e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tis maj 13, 2014 8:19 pm

Mikael skrev:Nej på "vanliga" mobilen. Men jag kan testa i virtuell miljö men då helst med VMware som jag redan har.


Prövade med en 4.4 RC men fick inte till det. Såg att det går åt en del resurser och har man en klen dator (och kanske just därför man har Linux på den) så blir allt mycket segt.
Torde vara enklare att skaffa en billig surfplatta enbart för Mobilt BankId:
http://www.icahemma.se/surfplatta-7-tac ... 22009.aspx
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav mattem » sön jul 13, 2014 4:04 pm

Tänkte kolla hur läget ligger med BankID och Linux, har snabbläst tråden samt vet att Nexus lagt ner utvecklingen och stödet för Linux för sitt Nexus Personal. Om det tycker jag :x :evil:

Finns det något alternativ för att köra BankID på Linux?

Har Handelsbanken så BankID kör jag via BankID på kort via deras kortläsare, ansluten med eller utan sladd.

Ren inloggning till banken sköter jag via dosa, så den biten kring bankärenden funkar. Är tjänster som Försäkringskassan och Skatteverket som jag är intresserad av att få igång även på Linux.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön jul 13, 2014 6:24 pm

Den så kallade "utfasningen" kommer att ske under året men ännu fungerar BankID även i Linux. Jag provade just att logga in både på Försäkringskassan och Skatteverket med BankID på fil i Cinnamon 64. Provade också med en fortfarande giltig legitimation från Nordea. På Försäkringskassan får man välja inloggning med BankID även om man använder Nordeas legitimation - Nordea-knappen på deras webbplats fungerar inte och borde tas bort.

Om du vill använda BankID på kort så är det 32 bitar som gäller, tyvärr.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav mattem » sön jul 13, 2014 7:47 pm

Tackar för svar... påminner om strulet kring BankID som fanns kring OS X 2008 :roll:
Hittade en bra sammanställning kring BankID och att installera det på ett 64-bitars system hos ubuntu.se
http://www.ubuntu.se/threads/26284-Inst ... ntu-64-bit

Vad är erfarenheterna kring FriBID? https://fribid.se/
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön jul 13, 2014 8:48 pm

Ja, det stämmer bra med vår egen installationsanvisning (http://linuxmint.se/instruktioner/) och mina experiment med inloggningskort från Nordea (inlägg 2014-02-02). I det fallet har jag dock inte fått det att fungera.

I fråga om FriBID så tror jag tyvärr att det återstår alldeles för mycket arbete med att anpassa programmet till det nya funktionssättet hos BankID. Risken är därför att FriBID kommer att sluta fungera samtidigt som det officiella säkerhetsprogrammet från BankID.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav mattem » tis sep 02, 2014 6:56 pm

Blev konfunderad efter senaste artikeln på hemsidan om Linux och BankID där Carl-Uno skriver om att det går bra att logga in både på banken och skatteverket med mobilt BankID. Men det kan man väl inte göra på datorn, dvs använda mobilt BankID?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » tis sep 02, 2014 7:43 pm

mattem skrev:Blev konfunderad efter senaste artikeln på hemsidan om Linux och BankID där Carl-Uno skriver om att det går bra att logga in både på banken och skatteverket med mobilt BankID. Men det kan man väl inte göra på datorn, dvs använda mobilt BankID?


Jo, det går hur bra som helst. När du loggar in på banken väljer du antingen säkerhetsdosa eller mobilt Bank ID. Väljer du Mobilt Bank ID (förutsätter att du har det installerat på din smartphone) så sätter Bank ID appen igång när du klickar på fortsätt på bank inloggningssidan. Du fyller i din säkerhetskod i Bank ID appen i telefonen och du blir inloggad till din bank i din dator.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (50.13 KiB) Visad 25967 gånger
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav mattem » tis sep 02, 2014 8:08 pm

Kanon, det är ju helt fantastiskt. Visste faktiskt inte detta :lol:

Blivit förvirrad i tråden tidigare när det hänvisats till mobila BankID och jag då trott att man enbart varit hänvisad till banktjänsterna via telefonen vilket är långt ifrån optimalt.

En helt ny värld öppnar sig.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis sep 02, 2014 8:28 pm

Inte att undra på om man blir förvirrad. Det verkar ju egentligen rätt så skumt att en enhet kan logga in en annan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tis sep 02, 2014 9:06 pm

Ja, man förvånas egentligen att det inte är "mer" säkerhet än så.
Jag har frågat Handelsbanken varför man inte kan logga in hos dem via Mobilt BankId utan tvingas använda bankdosan.

Fått svar nu:
Vi har planer på att införa inloggning med Mobilt BankID. Först kommer vi att införa inloggning med Mobilt BankID i vår Mobiltjänst och först därefter kommer vi att titta på Internettjänsten.
Att vi inte redan har Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten är att Inloggningskortet med kortläsaren sedan länge bedömts uppfylla våra säkerhetskrav och har under flera år fungerat väldigt väl för många av våra kunder.
Nu när många av våra kunder blir mer och mer mobila så ökar efterfrågan på att även våra lösningar ska bli mer mobila. Av denna anledning så planerar vi för att införa även Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten. Någon tidsplan för detta kan dock inte lämnas idag.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » ons okt 01, 2014 6:12 pm

Om man är Linuxanvändare och kund hos Handelsbanken och vill/behöver skaffa Mobilt BankId så står att läsa:
Hämta aktiveringskod för Mobilt BankID
För att komma igång med Mobilt BankID behöver du hämta en aktiveringskod via BankID:s webbplats. Vid beställningstillfället ska du även ha loggat in med kortläsaren ansluten med sladd. Mobilt BankID kräver också att du har BankID säkerhetsapp installerad på din mobiltelefon.


Eftersom Handelsbanken använder BankId's säkerhetsprogram så går alltså inte detta.
Enligt Handelsbankens support (chatt) kan man ta med leg. och besöka ett Handelsbanken-kontor för att där erhålla en kod.
Fortfarande inget datum när man kan logga in på banken med Mobilt BankId. (dosa utan sladd fungerar)

Hur är det med andra banker?

Och borde inte denna tråd lyftas över, och kanske klistras, till "Vanliga frågor & svar"?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor okt 02, 2014 12:37 am

I fråga om andra banker så kan jag bara uttala mig om Sparbanken och Nordea. Där fungerar inloggning med mobilt BankID utan problem.

Aktiveringskod :?: Är det kodkortet för utökad användning de menar? Det kommer ju i ett vanligt brev utan att man behöver göra någonting själv. De koderna behöver man bara om man skulle vilja lägga till nya betalningsmottagare via mobilen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » lör okt 04, 2014 1:08 pm

Jan-Olof skrev:I fråga om andra banker så kan jag bara uttala mig om Sparbanken och Nordea. Där fungerar inloggning med mobilt BankID utan problem.

Okej, ja, hoppas Handelsbanken tar efter, mobilen har man ju alltid med sig. Dock har jag ju inte ännu råkat ut för att jag skulle behöva komma åt banken via en dator när jag inte är hemma. Handelsbankens mobilapp fungerar utmärkt.

Aktiveringskod :?: Är det kodkortet för utökad användning de menar? Det kommer ju i ett vanligt brev utan att man behöver göra någonting själv. De koderna behöver man bara om man skulle vilja lägga till nya betalningsmottagare via mobilen.


När man ska skaffa Mobilt BankId behöver man, om man gör detta via SHB, ha tillgång till SHB,s inloggningskort, dosa och en dator med ett operativ som medger BankId,s säkerhetsprogram. Om man inte har det, dvs. enbart Linux, kan man inte skaffa Mobilt BankId annat än fysiskt på banken.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » lör okt 04, 2014 7:32 pm

Så man måste ha BankID för att kunna beställa BankID :? Den lösningen är Handelsbanken nog ensamma om...

Normalt hämtar man ju bara det mobila säkerhetsprogrammet ("appen") till sin mobil eller platta och loggar sedan in på banken som vanligt med säkerhetsdosa + kort om sådant krävs. Där beställer och hämtar man sedan e-legitimationen som då importeras av säkerhetsprogrammet. Sedan är det mobila BankID:t klart att använda.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » lör okt 04, 2014 7:46 pm

Normalt hämtar man ju bara det mobila säkerhetsprogrammet ("appen") till sin mobil eller platta och loggar sedan in på banken som vanligt med säkerhetsdosa + kort om sådant krävs.


Ja, så fungerar det med Handelsbanken också.
Men man måste göra så som jag citerat tidigare - "med sladd".

Det innebär att man då aktiverar Handelsbankens säkerhetsprogram.
Som är BankId,s säkerhetsprogram.
Som snart inte stödjer Linux. (Fungerar idag, 141004)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster