jan-Olof » mån mar 05, 2012 12:34 pm

Provade just att installera programmet i LXDE-utgåvan av Mint 12. Jag trodde inte att det skulle gå eftersom programmet, enligt systemkraven, behöver Gnome eller KDE men det fungerade faktiskt :D
Först trodde jag att installationen misslyckats eftersom det tog väldigt lång tid innan programmet dök upp i Grafik-menyn. När jag sedan ritade några figurer och kontrollerade processor- och minnesanvändning så låg de på 8-11% respektive knappt 250 MB. Programmet kändes lika piggt som i standardutgåvan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » mån mar 05, 2012 12:45 pm

Jan-Olof skrev:Provade just att installera programmet i LXDE-utgåvan av Mint 12. Jag trodde inte att det skulle gå eftersom programmet, enligt systemkraven, behöver Gnome eller KDE men det fungerade faktiskt :D
Först trodde jag att installationen misslyckats eftersom det tog väldigt lång tid innan programmet dök upp i Grafik-menyn. När jag sedan ritade några figurer och kontrollerade processor- och minnesanvändning så låg de på 8-11% respektive knappt 250 MB. Programmet kändes lika piggt som i standardutgåvan.

Hmm.. varför går det så segt med Mint 11 då, tro?
Jag behöver det ju inte där, har både Autocad & Bricscad i Windows, men - ändå..
Kan det vara något med grafikkortet tro?

Tyvärr har jag bara 64-bitarsversion på andra datorer att testa med.. om jag inte fixar till en 32-bitars via Vmware förståss..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » mån mar 05, 2012 3:39 pm

Mera info.
Testade DraftSight på Mint 11 i virtuell miljö. Lika ryckigt.
Testade DraftSight på Mint 12 i virtuell miljö. Lika ryckigt om man inte körde med minsta möjliga skärmupplösning.
Qcad flöt på smidigt varför jag nog kör med den, om det behövs...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: CAD-program

Inläggav Jan-Olof » mån mar 05, 2012 6:29 pm

Märkligt. Jag har provat i en mini-PC med en skärm på ungefär 10 tum (!) och i en stationär med 23 tums full-HD. Programmet fungerar i båda.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » mån apr 30, 2012 8:18 am

Med vald inställning enligt bild flyter programmet på bra!
Bilagor
Hårdvarudrivrutiner.png
Hårdvarudrivrutiner.png (70.65 KiB) Visad 36821 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: CAD-program

Inläggav Jan-Olof » mån apr 30, 2012 10:37 pm

Trevligt! Gjorde detta att det blev bättre med dina spel också?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: CAD-program

Inläggav Mikael » tis maj 01, 2012 4:24 pm

Jan-Olof skrev:Trevligt! Gjorde detta att det blev bättre med dina spel också?

Ja, precis, nu funkar även spelen hyfsat.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst