Enkelt registerprogram

Enkelt registerprogram

Inläggav Lasp » mån mar 21, 2011 10:31 am

Jag vill sätta upp en LinuxMint maskin med ett enkelt registerprogram på.
Man skall ange en fyrställig sifferkod, ett namn söks upp och visas, det sker en TS och allt är klart.
Vilket program kan :) jag använda för två enkla tabeller undrar Lasp
Lasp
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 17, 2009 10:16 pm

Re: Enkelt registerprogram

Inläggav dragonfly » fre mar 25, 2011 9:24 am

Är lite osäker på vad exakt du vill göra. Men dels finns databasprogrammet i Open Office. Base tror jag det heter. Sedan finns Glom som skall vara liknande databasprogrammet File Manager som finns på andra system.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Enkelt registerprogram

Inläggav Lasp » ons apr 13, 2011 8:55 pm

Från början hade jag tänkt mig ett litet program som hade tre fält det första skulle ta in fyra siffror, söka rätt post i en medlemsdatabas och visa upp namnet i det andra fältet samt ta emot en fyrsiffrig pinkod i det tredje fältet.
Då skulle en post sparas ner i en databas med datum och tid samt de tre fältens uppgifter!
Nu har jag funderat på att tillverka medlemskort med QR kort som innehåller all information. Då skulle en Webbkamera läsa av QR koden och spara ner en sträng till fil med datum och tid.
Så skulle inpasseringsgrejen vara löst.
Jag har funnit QR kod som jag kan få inläst av en webbkamera men det skall ju rulla automagist ;-)

Visst kan jag Base som alternativ till Access, men Glom såg bra ut! Har utvecklingen avstannat där månntro?

Beklagar att det tog tid att svara, men vi var ner till det gamla ROM under tiden ;-)
Lasp
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 17, 2009 10:16 pm

Re: Enkelt registerprogram

Inläggav dragonfly » fre apr 29, 2011 7:34 pm

Det låter ju avancerat! :) Vet inte status på Glom tror att utvecklingen om inte annat går långsamt... Det du vill ha låter dock nästan som att man måste ägna sig åt lite egen utveckling. Hur har det gått? Detta svar är ju lite sent...
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster