Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 7:19 pm

Finns det? Alltså ett program som installerar alla ens program?

Exempel:
Det verktyg som finns installerat skapar en textfil som innehåller
clamav install
clamtk install


och många andra då så klart.

Om jag manuellt lägger till
ksnip install
och sedan kör verktyget och pekar på den modifierade textfilen får jag infon
ksnip
Det gick inte hitta paketet


Okej, jag kan förstå att alla program inte kan hittas och installeras (särskilt om det ex. skulle vara ett annat OS, som LMDE) men just ksnip (och några andra) hittas om jag skriver
Kod: Markera allt
sudo apt install ksnip


Eller är det enklare att skapa en egen skriptfil för detta? Jag skulle då vilja få dit växeln som svarar Ja på att installera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 8:11 pm

Mikael skrev:Eller är det enklare att skapa en egen skriptfil för detta? Jag skulle då vilja få dit växeln som svarar Ja på att installera.


Ja det verkar ju vara mycket enklare

Jag använder mig av
Kod: Markera allt
yes J | apt install ksnip

osv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » tor jul 20, 2023 8:51 pm

Det var en ny växel jag aldrig sett tidigare

Jag använder: apt install namn -y

Program som listar alla installerade program o backar upp dem verkar inte finnas.. Jag leta efter det ur lathets-synpunkt för lite mer än ett år sedan.

att få alla installerade paket [C]dpkg --get-selections > package.list[/C] Tyvärr får du ALLA paket.. det vill säga mer än du önskar.

Jag tror Ubuntu hade något verktyg för backup, Men det var inte något som jag kunde nyttja till Debian.

Så min lösning var att skriva upp alla program och två alternativ.. Install och uninstall skript för att både debloat'a och installera i ett svep som en förenklad "playbook"
eller skapa en text-lista.txt som du har i home, skriv paketen under varandra i filen... Sedan i terminalen för installlation: apt -y install $(cat /home/text-lista.txt)
Dock kör jag ett skript.. men textlistan är en variant
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » lör jul 22, 2023 5:42 pm

Jag kör något sådant helst via ett script och inte direkt, för att kunna ha lite kontroll på det.

Kommandot:
Kod: Markera allt
dpkg -l | grep "^ii" | awk '{ print "apt-get -y install "$2 }' > INSTALL

skapar scriptet INSTALL som du sedan kan titta igenom. Eventuellt ta bort sådant du inte längre använder och om du vill, lägga till något.

Själv har jag ett antal färdiga script, som skapar en exakt kopia av det system jag har nu, minus sådant som åkt in bara för att testa. Mycket bra att ha vid nyinstallation av Mint, för då blir allting samtidigt rensat och fräscht...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » lör jul 22, 2023 8:37 pm

Om man inte har alla datorer identiska, så blir det nästan lika mycket job att editera skripten som att manuellt avinstallera och installera.
Något jag stör mig på är att paketnamn kan byta namn eller att de försvinner och kommer som alternativt paket när vi pratar versionsbyten 10/11/12 eller i mints fall 18/19/20
så nu sist körde jag bara en "sudo apt install pluma wireshark catfish openvpn gdebi gnome-system-monitor osv.osv och den spotta ut error på borttagna paket så jag tryckte pil upp och radera de som errored out.
Har jag någonsin nämnt att jag hatar att installera OS o tweaka dem. :lol: *HAHAHA* :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Mikael » sön aug 13, 2023 12:22 pm

Upptäckte ett annat sätt att se vilka program man har installerat manuellt och samtidigt få en liten förklaring till vad programmet "är".
Programhanteraren - hamburgermenyn - Visa installerade program

Där ser jag att jag har något som heter Aria2. Inget jag installerat men kanske installerats i samband med annat paket?
Man har ju även möjligheten att avinstallera därifrån.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » tor aug 17, 2023 6:27 pm

Mikael skrev:Där ser jag att jag har något som heter Aria2. Inget jag installerat men kanske installerats i samband med annat paket?
Man har ju även möjligheten att avinstallera därifrån.

Problemet med att avinstallera något man vet eller tror att man aldrig installerat är att man vet inte hur det hamnat där och vad som kanske är beroende av det. Visserligen har både "apt" och "apt-get" ganska bra koll på det och varnar när man försöker avinstallera något, som något annat är beroende av. Men om man kör med "-y", så blir det "-You asked for it - you got it..." :mrgreen:
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » fre aug 18, 2023 2:59 am

Söker jag med "apt-cache search aria2" så får jag:
High speed download utility

låter som något bra... ;)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » fre aug 18, 2023 3:12 am

Söker jag med "apt-cache showpkg aria2", så får jag:
Kod: Markera allt
Package: aria2
Versions:
1.36.0-1 (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jammy_universe_binary-amd64_Packages)
Description Language:
                 File: /var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jammy_universe_binary-amd64_Packages
                  MD5: 484d84bf21fb2a39bcbd4904b4ce5556
Description Language: en
                 File: /var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jammy_universe_i18n_Translation-en
                  MD5: 484d84bf21fb2a39bcbd4904b4ce5556
Reverse Depends:
  git-annex,aria2
  yt-dlp,aria2
  yt-dlp,aria2
  youtube-dl,aria2
  winetricks,aria2
  persepolis,aria2
  libkiwix10,aria2
Dependencies:
1.36.0-1 - libaria2-0 (2 1.36.0) libc6 (2 2.34) libgcc-s1 (2 3.0) libstdc++6 (2 5.2) ca-certificates (0 (null))
Provides:
1.36.0-1 -
Reverse Provides:
Så det är nog lite all möjligt som använder det paketet...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » fre aug 18, 2023 3:40 am

Osprey skrev:
Mikael skrev:Där ser jag att jag har något som heter Aria2. Inget jag installerat men kanske installerats i samband med annat paket?
Man har ju även möjligheten att avinstallera därifrån.

Problemet med att avinstallera något man vet eller tror att man aldrig installerat är att man vet inte hur det hamnat där och vad som kanske är beroende av det. Visserligen har både "apt" och "apt-get" ganska bra koll på det och varnar när man försöker avinstallera något, som något annat är beroende av. Men om man kör med "-y", så blir det "-You asked for it - you got it..." :mrgreen:

:lol: (( om man kör med "-y", så blir det "-You asked for it - you got it..."))
Den var riktigt bra. :mrgreen:

När det gäller debloata systemet så är en ren apt autoremove smidig, då den bara rensar paket som inte används.
Men vill man verkligen slita ut paket för paket.. smidigast är att köra Timeshift före en avinstallering, så kan man oftast återställa det.. för att vara på 100% säkra sidan är att göra en klon av disken innan man sliter ur paket man inte har koll på.. Sedan ta ett paket i taget via Synaptic pakethanterare, så kan man med historiken se vilka paket man tog bort vid vilken tidpunkt som då pajade något annat.

eller så har man en systemdisk över 500GB och struntar i paket som "kanske" kan rensas när inte autoremove rensar. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » fre aug 18, 2023 3:08 pm

Marie SWE skrev:När det gäller debloata systemet så är en ren apt autoremove smidig, då den bara rensar paket som inte används.

apt autoremove rensar inget som inte används, utan bara sådant som inte längre behövs. Oftast för att det ersatts av nyare versioner...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » fre aug 18, 2023 8:31 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:När det gäller debloata systemet så är en ren apt autoremove smidig, då den bara rensar paket som inte används.

apt autoremove rensar inget som inte används, utan bara sådant som inte längre behövs. Oftast för att det ersatts av nyare versioner...

japp.. Men det är ett säkert sätt att undvika att hamna i pottan. :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » lör aug 19, 2023 12:13 am

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:
Marie SWE skrev:När det gäller debloata systemet så är en ren apt autoremove smidig, då den bara rensar paket som inte används.

apt autoremove rensar inget som inte används, utan bara sådant som inte längre behövs. Oftast för att det ersatts av nyare versioner...

japp.. Men det är ett säkert sätt att undvika att hamna i pottan. :lol:

njaee, det innebär bara att se till att du inte har en massa gammal bråte som inte längre används, som ligger kvar...
Lite grann som att se till att köra "apt-get clean" lite då och då... ;)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » lör aug 19, 2023 12:31 am

Osprey skrev:njaee, det innebär bara att se till att du inte har en massa gammal bråte som inte längre används, som ligger kvar...
Lite grann som att se till att köra "apt-get clean" lite då och då... ;)

bästa sättet är fortfarande Format c: och sedan gå och titta på TV :mrgreen:
(jag mindes inte linux command för att formatera systemdisken, men du förstår nog vad jag mena)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Osprey » lör aug 19, 2023 1:16 am

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:njaee, det innebär bara att se till att du inte har en massa gammal bråte som inte längre används, som ligger kvar...
Lite grann som att se till att köra "apt-get clean" lite då och då... ;)

bästa sättet är fortfarande Format c: och sedan gå och titta på TV :mrgreen:
(jag mindes inte linux command för att formatera systemdisken, men du förstår nog vad jag mena)

Ja inom ett annat OS kanske, har för att det heter "format DISK" inom OpenVMS också...

I Linux är det lite beroende på vilken partition du vill formatera, men generellt:
Kod: Markera allt
mkfs -t ext4 PARTITION

Går mycket snabbare i Linux än W (du hinner varken med kaffe, eller att titta på TV), om det är plus eller minus, välj själv.... :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster