Firefox användardatabas

Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » tor aug 20, 2020 8:05 pm

Hejsan på er.
En liten tanke slog mig... Profilmappen för Firefox ligger ju /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxx.default
Då jag har flera datorer och hela tiden måste överföra bokmärken o allt... så funderar jag på om det inte går att flytta mappen till min server och där med dela mappen med flera av mina datorer, så jag får identiskt på dem hela tiden..

Vad tror ni?


Edit:
eller måste jag flytta hela min dators Home del? :roll: vilket kan bli problem då de olika datorerna inte har identisk installation och i vissa fall helt olika distros
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » tor aug 20, 2020 8:15 pm

Jag tror att det är innehållet i mappen du ska flytta mellan olika datorer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » tor aug 20, 2020 9:59 pm

Det är så jag gör nu, men jag funderar på om jag kan ha innehållet centralt så varje dator använder samma innehåll
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » tor aug 20, 2020 10:09 pm

Borde väl gå att synka med Resilio men bokmärken synkas väl annars enklast med Mozillas egen funktion för det.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » tor aug 20, 2020 10:42 pm

Hur fungerar det utan online konto?
mozillas är ju onlineberoende så att säga
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 8:00 am

Marie SWE skrev:Hur fungerar det utan online konto?
mozillas är ju onlineberoende så att säga


Resilio är inte molnbaserad vad jag vet.
Använder det för att synka jobbrelaterade bilder, tagna med mobilen, med jobbardatorn.
Även testat i Linuxmiljö. Funkar finfint!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 10:33 am

Okej.... tåls att undersökas, frågan är hur det funkar från flera datorer till en o samma plats, samt om det skriver över befintliga filer utan att det blir hicka i systemet... funkar det i windowsmiljö oxå? win7 och 8 är i fråga så att säga.
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 10:52 am

Efter att ha läst lite på deras sida så är jag nästan ännu mer förvirrad... vissa saker tyder på att det är online lösning, med länkar som ska skickas eller e-post. :roll:

Edit:
Jag provade att ladda ner programmet, men det var inte körbart.
i tar filen fanns
license.txt
och
rslsynk

Sista filen om man klickar på den får jag bara okänd fil.


Edit2:
Programmet verkar bara synka med enheter som har programmet installerat, så då kan jag inte använda min server som gemensam databas för alla maskiner.
En nödlösnings-idé i värst-värsta fall är att köra firefox som portabelt program o ha genväg skapad på skrivbordet och i menyn som startar programmet från servern.
Problem, då blir jag bunden till antingen linux eller windows, jag kan inte ha en crossplatform lösning
Finns inte som svensk version.
och jag har hört att vissa har problem med att firefox inte är lika stabilt/funktionellt som portabel kontra installerad version.
Senast redigerad av Marie SWE fre aug 21, 2020 11:30 am, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 11:19 am

Du får läsa på mer om du ska köra i Linuxmiljön. Det finns inget program som startas, som i Windows, utan du får hantera detta via en webbläsare.

Se även
viewtopic.php?f=31&t=1140
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 11:58 am

Mikael skrev:Du får läsa på mer om du ska köra i Linuxmiljön. Det finns inget program som startas, som i Windows, utan du får hantera detta via en webbläsare.

Se även
viewtopic.php?f=31&t=1140


Tackar för länken. :D

Dock kräver det att alla enheter ska ha programmet och att alla enheter ska vara igång. Där spricker det. Jag har sällan alla enheter igång och jag vill ha databasen på servern, så att den enhet jag startar kan synka mot den eller använda den som den är. och att när jag ska stänga av aktuell enhet så synkar den till servern så att när jag nästa gång startar en annan maskin så ska den kunna använda det.
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 1:16 pm

Förstår inte resonemanget :?:
Vill du synka enheterna eller ej?
Alla enheter blir likadan när de synkas mot servern.

Tillägg:
A synkas med S
B synkas med S
C synkas med S

Alla datorer utom S stängs av.
A startas och används. ett nytt bokmärke läggs till.
Synkning sker direkt mot S.
A stängs.

B startas och synkas mot S som har ett nytt bokmärke varför B då också får det.
B lägger till ytterligare ett nytt bokmärke
osv...


Jag har dock inte kollat/behövt kolla prio på borttagna resp. tillagda objekt.
Det skulle kunna bli så att när B startas ovan så ser den till att ta bort det nya bokmärket på S.

Kanske kan testa mer...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 1:31 pm

Mikael skrev:Förstår inte resonemanget :?:
Vill du synka enheterna eller ej?
Alla enheter blir likadan när de synkas mot servern.


ja och nej.
Jag vill kunna använda en gemensam /home/user/.mozilla/firefox/xxxxxxx.default Då denna xxxxxxx.default innehållet är identiskt på både win o linux maskiner så blir det en möjlig OS-crossover lösning
så att om jag vill exempelvis
1: fortsätta arbetet från min stationära dator, så kan jag döda webbläsaren o sedan när jag öppnar den på stationära så får jag upp att "firefox avslutades oväntat, vill du återuppta sessionen"
2: slippa flytta bokmärken mellan datorerna
3: inloggad session (exempel detta forumet eller andra forum eller sajtinloggningar) följer med till nästa dator.

Då jag inte bara har två enheter utan sitter med 5bärbara datorer och 6stationära datorer så har jag aldrig alla enheter igång samtidigt, där av behöver jag ha databasen på servern. då synkning 1dator till 10datorer då inte är möjlig.
Min datadisk ligger på servern, så allt jag sparar på mina datorer hamnar där och är då åtkomlig från alla datorer. Mina bärbara har så små diskar så jag skulle inte ens kunna synka datadisken

Jag funderade på att ha hela Home delen på servern, problematiken blir dock med olika distros/program kan den inte delas.. samt om servern ligger nere går det inte ens att boota datorn.
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 1:47 pm

Som jag ser det skulle Resilio kunna användas för detta ändamål men med den reservationen att filer som tas bort tas bort på alla enheter.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 2:58 pm

Mikael skrev:Som jag ser det skulle Resilio kunna användas för detta ändamål men med den reservationen att filer som tas bort tas bort på alla enheter.


Men det kräver ju att alla enheter är påslagna vid synkning, då det inte går att synka mot min server... eller hur synkar man mot en server?
Jag såg inget på deras hemsida som antydde att man kunde köra det mot egen lokal server.... eller missade jag något?
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 3:50 pm

Med reservation för att jag inte själv har satt upp en lösning med Resilio på detta sätt:

Tänk det som att du installerar Firefox på din server och ser till att du har alla bokmärken mm up-to-date.
Då får du ju filer inuti mappen 123456.default på servern. De som gäller.
(den mappen går ju sedan att flytta om inte Firefox ska köras mer men..)
Du måste också kunna köra Resilio på din server.
I Resilio väljer du att du det är just 123456.default som du vill synka.


I dator A där du har Firefox finns en mapp som heter 789542.default.
I dator A installerar du Resilio.
I Resilio väljer du att det är 789542.default du vill synka.

När dator A och servern är igång (eller egentligen när Resilio är igång i båda. I Linux vet jag inte ens hur jag pausar) så kommer de båda *.default att synkas.
Här kan det ju hända att du i dator A lägger till eller tar bort något och då sker samma förändring på servern.

I dator B där du har Firefox finns en mapp som heter 121213.default.
I dator B installerar du Resilio.
I Resilio väljer du att det är 121213.default du vill synka.

När dator B är igång så kommer synkning att ske med servern.
Dator A behöver inte vara igång, den har ju synkat klart med servern tidigare.
Här kan det ju hända att du i dator B lägger till eller tar bort något och då sker samma förändring på servern vilket kommer att resultera i samma förändring när du startar A igen.
Och det är här det kan bli knas...
Låt säga att du i A har lagt till länk 12.com som då synkar med servern så att 12.com även finns där.
Så stänger du A och startar B.
B har inte någon 12.com men får det från servern.
I B tar du sedan bort 12.com som synkar med servern så att den är borta där.
Stänger B och startar A.
Vad kommer nu att hända? Vill servern se till att ta bort/synka 12.com med A eller vill A se till att lägga till 12.com/synka med servern?

Samma problem torde uppstå med Mozillas verktyg men jag antar att man får frågor när det blir konflikter. Det får man inte i Resilio. Om det inte finns någon inställning för det.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron