Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Re: Alternativ till Verktyg för säkerhetskopiering

Inläggav Marie SWE » lör aug 19, 2023 2:11 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:
Osprey skrev:njaee, det innebär bara att se till att du inte har en massa gammal bråte som inte längre används, som ligger kvar...
Lite grann som att se till att köra "apt-get clean" lite då och då... ;)

bästa sättet är fortfarande Format c: och sedan gå och titta på TV :mrgreen:
(jag mindes inte linux command för att formatera systemdisken, men du förstår nog vad jag mena)

Ja inom ett annat OS kanske, har för att det heter "format DISK" inom OpenVMS också...

I Linux är det lite beroende på vilken partition du vill formatera, men generellt:
Kod: Markera allt
mkfs -t ext4 PARTITION

Går mycket snabbare i Linux än W (du hinner varken med kaffe, eller att titta på TV), om det är plus eller minus, välj själv.... :D

Jag formaterar o partitionerar via guis, så gamla ms-dos kommandot sitter kvar i bakhuvudet som trauma sedan 80/90 talet innan GUI's tid. :lol:
Hastigheten upplever jag lika i windows som Linux.. snabbformatering tar bara sekunder.. men skriva nollor till disk tar ju timmar om det är en stooor disk. Det gäller linux oxå.
Jag har nog aldrig formaterat en partition i linux via terminalen faktiskt :roll: Men jag har bara använt linux i 5½år och jag har inte formaterat en hårddisk i windows CMD senaste 20åren. Så det är nog inte så konstigt att jag inte gjort det i linux heller. :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster