Batteri-vakt?

Batteri-vakt?

Inläggav Qryzz » sön jun 13, 2021 1:30 pm

Jag undrar om det finns något hjälpprogram jag kan använda för att hantera att datorn tvärslocknar utan förvarning när batteriet tar slut.
DVS när jag kör på batteridrift visar batteriikonen(ströminställningar) hur mycket som finns kvar, om jag för ned pilen över ikonen. Problemet är att när jag sitter och läser något eller skriver något glömmer jag ju bort att kolla det. Plötsligt slocknar allt och jag får sätta i laddkabeln och starta om från början. Dessutom är tydligen inte tidsmarkeringen för återstående batteriström något att lita på; ena stunden står det exv 3 timmar 21 minuter för att fem minuter senare stå 2 timmar 10 minuter och 20 minuter senare så tvärslocknar allt.
I ströminställningar finns bara ett alternativ: När batteriet når en kritiskt låg nivå: Stäng av genast/Gör ingenting
Jag önskar att det gick att t ex få en varning innan den kritiska nivån, kanske att själv kunna ställa in den nivån, kanske att dämpa skärmen eller nåt sånt.
Eftersom jag inte hittar nåt sånt standardmässigt kanske det finns något separat program som kunde göra det?

(Jag kör LM 20.1 Ulyssa på en HP/Compaq CQ58)
Qryzz
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön apr 11, 2021 1:57 pm

Re: Batteri-vakt?

Inläggav LennartL » sön jun 13, 2021 4:25 pm

Nu kör jag på en stationnär dator men i "lägg till i panelen" finns ett program som heter "Överbevaka batteriladdare"
Du högerklickar på paneln och väljer där "lägg till i panelen"
Vet inte om detta hjälper något.
Men kolla.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Batteri-vakt?

Inläggav Qryzz » sön jun 13, 2021 6:29 pm

Hittade inte just den men via ditt tips hittade jag hur jag lägger till ett liknande program.
Stort tack för hjälpen!
Qryzz
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön apr 11, 2021 1:57 pm


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster