Alternativ installation av Vivaldi

Alternativ installation av Vivaldi

Inläggav Kjellinux » sön aug 16, 2020 1:16 am

Jag hittade denna utmärkta guide för installation av Vivaldi: https://help.vivaldi.com/article/manual-setup-vivaldi-linux-repositories/

Med hjälp av guiden förlöpte installationen utan några problem. I början av guiden står det "After downloading a Linux package and installing it our Linux update repositories should be configured automatically for you to receive updates." Vid mitt första försök att installera Vivaldi (innan jag hade hittat och läst guiden) gjorde jag som i Windows, laddade ner installationsfilen och dubbelklickade på den. Det fungerade inte alls. Hur skulle jag ha förfarit för att få installationen att fungera med denna metod?

Hur gör man generellt om man vill installera ett program som finns i version för Linux, men som inte finns med i Programhanteraren och där man inte hittar någon utmärkt guide?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Alternativ installation av Vivaldi

Inläggav Mikael » sön aug 16, 2020 6:30 am

Kjellinux skrev:Jag hittade denna utmärkta guide för installation av Vivaldi: https://help.vivaldi.com/article/manual-setup-vivaldi-linux-repositories/

Med hjälp av guiden förlöpte installationen utan några problem. I början av guiden står det "After downloading a Linux package and installing it our Linux update repositories should be configured automatically for you to receive updates." Vid mitt första försök att installera Vivaldi (innan jag hade hittat och läst guiden) gjorde jag som i Windows, laddade ner installationsfilen och dubbelklickade på den. Det fungerade inte alls. Hur skulle jag ha förfarit för att få installationen att fungera med denna metod?

Hur gör man generellt om man vill installera ett program som finns i version för Linux, men som inte finns med i Programhanteraren och där man inte hittar någon utmärkt guide?


Att göra enligt guiden är inte fel.
Vilken installationsfil hämtade du?
För Mint är det någon av dessa som gäller
20200816071953.png
20200816071953.png (60.18 KiB) Visad 6876 gånger


När man dubbelklickar på en sådan fil ska GDebi starta och visa ett fönster liknande detta:
20200816072243.png
20200816072243.png (21.53 KiB) Visad 6864 gånger

(ser lite annorlunda ut i 19.x)

Jag använder själv Vivaldi som standardläsare både i Mint och i Windows 10 (jobbet)

Generellt att installera brukar jag leta installationer i denna ordning:
1. Programhanteraren
2. Pakethanteraren (fast finns de inte i Programhanteraren hittar man nog inte heller här, men det har hänt)
3. En sådan .DEB som ovan, för det är enklare (det finns ibland något som kallas .bundle med)
4. Skript enligt guide liknande den du hittat
5. Källfiler och kompilera själv, men bara om det följer med en utförlig README som beskriver exakt hur jag ska göra
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ installation av Vivaldi

Inläggav Kjellinux » sön aug 16, 2020 1:06 pm

Hej Mikael!

Tack för ditt svar. Jag hämtade installationsfilen Linux DEB 32bit. Den hamnade i mappen Hämtningar. Så långt gick allt enligt vad jag hade väntat mig. Däremot kan jag inte påminna mig om att något sådant fönster som du visar dök upp när jag dubbelklickade på filen. Åtminstone så känner jag inte igen det, och hade jag fått ett alternativ där det stod Installera paket, så hade jag valt det. Jag tolkar ditt svar som att det borde fungera som jag trodde/hoppades (alltså mer eller mindre som i Windows), men att det av någon anledning inte fungerade just i det här fallet.

När jag nu provar att ladda ner Linux DEB 32bit igen, oavsett om jag väljer alternativet Öppna med GDebi eller att spara filen, så tycks allt fungera enligt din beskrivning. Jag testade dock inte att fullfölja installationen eftersom jag redan har en fungerande installation.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Alternativ installation av Vivaldi

Inläggav Mikael » sön aug 16, 2020 1:43 pm

Ibland kan GDebi ta lång tid på sig att visa dess fönster. Man ser i aktivitetsfältet att programmet har startat men inget mer tycks ske.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ installation av Vivaldi

Inläggav bosse » sön aug 16, 2020 1:50 pm

Mikael skrev:Ibland kan GDebi ta lång tid på sig att visa dess fönster. Man ser i aktivitetsfältet att programmet har startat men inget mer tycks ske.

Håller med, det tog ett tag för mig att vänja mig med att " ta det lugnt " med GDebi.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron