e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » fre jan 13, 2012 10:15 am

Det är konstigt, BankID:s säkerhetsprogram installerade jag och installationen verkade gå bra.
Jag kan starta BankID från Menyn. Om jag ansluter min "NCR1-dosa" kommer information om mitt kort-leg upp. Där kan jag bl.a läsa: "Nordea e-legitimation". Så långt verkar allt fungera.

Problemet verkar vara att BankID-säkerhetsprogrammet inte kan få kontakt med vare sig BankID eller min bank via nätet. :roll:

Jag är direktansluten till internet och har inte aktiverat mjukvarubrandväggen.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » fre jan 13, 2012 1:52 pm

I fråga om anslutning så är den enda skillnaden att jag har aktiverat mjukvarubrandväggen. Varför är den inte aktiverad som standard, förresten?

Vad händer om du går till BankID:s testsida, https://test.bankid.com/testbankidcom/ och försöker legitimera dig?

Jag har bara använt legitimation på fil (från Sparbanken) men eftersom programmet hittar både dosan och kortet så borde du vara nära att lyckas. Däremot provade jag att importera en gammal, men fortfarande giltig, legitimation från Nordea - det gick inte. Jag får väl förnya den och se om formatet fortfarande är detsamma.

Använde legitimationen senast igår för att logga in på en av Skatteverkets e-tjänster.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » fre jan 13, 2012 3:07 pm

I fråga om anslutning så är den enda skillnaden att jag har aktiverat mjukvarubrandväggen. Varför är den inte aktiverad som standard, förresten?

Vi diskuterade detta på linuxportalen för något/några år sedan. Det sades (och det håller jag nog med om) att de flesta redan har en hårdvarubrandvägg i sin ADSL-modem/router.

Det är konstigt att jag alltid skall behöva bli småförbannad varje gång jag grejar med e-legitimationen... :evil:

Jag har tankat ned FriBID och tänker avinstallera Personal och prova med FriBID istället...
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » fre jan 13, 2012 10:04 pm

FriBID var lätt att installera, bara att ta hem en .deb-fil och högerklicka välja Gdeb och så visade det sig att jag behövde göra några programkomplettingar. Jag gjorde dessa och fullföljde installationen. Lysande - det är bara att jag inte kan hitta FriBID in någon startmeny.. Kommandot fribid fungerar inte heller... Vete tusan hur man skall få igång det.. :(

Nåväl, det fanns ju installerat i alla fall, för det gick att avinstallera m.h.a Synaptic. :?

Jag blir så förbannad och trött, varför skall det vara sånt strul med e-leg i Linux jämt?
Och vad tusan är det egentligen som felar?

Nu har jag återinstallerat BankID via terminalen:

Kod: Markera allt
sven@LM10sp-Aspire-one ~/Hämtningar/Bankid/BISP-4.18.1.10899 $ sudo sh ./install.4.18.1.10899.sh i
[sudo] password for sven:
Installing BankID Security Application
Installation complete.


Det ser väl inte så illa ut?

Så här ser det ut när jag öppnat BankID-fönstret, anslutit NRC-1 och stoppat i bankkortet:

Skärmbild-1.png
Skärmbild av BankID och Kortläsar-fönstren
Skärmbild-1.png (48.51 KiB) Visad 17123 gånger


Det vore ju kul om det funkade åxå.... :(


:twisted: :twisted:


Edit:

Det verkar vara något med att personal libplugins.so inte finns med i FF.
Vad får du, som har ett fungerande BankID, om du skriver "about:plugins" i adressfältet i FF?

Jag tror jag börjar närma mig "pudelns kärna" nu...

Efter ytterligare några timmar...

Nu har jag iixat så att BankID får kontakt med internet. Det kan hända att lösningen är lite speciell därför att jag kör DebEx Mint 10 special. Jag skapade en länkt till libplugins.so från Mozilla:

Kod: Markera allt
sven@LM10sp-Aspire-one /usr/lib/mozilla/plugins $ sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so


Nu återstår det att se om jag kan få resten att funka åxå.. :roll:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » lör jan 14, 2012 4:09 pm

Mitt försök att logga in på Nordea m.h.a Nordea-kortet misslyckades med svarsmeddelandet:

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till internetbanken.privat.e-leg.nordea.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

Ja ja, jag hade väl knappast förväntat mig att det skulle gå SÅ enkelt. Nu skall jag kolla vidare.. (stort suck) :(
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » lör jan 14, 2012 7:22 pm

Nu har jag äntligen lyckats!
Av någon anledning så "tog" inte installationen av Personal PKCS#11-modulen vid första försöket, men andra gången gick det bättre.

Så här gör man:

Öppna Firefox -> Redigera -> Inställningar -> Avancerat -> Kryptering -> Säkerhetsenheter, tryck "Aktivera".
Nu kommer det upp ett nytt fönster. Vid "Modulnamn" kan man skriva: "Personal PKCS#11-modul" och för raden nedanför söker man fram till: "/usr/local/lib/personal/libp11.so" och trycker OK.
Nuu finns bankens/personals krypteringsnyckel med i Firefox!

:mrgreen:

Edit:
Fixa även detta i Firefox, annars blir både inloggningen och hanteringen av sidan väldig segt och långsam:

Redigera -> Inställningar -> Avancerat:
Avmarkera "Använd TSL 1.0"


/Sven
Senast redigerad av tux-sven ons apr 04, 2012 7:42 pm, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » lör jan 14, 2012 10:37 pm

Här är en MYCKET bra länk som jag hittade, alltför sent tyvärr, för att själv ha full nytta av all dess matnyttiga information. :D

http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön jan 15, 2012 12:01 am

Grattis!

Efter att ha gjort:
sudo apt-get install nspluginwrapper
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
så fick jag det nästan att fungera med 64-bitars Katya också. Om jag går till testsidan så fungerar allt normalt fram till dess jag skrivit den hemliga koden - då spårar det ur med
Fel i underliggande säkerhetssystem, rv = 0x20.
Referens: 10034

I 32-bitars Katya har jag inte gjort någonting särskilt vare sig med symbolisk länk eller på annat sätt. Det fungerade ändå.

EDIT: Sven har rätt i sin kommentar. Efter att senare ha hämtat, och importerat, en ny legitimation så fungerar det med 64-bitars Katya också.
Senast redigerad av Jan-Olof sön feb 12, 2012 1:49 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » sön jan 15, 2012 2:56 pm

Om jag går till testsidan så fungerar allt normalt fram till dess jag skrivit den hemliga koden - då spårar det ur med
Fel i underliggande säkerhetssystem, rv = 0x20.
Referens: 10034


Det tyder nästan på att det kunde vara fel på själva "certifikatet". Gått fel vid kopieringen kanske? Kolla länken nedan.

http://www.linuxportalen.se/forums/2011 ... id-problem
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tis jan 17, 2012 8:55 pm

Säg den lycka som är bestående. Idag när jag skulle legitimerar mig för att komma in på Volvo-banken sket det sig..
Meeen vad iiii...
Det visade sig att jag nu inte kom in på Nordea heller....

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till internetbanken.privat.e-leg.nordea.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.


Morrrr... :twisted:
Googlande....

Lösning: Av-aktivera "AdBlockPlus". Nu fungearar allt som det skall igen! :D

Kan det kanske vara samma problemorsak som du har Jan-Olof?? :roll:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Betty » mån feb 06, 2012 4:54 pm

hjälp!
Jag har läst alla era inlägg och nästan lyckats installera min e-legitimation från swedbank... men...
jag lyckas komma så långt som till ange lösenord, men där är det stopp... Det lösenord jag anger för att lösa upp datorn är inte vad som efterfrågas vid installationen, så jag undrar lite om det är någon som har någon aning om vad det är för ett lösenord jag inte har...^^
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » mån feb 06, 2012 5:51 pm

I Linux Mint är "sudo" aktiverat, så om det frågas efter administratörs/root-lösenord är det ditt vanliga lösenord som gäller.
Detta förutsätter förstås att du har administratörs-rättigheter. Om du är enda användaren och har installerat ditt Linux själv är du automatiskt den som har administrativa rättigheter.

När är det, lite mer detaljerat, som admin-lösenordet efterfrågas??
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Betty » mån feb 06, 2012 7:35 pm

Jag har prövat med det enda lösenord jag har, det som låser upp datorn efter uppstart. jag har ensam tillgång till datorn och är, antar jag, därmed administratör... om jag inte lyckats klicka fel i någon inställning någonstans... (är inte alltför insatt i det här än)
När jag vid installation av router och spotify ombetts ange administratörslösen har jag inte kunnat ange något.

går det att lösa?
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » mån feb 06, 2012 9:05 pm

I startmenyn kan du starta "Kontrollpanelen". Under rubriken System finns något som heter "Användare och grupper".
Öppna den och kolla vilka användare som finns med. Svara gärna här på forumet om det är OK för dig.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Betty » ons feb 08, 2012 8:31 pm

Tack!
Visade sig att jag inte var administratör... men detta är nu åtgärdat. Dock vill det fortfarande inte fungera för mig. tidigare fick jag uppmaningen att ange lösenord, och när jag gjort det fick jag tillbaka "command not found" När jag nu återigen försöker med "sudo ./install.4.18.1.10899.sh i" får jag "command not found" direkt.
känner mig en aning villrådig...
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster