Var finns bokmärken i firefox?

Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 9:23 pm

Pågrund av lite datorproblem så har jag nu installerat Linux Mint Mate 21.2 på en ny hårddisk. Förut hade jag 19.3, som inte startar, men som i sig är felfritt och jag kan komma åt allting via 21.2.
Nu skulle jag vilja flytta över alla mina gamla bokmärken, som är väldigt många.. Vilken mapp ligger dessa i? Kan jag bara flytta över den mappen till firefox i 21.2 på samma ställe?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Marie SWE » ons aug 09, 2023 9:35 pm

Det ligger i /home/användare/.mozilla/firefox/xxxxx.default
https://support.mozilla.org/en-US/kb/pr ... user-data#

Bookmarks, Downloads and Browsing History:

places.sqlite
This file contains all your Firefox bookmarks and lists of all the files you've downloaded and websites you’ve visited.
bookmarkbackups
This folder stores bookmark backup files, which can be used to restore your bookmarks.
favicons.sqlite
This file contains all of the favicons for your Firefox bookmarks.


på svenska men inte lika tydlig att läsa
https://support.mozilla.org/sv/kb/profi ... vandardata

Litet fultips 8-)
Från din gamla xxxxx.default folder.. Kopiera över allt innehåll till den nya xxxxx.default foldern..
Då får du med personliga inställningar, favoriter, historik allt... och du slipper hålla koll på vilken fil som gör vad. ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 10:05 pm

Ok, ska kika på nästa gång jag kopplar in min gamla hårddisk.. men jag tog en titt i mitt nuvarande system, och där finns det bara en grej, och den heter times.json. Är det den som innehåller allt? När jag öppnar den verkar den bara innehålla två korta rader text..
Men det finns en annan defaultmapp som slutar på default-release. Den innehåller väldigt mycket mer. Är det den jag ska flytta över då kanske?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Marie SWE » ons aug 09, 2023 10:27 pm

Henrik Jansson skrev:Ok, ska kika på nästa gång jag kopplar in min gamla hårddisk.. men jag tog en titt i mitt nuvarande system, och där finns det bara en grej, och den heter times.json. Är det den som innehåller allt? När jag öppnar den verkar den bara innehålla två korta rader text..
Men det finns en annan defaultmapp som slutar på default-release. Den innehåller väldigt mycket mer. Är det den jag ska flytta över då kanske?

Profilmappen skapas första gången du startar upp firefox.. så har du inte startat, så får du göra det först så du får en profilmapp
Om du startat firefox så ska mappen innehålla fler filer eller att du har två xxxxx.default mappar.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 10:44 pm

Ja, jag har två, men den ena heter default-release, och den verkar innehålla allting som behövs.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Marie SWE » ons aug 09, 2023 10:58 pm

Henrik Jansson skrev:Ja, jag har två, men den ena heter default-release, och den verkar innehålla allting som behövs.

Nu har jag Firefox-esr.. men det låter inte rätt.. det brukar vara i stil med z32h9782.default som profilmappen döps till i firefox.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 11:11 pm

nä, den innehåller bara en fil som heter times.json.
Men den som slutar på -release innehöll det du nämnde, och jag flyttade över allt det innehåll, eller rättare sagt ersatte det i den nya firefox med allt innehåll den gamla mappen, och då fick jag tillbaka alla gamla bokmärken.
Upptäckte förresten en bugg till nu, som jag har märkt av ibland tidigare.. när jag skulle dra en flik till en bokmärkesmapp för att göra ett nytt bokmärke i en mapp, så ville det inte gå att lägga märket i de tre fösta mapparna. Men efter en stund gick det plötslgit att lägga den i den första, som var den jag ville ha den i.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Marie SWE » ons aug 09, 2023 11:28 pm

Okej.. Jag använder Debian, så jag kan inte verifiera om det är en bugg eller om du bara har en gremlin i datorn :D (uttryck för något som spökar tillfälligt)

Jag sitter o skriver ett installationsscript, om du undrar varför jag är lite seg i svaren :)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 11:30 pm

Finns det förresten nåt lika enkelt sätt att flytta över installerade program och skrivarinstallationer och sådant? ( min skrivare är inte så enkel att installera i linux)
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Marie SWE » ons aug 09, 2023 11:42 pm

Jag tror Ubuntu har något program backup program.. Men jag vet inte hur det fungerar och om det fungerar mellan generationer (Mint 19 till Mint21)
Det heter något i stil med "Systemback" Då mint bygger på Ubuntu så kanske det går att installera antingen via program appen eller via terminalen: sudo apt install systemback
Debian har det inte.. så LMDE kanske inte har det heller.. Men mint kanske har det... annars kanske det finns att installera som Flatpak eller Snap

Windows är dåliga på backa upp och överföra installerade program oxå, so om det inte går så är det 1-1 mellan dem. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Var finns bokmärken i firefox?

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 7:12 am

Henrik Jansson skrev:Finns det förresten nåt lika enkelt sätt att flytta över installerade program och skrivarinstallationer och sådant? ( min skrivare är inte så enkel att installera i linux)


Se även https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=1509&start=0
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster