e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor mar 07, 2013 11:20 am

För er som inte redan har sett det så kan jag rapportera att BankID har gjort om sin testsida. Resultatet har blivit både bra och dåligt.

Bra: Sidan känner nu igen Nordeas e-legitimationer på fil så att även dessa kan testas.
Dåligt: Sidan klarar nu bara att testa mot 32-bitars webbläsare - vi som använder 64 bitar får testa funktionen rent praktiskt mot någon myndighet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » lör mar 16, 2013 4:44 pm

När man använder Mint 14 "Nadia" så går det ju inte att importera legitimationer på fil på vanligt sätt. Om man däremot har en fungerande legitimation i t.ex. version 13 "Maya" så kan man göra så här - ett lite "fult" sätt kanske, men det löser problemet:

Kopiera mappen ~/.personal/store från Maya och klistra in den på motsvarande plats i Nadia. Sedan har man en fungerande legitimation även där.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav jkw » sön mar 17, 2013 5:17 pm

Jan-Olof skrev:Bra: Sidan känner nu igen Nordeas e-legitimationer på fil så att även dessa kan testas.
Dåligt: Sidan klarar nu bara att testa mot 32-bitars webbläsare - vi som använder 64 bitar får testa funktionen rent praktiskt mot någon myndighet.


Det som är dåligast, är att deras programmerare totalt blokerar oss som kör 64bitars från att ladda hem 32bitars-versionen. Även fast det går att köra 32bitars-program på 64bitars, dock inte åt andra hållet. Så de måste vara riktigt inkompetenta på BankID.
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån mar 18, 2013 1:42 am

Fast, som jag har skrivit i installationsanvisningen:

"Om du kör en 64-bitarsversion av Mint så får du ett meddelande om att plattformen inte stöds, men det behöver du inte bry dig om. Klicka bara på länken Säkerhetsprogrammet för andra operativ i sidans högerkolumn så kommer du till en ny sida där du sedan kan hämta säkerhets­programmet för Ubuntu/Linux."
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » ons mar 27, 2013 3:24 pm

Hmm. får inte till detta på en dator med Mint 14 64-bit.
Kan hämta både driver och programmet.
Programmet installeras okej, verkar det som men Handelsbanken säger att det saknas säkerhetsprogram.
Lite fundersam på drivern.
Installationen verkar fullföljas men i Gdebi ser det ut enligt bild.

Paketinstallerare - shbecrdeb (som superanvändare)_008.png
Paketinstallerare - shbecrdeb (som superanvändare)_008.png (21.59 KiB) Visad 16273 gånger


Knapptexten brukar ju (väl?) ändras till Installera om paket.

men det är kanske inget att gnälla över, ska det inte fungera för oss med 64-bitars så...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor mar 28, 2013 12:25 am

Programmet installeras okej, verkar det som men Handelsbanken säger att det saknas säkerhetsprogram.


Får du det svaret från en testsida eller när du försöker logga in? Om man jämför med BankID:s testsida så är det ju ett typexempel på de konstiga felmeddelanden som kan dyka upp om man installerat programmet men glömt att tömma webbläsarens historik. Enligt banken så skall man få meddelandet "Tillåten kortläsare saknas" om kommunikationen mellan kortläsaren och säkerhetsprogrammet inte fungerar.

Till Handelsbankens kortläsare finns det faktiskt en, inofficiell, 64-bitars drivrutin https://dl.dropboxusercontent.com/u/108 ... _64bit.deb men den kanske inte är till någon nytta i det här fallet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » mån apr 22, 2013 7:50 pm

Jan-Olof skrev:
När jag klickar på "Klicka här när du är klar med installationen" blir svaret att jag inte har Bank-ID installerat...?


När fick du det meddelandet? Du ser alltså programmet under Övrigt i menyn - går det att starta?

Installationen är ju lite speciell eftersom den görs via ett script som körs i terminalfönster. En repetition för alla andra som vill prova:

1. Packa upp det hämtade arkivet. Du får en ny mapp med namnet BISP- följt av versionsnumret.
2. Öppna den nya mappen i ett terminalfönster.
3. Kör scriptet med argumentet "i", i detta fallet:
sudo ./install.4.18.1.10899.sh i
4. Skriv ditt lösenord när programmet begär det.

Om allt fungerat så bekräftar programmet med
Installation complete.

Sedan kan man importera en eller flera e-legitimationer enligt mitt tidigare inlägg.


Ja, jag gjorde precis som du föreslog men fick tillbaka svaret att "commando not found".

chris@chris-HP-Pavilion-dv7-Notebook-PC ~/B_id $ sudo ./install.4.19.1.11663.sh i
[sudo] password for chris:
sudo: ./install.4.19.1.11663.sh: command not found
chris@chris-HP-Pavilion-dv7-Notebook-PC ~/B_id $


Vad gör jag nu?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån apr 22, 2013 10:58 pm

Är du verkligen i rätt mapp? Den skall heta BISP- följt av versionsnumret - du verkar vara i mappen B_id. Ser du installationsskriptet och är det körbart? (högerklicka, välj Egenskaper och fliken Rättigheter. Rutan Kör skall vara ikryssad)

Har du hämtat Installera Mint, http://linuxmint.se/instruktioner/? Där finns mer detaljerade anvisningar.

Eftersom du använder Mint version 14 så får du också läsa mina inlägg från den 10 februari och 16 mars extra noga. Även om du inte har Maya så gäller samma sak när du vill flytta en legitimation på fil från Julia.

EDIT: Har senare också flyttat e-legitimationer mellan olika datorer genom att kopiera den installerade filen. Det fungerar faktiskt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » tis apr 23, 2013 6:21 am

Jan-Olof skrev:Är du verkligen i rätt mapp? Den skall heta BISP- följt av versionsnumret - du verkar vara i mappen B_id. Ser du installationsskriptet och är det körbart? (högerklicka, välj Egenskaper och fliken Rättigheter. Rutan Kör skall vara ikryssad)

Har du hämtat Installera Mint, http://linuxmint.se/instruktioner/? Där finns mer detaljerade anvisningar.

Eftersom du använder Mint version 14 så får du också läsa mina inlägg från den 10 februari och 16 mars extra noga. Även om du inte har Maya så gäller samma sak när du vill flytta en legitimation på fil från Julia. Tänk dock på att det bara går att flytta inom en och samma dator på det sättet.


Jan-Olof jag tackar för ditt tålamod med en nybörjare! :D Jo, jag hade skapat en ny mapp för paketet, så uppackning etc inte skulle blanda sig med annat. Så långt var allt bra. Felet jag gjorde vara att köra install med terminalen i samma mapp och inte gå in i mappen där scriptfilen låg. Nu är programmet installerat och det stod också i terminalfönstret att så var fallet, BankID syns också i startmenyn. Bara ett litet MEN, programmet öppnar inte (kör inte igång hur jag än försöker. Någon?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis apr 23, 2013 7:48 am

Bra att du kunde lösa det så långt - trots att jag visst var lite otydlig: för att kunna "högerklicka, välja Egenskaper..." så måste man naturligtvis först minimera terminalfönstret och öppna mappen. :oops:

Då tar vi nästa steg. Säkerhetsprogrammet finns nu i menyn, under Övrigt, men ingenting händer när du klickar på namnet. Har du provat att skriva
sudo apt-get update
i ett terminalfönster och sedan försöka igen?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis jun 04, 2013 11:33 pm

Läste att företaget som har utvecklat säkerhetsprogrammet håller nu på att ta fram en ny version som beräknas vara klar i början av nästa år. Från och med denna version kommer programmet inte längre att vara beroende av någon insticksmodul till webbläsaren. Programmet kommer istället att ansluta sig till en speciell server som tillhandahåller motsvarande funktioner. Detta skall göra att programmet fungerar bättre och får en ökad säkerhet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » mån dec 09, 2013 9:05 am

Jan-Olof skrev:Läste att företaget som har utvecklat säkerhetsprogrammet håller nu på att ta fram en ny version som beräknas vara klar i början av nästa år. Från och med denna version kommer programmet inte längre att vara beroende av någon insticksmodul till webbläsaren. Programmet kommer istället att ansluta sig till en speciell server som tillhandahåller motsvarande funktioner. Detta skall göra att programmet fungerar bättre och får en ökad säkerhet.


Den enklaste lösningen var att beställa ett mobilt bank ID. Nu kör jag internetbanken i Linux som vanligt fast med mobilt bank ID. På Linux disken har jag även installerat Virtual Box och kör Win 7 därifrån när det absolut behövs för något envist Windows program, bokföring mm. I Win 7 har jag installerat det vanliga bank ID för säkerhetsdosa och det fungerar också där. Nu behöver jag inte lämna Linux för sådana saker längre.

/chris
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön jan 05, 2014 12:18 pm

Har haft lite kontakt med en :evil: arg :evil: Windows-användare. Han skulle förnya sin e-legitimation i Nordea och fick då frågan om han först ville uppdatera säkerhetsprogrammet. Han klickade på Ja och allt såg ut att fungera tills dess att den nya legitimationen skulle hämtas - då kraschade rubbet. Till slut blev han tvungen att göra en systemåterställning. När han kontaktade supporten fick han veta att han först skulle förnyat legitimationen och sedan uppdaterat programmet.

Hoppas att man rättar alla sådana tokfel innan det är dags för oss att uppdatera...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » mån jan 06, 2014 4:38 pm

Jan-Olof skrev:Har haft lite kontakt med en :evil: arg :evil: Windows-användare. ..//..

OT + Sorry men finns det några andra? Än just arga Windows-användare menar jag. :?

:lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » lör feb 01, 2014 7:44 pm

Under ett par dagar har jag installerat och fixat så allt fungerar, Linux 16 Mate hos grannen. Allt gick bra tills det var dags att hitta skrivaren. Det var en Canon iP2700 som inte Linux kunde finna. Drivrutinshanteraren var ingen hjälp men som tur var fanns hjälp på nätet, så det var bara att följa en del tips om hur man installerar denna skrivares drivrutiner genom terminalen. Sen kom nästa problem och det var det här i tråden omdiskuterade Nexus Personal BankID. Grannen har en dosa med sladd (USB inkopplad kortläsare) till sitt konto på Handelsbanken. Vis av alla problemen med 64 bitars versionen av Linux Mint tillsammans med BankID så installerade jag en 32 bitars version i grannens dator (han har inget behov av en 64 bitars även om datorn klarar det. Allt var frid och fröjd, bankID kom upp, men det gick inte att logga in hur vi än gjorde. Jag ominstallerade både program och drivrutiner. Jag använde alla tricks och tips härifrån och från en del andra sajter, men till ingen lycka. Till slut tänkte jag att kanske det kunde bero på en så enkel sak som att hans USB kortläsare var inkopplad till ett externt USB flerportsuttag och inte direkt i laptoppens USBport. Så jag kopplade in kortläsaren direkt i datorn och testade, jajjamen nu fungerade det hela. Vi körde ett antal inloggningar för att vara på säkra sidan och alla fungerade. Tänk att en så enkel åtgärd kan lösa ett så stort problem. Grannen är glad och Linux är hans nya favorit inom OPsystem.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron