Avinstallerare

Avinstallerare

Inläggav Mikael » fre jan 20, 2023 8:23 pm

Finns något program som man kan låta vara aktivt när man installerar ett program och loggar var det skrivs nya filer? Eller ser man det någon annanstans utan särskilt program?
Att bara avinstallera ett program innebär inte att allt tas bort och alternativ som BleachBit vill jag undvika.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallerare

Inläggav Jan-Olof » fre jan 20, 2023 9:09 pm

Om frågan inte gäller något riktigt besvärligt program så tycker jag för min del att det räcker med apt purge <paketnamn>. Det går att se i deb-paketet var filerna placeras men när det installerade programmet startas så kan det ju spara ytterligare inställningar och loggfiler.

Enligt manualen för apt finns det också möjlighet att städa bort konfigurationsfiler i efterhand:
När du tar bort ett paket med apt remove tas alla data bort, men vanligtvis lämnas små (modifierade) användarkonfigurationsfiler kvar, för den händelse borttagningen skett av misstag. Genom att göra en ny installation av ett oavsiktligt borttaget paket kommer dess funktion därför att helt återställas.

Genom att göra en borttagning med apt purge kan du, å andra sidan, göra dig av med dessa konfigurationsfiler till och med för redan borttagna paket.
Observera att detta inte påverkar data eller konfigurationsfiler som är lagrade i din hem-mapp.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Avinstallerare

Inläggav Mikael » fre jan 20, 2023 9:20 pm

Observera att detta inte påverkar data eller konfigurationsfiler som är lagrade i din hem-mapp.

Precis. Det finns rester kvar i .local och i .config och kanske på fler ställen med, ja även nya .mappar i Home.

Om man avinstallerar ett program som heter XYZ123 kan man ju hyfsat enkelt se mappar mm som tillhör det programmet om man gör en sökning direkt. Missar man det kan det vara svårt att minnas vad som finns kvar som ska vara kvar och vad som kan tas bort.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallerare

Inläggav bosse » fre jan 20, 2023 9:25 pm

Förmodligen lyser min okunskap igenom, men finns det något program som i något OS rensar allt? :oops:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Avinstallerare

Inläggav Jan-Olof » lör jan 21, 2023 11:56 am

Som jag har resonerat, i de enkla försök jag gjort, så skall deb-paketet installera programmet och skapa mappen /etc/<programnamn> där alla inställningar sparas.

När programmet sedan startas så kontrollerar det först om den dolda mappen .<programnamn> finns i användarens mapp. Om den inte finns så skapar programmet den
och kopierar inställningarna från mappen /etc/<programnamn>. Användaren kan sedan ändra inställningarna enligt eget tycke och smak.

När användare B och C loggar in på sina konton i datorn händer samma sak: när programmet startas, sparar det dessa användares personliga inställningar.

Om programmet skapar en logg-fil med namnet <programnamn>.log för eventuell felsökning så sparas den i användarens mapp där den är lätt att hitta. Om inget fel uppstår
skrivs filen över nästa gång.

När programmet avinstaleras raderas också mappen /etc/<programnamn>.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Avinstallerare

Inläggav Mikael » lör jan 21, 2023 12:10 pm

bosse skrev:Förmodligen lyser min okunskap igenom, men finns det något program som i något OS rensar allt? :oops:

Njae, Revu är ju bra i Windowsmiljön.
Jag är mer ute efter att kunna städa själv bara jag får en lista med vilka filer som skapats.

Låt säga att jag ska installera ett program, oavsett installationsmetod. Jag startar då först det här programmet jag är ute efter. Gör installationen, startar upp programmet jag installerat, konstaterar att jag inte vill ha det, avinstallerar och "stoppar" därefter det här specialprogrammet. Det ska då ha hållit en koll på vilka filer som lagts till när "loggen" startades, vilka filer som tagits bort, och vilka filer som finns kvar och dessa kan jag då själv rensa bort.

Jag inser att jag borde ha en virtuell maskin som är lika min "rätta" maskin och göra programtesterna där.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallerare

Inläggav Hund » lör aug 19, 2023 7:55 am

Du behöver inte rensa själv. Använd bara apt purge, så fixar apt allting åt dig. :)
Äventyrare | Cyklist | Långsamteknologifilosof
Gentoo Linux | Linux Mint | Microsoft Windows 11
Användarvisningsbild
Hund
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 18, 2023 5:54 am

Re: Avinstallerare

Inläggav Mikael » lör aug 19, 2023 9:04 am

Hund skrev:Du behöver inte rensa själv. Använd bara apt purge, så fixar apt allting åt dig. :)


Nej det stämmer inte. Det kommer att finnas kvar rester, inställningar osv...

apt purge tar inte bort sk. Appimage och/eller rester av konfigurationen för dessa.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallerare

Inläggav Hund » lör aug 19, 2023 10:23 am

Mikael skrev:
Hund skrev:Du behöver inte rensa själv. Använd bara apt purge, så fixar apt allting åt dig. :)


Nej det stämmer inte. Det kommer att finnas kvar rester, inställningar osv...

apt purge tar inte bort sk. Appimage och/eller rester av konfigurationen för dessa.


Jo. Vilket kan bekräftas genom att läsa manualen för APT:

Removing a package removes all packaged data, but leaves usually small (modified) user configuration files behind, in case
the remove was an accident. Just issuing an installation request for the accidentally removed package will restore its
function as before in that case. On the other hand you can get rid of these leftovers by calling purge even on already
removed packages. Note that this does not affect any data or configuration stored in your home directory.


Summering på svenska: `apt remove` tar bort alla filer som berör paketet, men lämnar eventuella konfigurationsfiler. Med `apt purge`, tas även eventuella konfigurationsfiler bort, med undantag för de konfigurationsfiler som finns i din hemmapp. Dessa får du själv ta bort, och de ska finnas i `$CONFIG`, men ibland kan de lite felaktigt lagras direkt i `$HOME`.

AppImages har ingenting med APT att göra. Om du har laddat hem en AppImage, får du själv radera den filen och tillhörande konfigurationsfiler i `$CONFIG`.
Äventyrare | Cyklist | Långsamteknologifilosof
Gentoo Linux | Linux Mint | Microsoft Windows 11
Användarvisningsbild
Hund
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 18, 2023 5:54 am

Re: Avinstallerare

Inläggav Mikael » lör aug 19, 2023 10:25 am

Hund skrev:Summering på svenska: `apt remove` tar bort alla filer som berör paketet, men lämnar eventuella konfigurationsfiler. Med `apt purge`, tas även eventuella konfigurationsfiler bort, med undantag för de konfigurationsfiler som finns i din hemmapp. Dessa får du själv ta bort, och de ska finnas i `$CONFIG`, men ibland kan de lite felaktigt lagras direkt i `$HOME`.

AppImages har ingenting med APT att göra. Om du har laddat hem en AppImage, får du själv radera den filen och tillhörande konfigurationsfiler i `$CONFIG`.


Precis!
apt purge fixar INTE allting...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallerare

Inläggav Hund » lör aug 19, 2023 6:33 pm

Mikael skrev:
Hund skrev:Summering på svenska: `apt remove` tar bort alla filer som berör paketet, men lämnar eventuella konfigurationsfiler. Med `apt purge`, tas även eventuella konfigurationsfiler bort, med undantag för de konfigurationsfiler som finns i din hemmapp. Dessa får du själv ta bort, och de ska finnas i `$CONFIG`, men ibland kan de lite felaktigt lagras direkt i `$HOME`.

AppImages har ingenting med APT att göra. Om du har laddat hem en AppImage, får du själv radera den filen och tillhörande konfigurationsfiler i `$CONFIG`.


Precis!
apt purge fixar INTE allting...


Jo? Läste du inte vad jag skrev? Om du däremot använder dig av tredjepartsmjukvara, får du ju såklart vidta relevanta åtgärder för det. Det är inget som APT kan fixa. :)
Äventyrare | Cyklist | Långsamteknologifilosof
Gentoo Linux | Linux Mint | Microsoft Windows 11
Användarvisningsbild
Hund
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 18, 2023 5:54 am

Re: Avinstallerare

Inläggav Mikael » lör aug 19, 2023 8:21 pm

Jodå jag har läst det. Jag har även läst hela tråden från början och om man gör det ser man att apt purge redan är föreslaget och att det framgår även att det kan lämnas användarkonfigurationsfiler.

Vidare kan man läsa:
Det finns rester kvar i .local och i .config och kanske på fler ställen med, ja även nya .mappar i Home. Om man avinstallerar ett program som heter XYZ123 kan man ju hyfsat enkelt se mappar mm som tillhör det programmet om man gör en sökning direkt. Missar man det kan det vara svårt att minnas vad som finns kvar som ska vara kvar och vad som kan tas bort.


Använd bara apt purge, så fixar apt allting åt dig
:?: :?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster