e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån mar 05, 2012 2:05 pm

Provade att installera BankID i LXDE-utgåvan av Mint 12. Installation och import av legitimationer görs som beskrivits tidigare. Programmet dyker däremot inte upp i någon meny. Normalt startas det ju automatiskt av webbläsaren när man går till en sida som kräver legitimation men om man vill starta programmet manuellt så får man:
* Öppna menyn och välja Kör (Run).
* Skriva "personal" i inmatningsfältet och klicka på Kör (Run).

Efter några sekunder (som känns långa) så startar programmet. Jag testade det mot BankID:s testsida och det fungerar helt normalt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » ons apr 04, 2012 1:48 pm

Jag har haft problem med mycket lååångsam inloggning och mycket lååångsam växling mellan sidor på internetbanken.

När jag såsmåningom, efter lååångt väntande, fick kontakt med Nordeas internetsupport fick jag tipset:

Redigera -> Inställningar -> Avancerat:
Avmarkera "Använd TSL 1.0"


Det verkar funka! :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » fre jun 01, 2012 2:47 pm

Det tipset är tydligen värdefullt även för Windows-användare, har jag förstått.

Jag pratade förresten med en sådan för ett tag sedan. Vederbörande är en van användare men hade, trots noggrant studerande av anvisningarna, misslyckats totalt i fråga om att få Nordeas e-legitimation att fungera i Windows 7.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis okt 09, 2012 2:05 pm

Sitter här med senaste versionen av BankID:s säkerhetsprogram och fick för mig att återigen prova om det gick att importera en legitimation på fil från Nordea. Döm om min förvåning när det plötsligt fungerade! Tidigare har man ju bara fått ett felmeddelande om att säkerhetsprogrammet inte känner igen legitimationen (fel format), men nu importeras den helt korrekt och dyker upp i programmets huvudfönster.

Om man går till Nordeas webbplats och försöker testa legitimationen så blir det däremot stopp - testsidan fungerar fortfarande bara med MSIE :evil:
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor okt 11, 2012 3:52 pm

Provade att logga in på Skatteverket med Nordeas e-legitimation och fick då först "ssl_error_handshake_failure_alert". Efter några försök kom jag på att man måste välja inloggning med BankID-legitimation trots att man använder en legitimation från Nordea. I nästa steg kan man sedan välja Nordeas legitimation och legitimera sig som vanligt.
Bilagor
Skatteverket, inloggning.png
Skatteverket, inloggning.png (4.72 KiB) Visad 16184 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor nov 22, 2012 1:58 pm

Provade just i Mint 14 (Cinnamon 32). Att installera programmet går helt normalt men när man försöker importera legitimationer så svarar programmet bara:
Error importing token.

Detta kommer förhoppningsvis att lösas med en uppdatering, men i nuläget får vi alltså ha lite tålamod och fortsätta använda Mint 13 som ju är en version med 5 års support.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tor nov 22, 2012 5:00 pm

tux-sven skrev:Här är en MYCKET bra länk som jag hittade, alltför sent tyvärr, för att själv ha full nytta av all dess matnyttiga information. :D

http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal


Tack! :D
Behövde göra "cp /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins" för att få FF att fatta att jag hade säkerhetsprogrammet installerat.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor nov 22, 2012 8:40 pm

Ja, det är väl Debian-utgåvan, LMDE, du kör? Av någon anledning behövs ett sådant trick där.

Har också sett att man måste installera ia32-libs i vissa utgåvor om man kör 64 bitar. Om den saknas så får man ett felmeddelande när man ger kommandot
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
för att tala om för Firefox att den skall använda en 32-bitars insticksmodul.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav lappgubben » mån nov 26, 2012 10:58 am

Det talas om handpåläggning för att få BankId att fungera i 64-bit. Vilken handpåläggning då? Jag får det inte att fungera i Linux MInt 13. Finns under menu/övrigt men inget händer när man klickar där. När jag testar banid, får jag upplysningen att jag ska installera senaste versionen, men det är den jag har. Kan någon hjälpa mig?
lappgubben
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 11, 2012 6:51 am

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » mån nov 26, 2012 12:13 pm

När jag testar banid, får jag upplysningen att jag ska installera senaste versionen, men det är den jag har.

Precis detta hände mig men åtgärden några inlägg upp löste problemet.
Supporten på Handelsbanken sa att det endast fungerade i 32 bitars system.
Tyvärr kommer jag inte åt någon 64-bitars på några dagar men ska givetvis testa även där.

Edit: Läste nog inte riktigt :oops:
Jag kunde starta säkerhetsprogrammet manuellt men inte från Firefox :oops:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån nov 26, 2012 4:34 pm

lappgubben skrev:Det talas om handpåläggning för att få BankId att fungera i 64-bit. Vilken handpåläggning då? Jag får det inte att fungera i Linux MInt 13. Finns under menu/övrigt men inget händer när man klickar där. När jag testar banid, får jag upplysningen att jag ska installera senaste versionen, men det är den jag har. Kan någon hjälpa mig?


Vilken utgåva av Mint 13 är det du använder (Cinnamon, Mate, KDE, Xfce)? Själv använder jag Cinnamon 64 och där fungerar BankID med legitimationer både från BankID (i det här fallet Sparbanken) och Nordea. Det jag har behövt göra är att öppna ett terminalfönster och klistra in följande två kommandon (ia32-libs var egentligen redan installerat, men måste installeras i, t.ex, motsvarande utgåva av Mint 14):

sudo apt-get install ia32-libs nspluginwrapper
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so

Om man använder en Debian-baserad utgåva, LMDE, så behöver man också klistra in (en variant av det som Mikael beskrev):

sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins/libplugins.so

Tänk också på att det bara fungerar med Firefox.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån nov 26, 2012 6:27 pm

lappgubben skrev:Finns under menu/övrigt men inget händer när man klickar där. När jag testar banid, får jag upplysningen att jag ska installera senaste versionen, men det är den jag har.


Provar just nu i utgåvan Mate 64 av Mint 13. Till att börja med blev det samma sak som du beskrev men efter att ha gett kommandot:

sudo apt-get update

Så kunde jag fortsätta med:

sudo apt-get install ia32-libs nspluginwrapper
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so

När jag sedan startade Firefox så fanns Nexus Personal med i listan under Verktyg, Tillägg, Insticksmoduler. Efter att ha importerat en legitimation så provade jag med skatteverket.se där jag valde e-tjänster och sedan Skattekonto. Jag valde BankID som typ av legitimation. Säkerhetsprogrammet startade automatiskt och jag kunde logga in.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav lappgubben » fre nov 30, 2012 1:48 pm

Kör Fribid istället.
Jag har krånglat med alla de förslag för att få BankId att fungera med min Linux Mint 13 Mate 64-bit, men inget hjälpte. När jag avinstallerat det och i stället installerat FriBid, så var det bara att ladda ner fil från Swedbank och köra.
lappgubben
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 11, 2012 6:51 am

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » fre nov 30, 2012 2:38 pm

Konstigt att det inte fungerade. Jag provade en andra gång med just Mint 13 Mate 64: gjorde en nyinstallation, installerade alla uppdateringar och sedan BankID. I det fallet fungerade det direkt utan att jag ens behövde göra sudo apt-get update.

Intressant att du fick FriBID (http://fribid.se) att fungera - det har ju diskuterats tidigare i den här tråden. Enligt vad jag har trott mig förstå efter att ha läst "Frågor & svar" på deras webbplats så skulle det programmet bara fungera med äldre typer av e-legitimation, med filändelsen .p12. De jag har hämtat har ändelsen .nge. Vilken använder du?

Skriv gärna en lathund här så att andra kan prova.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön feb 10, 2013 1:07 pm

Sista giltighetsdatum för min e-legitimation på fil från Sparbanken började närma sig. När jag försökte hämta en ny så visade det sig att utgivningen av legitimationer inte fungerar ihop med vare sig Mint 13 eller 14 - man får en icke-fungerande legitimation där datumet har ersatts av texten "<Certifikat saknas>". Enligt BankID:s support så har de "jätteproblem" med detta även i Windows och Mac.

Jag löste problemet provisoriskt genom att köra Mint 10 från en CD. Där gick det att hämta en ny e-legitimation som sedan kunde exporteras till ett USB-minne och därifrån importeras till Mint 13.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster