Wine

Wine

Inläggav bosse » tis sep 08, 2020 3:39 pm

Kör wine 4.0 men ser att den senaste versionen 5.16 finns till nedladdning. Någon som vet om det är stora förbättringar och i så fall hur. Har LM 19.1 i maskinen. Har hämtat 4.0 från programhanteraren och ser jag ingen senare version. Är programmen i programhanteraren "styrda" av vilken LMversion jag har?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Wine

Inläggav Mikael » tis sep 08, 2020 4:23 pm

Ja, lite så är det väl. Det som finns i respektive versions programhanterare ska lira bra med den version av Mint som man har.

Stora skillnader tror jag inte att det är, något som skulle påverka "vanlig" användning av Wine.

Jag har, just nu, MyPhoneExplorer, WinISO 5.3 och Rufus portable installerade och då med hjälp av PlayOnLinux.
Tidigare har jag haft IrfanView (ersatt av Xnview) och MinSläkt (ersatt av Gramps)

Jag tycker att PlayOnLinux är ett bra verktyg. Om programmet man installerat inte startar kan man köra "Debugger" och då få tips om att ex. VisualBasic Runtime 6 saknas vilket man då kan installera via PlayOnLinux.
Man kan enkelt ha flera installationer, ex. en där man kör program A som om det vore på XP och program B kör man som om det vore i Windows 7.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine

Inläggav bosse » tis sep 08, 2020 4:59 pm

Mikael skrev:Ja, lite så är det väl. Det som finns i respektive versions programhanterare ska lira bra med den version av Mint som man har.

Stora skillnader tror jag inte att det är, något som skulle påverka "vanlig" användning av Wine.

Jag har, just nu, MyPhoneExplorer, WinISO 5.3 och Rufus portable installerade och då med hjälp av PlayOnLinux.
Tidigare har jag haft IrfanView (ersatt av Xnview) och MinSläkt (ersatt av Gramps)

Jag tycker att PlayOnLinux är ett bra verktyg. Om programmet man installerat inte startar kan man köra "Debugger" och då få tips om att ex. VisualBasic Runtime 6 saknas vilket man då kan installera via PlayOnLinux.
Man kan enkelt ha flera installationer, ex. en där man kör program A som om det vore på XP och program B kör man som om det vore i Windows 7.


Tackar tackar !
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Wine

Inläggav Jan-Olof » sön sep 13, 2020 11:13 am

bosse skrev:...ser att den senaste versionen 5.16 finns till nedladdning.

Nu, några dagar senare, är det 5.17 som är den senaste utvecklingsversionen. Jämfört med den stabila versionen du har så har man rättat 1.273 fel - visst är utvecklarna flitiga.

Den senaste "stabila" versionen är 5.0.2.

Om du skulle vilja använda Wine 5.0 eller senare i Tessa så behöver du också installera FAudio som inte finns i paketförråden för Mint-versioner tidigare än 20. Det tar en hel del extra plats. Har du inte några problem med Wine 4.0 så behåll den tills vidare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine

Inläggav bosse » sön sep 13, 2020 11:41 am

Jan-Olof skrev:
bosse skrev:...ser att den senaste versionen 5.16 finns till nedladdning.

Nu, några dagar senare, är det 5.17 som är den senaste utvecklingsversionen. Jämfört med den stabila versionen du har så har man rättat 1.273 fel - visst är utvecklarna flitiga.

Den senaste "stabila" versionen är 5.0.2.

Om du skulle vilja använda Wine 5.0 eller senare i Tessa så behöver du också installera FAudio som inte finns i paketförråden för Mint-versioner tidigare än 20. Det tar en hel del extra plats. Har du inte några problem med Wine 4.0 så behåll den tills vidare.


Tackar för det. upplever inga problem med 4.0. Mest nyfiken.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron