BankID

BankID

Inläggav xmaple » fre jul 31, 2020 8:46 pm

Jag lyckades installera BankID i WINE på Mint 19.3 MEN det fungerar/startar inte. Det går iofs att använda mobilt BankID men ska du administrera så måste du använda BankID på fil eller på kort.
Har någon grottat djupare i problemet?
xmaple
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 31, 2020 7:27 pm

Re: BankID

Inläggav Mikael » fre jul 31, 2020 8:50 pm

Se
viewtopic.php?f=29&t=959

Tillägg:
VÄLKOMMEN!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: BankID

Inläggav xmaple » fre jul 31, 2020 9:01 pm

Ingen bra lösning Linuxanvändarna kanske borde ställa högre krav på Bankerna och BankID så de tar fram en fungerande lösning.
Det finns många grupper som inte vill hamna i betalfällan som Microsoft erbjuder, jag har en laptopp med SSD disk som jag kan installera en Win10 p
och har en köpt licens men jag vill för framtiden få en fungerande lösning för Linux.
Jag skänker hellre pengar till Linux Mint istället för att böta till Bill Gates plånbok.
xmaple
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 31, 2020 7:27 pm

Re: BankID

Inläggav Mikael » fre jul 31, 2020 9:10 pm

Vi är för få som använder Linux.
I hela världen tycks det vara 2-3 %.
https://news.softpedia.com/news/linux-is-becoming-the-windows-alternative-microsoft-never-wanted-530528.shtml

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/#monthly-202006-202006-bar

När XP fasades ut "beklagade jag mig" hos mitt lokala bankkontor. Frågade nåt i stil med hur man tänker när man menar att man ska byta till ett säkrare OS men att man plockat bort stödet för ett sådant system (Linux).
Bankchefen ringde mig och verkade vara uppriktigt intresserad över frågeställningen och skulle ta frågan uppåt. Men både jag och bankchefen var ju medvetna om att det inte skulle resultera i något...

Tillägg:
Man kan ju tycka att om Mobilt BankId anses säkert för att utföra allehanda "uppdrag" så borde det vara tillräckligt säkert för att även kunna administrera just BankId - via Mobilt BankId.
Visst - har man pajat mobilen och ska fixa in nytt Id i en ny mobil kan jag förstå att man ska ha dosa med sladd men om man bara vill flytta över Bank Id till en annan telefon...

Ännu mer:
Kanske får vi se lösningar där företag som Klarna även tar över identifieringen och att de, förhoppningsvis, inte är köpta av Gates & Co :roll: :?:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: BankID

Inläggav xmaple » tis aug 04, 2020 11:23 am

Gud (Thorvaldson) bevare oss för Klarna de har usel IT säkerhet och läcker som ett såll.
Min syster fick upp mina personuppgifter när hon slog in sitt efternamn, vi heter inte riktigt lika och bor 60 mil ifrån varandra.
xmaple
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 31, 2020 7:27 pm

Statlig E-legitimation på G

Inläggav Marie SWE » ons feb 01, 2023 5:37 pm

Hejsan på er.

Denna tråden är gammal, men lämplig att spinna vidare på.
Nu är de på gång och tar fram statlig E-legitimation.
Jag har varit i kontakt med DIGG - (Myndigheten för digital förvaltning) via e-post och påpekat lite brister samt påpekat att de inte ska göra om samma misstag som de ävriga aktörerna med att stänga ute 2% av sverige(Linux Desktop användarna) så att de ser till att det ska finnas stöd för Linux Desktop (.deb + .rpm)
I och med Win10 går EOL 2025 så kommer de med dålig ekonomi som inte har råd att köpa ny hårdvara för att gradera upp till Windows11 bli tvungna att välja mellan fortsätta använda Win10 utan säkerhetsuppdateringar eller gå över till Linux Desktop.
Med högsta sannolikhet kommer det bli Debianbaserade distros då de användarvänligaste Distrosarna är Mint, Ubuntu, Pop_OS med flera. Företag kanske väljer att gå över till Rhel baserade.

Så här behövs ni kära vänner. :lol:
Att vara tyst leder till att Linux Desktop existerar inte.
Så ni som är medlemmar på flera svenska Linuxforum, få folk att engagera sig. Skapa en facebook upprop för att DIGG ska ta med Linux som ett alternativ till rekommenderat stödda plattformar.

När saker redan är i produktion och ute på marknaden så är det försent. Så nu är rätt tid att agera. ;)
Jag försöker att påverka dem så gott jag kan och jag försöker även få direktkommunikation med Teamet som jobbar på detta inom DIGG

Tyvärr är ensam inte stark.
Så jag vill försöka få er att få fler Linux användare att reagera på något vis.
Kanske om DIGG har en Facebook sida, lämna en kommentar om stöd till Linux.
Andra forum, skapa debatt och få med fler på tåget. 8-)
Om jag reggar mig på alla forum och startar samma tråd, kommer jag bara ses som spammare, så att få en förgrening med fler drivande ger största påverkan.

Här kommer lite officiell information.
Jag hoppas vi kommer få e-legitimation till Linux. :mrgreen:


https://www.elegitimation.se/om-webbplatsen/nyheter/nyheter/2022-06-29-nu-tas-nasta-steg-i-arbetet-med-en-statlig-e-legitimation
Nu tas nästa steg i arbetet med en statlig e-legitimation

Den ökade digitaliseringen gör det allt svårare att klara sig i samhället utan tillgång till en e-legitimation. Det är därför viktigt alla ges möjlighet att skaffa en säker e-legitimation. DIGG har nu fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag om framtagandet av en statlig e-legitimation. En statlig e-legitimation är också en del i regeringens arbete för att förebygga och förhindra bedrägerier.


https://www.digg.se/om-oss/nyheter/nyheter/2023-01-30-en-e-legitimation-for-alla-ar-en-uppgift-for-staten
En e-legitimation för alla är en uppgift för staten

En robust statlig e-legitimation för att råda bot på det digitala utanförskap som i dag är ett faktum för olika grupper i samhället. Det föreslår Digg i rapporten om en säker och tillgänglig statlig e-legitimation som i dag överlämnas till regeringen. E-legitimationen som föreslås placerar Sverige i nivå med övriga Europa när det gäller att erbjuda en e-legitimation på högsta tillitsnivån.


Här är en sammanfattning samt alla PDF Rapporterna.
https://www.digg.se/analys-och-uppfoljning/publikationer/publikationer/2023-01-30-en-saker-och-tillganglig-statlig-e-legitimation
En säker och tillgänglig statlig e-legitimation

Digg lämnar här förslag till framtagande och drift av en statlig e-legitimation utifrån regeringsuppdraget att analysera möjligheterna för och lämna förslag om framtagandet och driften av en statlig e-legitimation.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: BankID

Inläggav Mikael » tor feb 02, 2023 3:22 pm

Japp, jag har spridit ordet vidare, till Mittuniversitetet som har ett samarbete med DIGG.
Tar kanske tid innan det når hela vägen men...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: BankID

Inläggav Marie SWE » tor feb 02, 2023 4:23 pm

Mikael skrev:Japp, jag har spridit ordet vidare, till Mittuniversitetet som har ett samarbete med DIGG.
Tar kanske tid innan det når hela vägen men...


:mrgreen: Kalas :mrgreen:
Ju fler vägar desto bättre. :mrgreen:

Jag håller på att kika på om det går att skapa några smidiga namn-uppropslistor man kan sprida på olika medier.
Då folk älskar att skriva på protestlistor, så kanske man kan få fler att skriva på än vad som egentligen är linux användare. :P

Det svåra är att utforma texten så folk vill skriva på listan.

Jag skickar ett PM till dig med Texten, så kan du ge lite konstruktiv kritik och förslag kanske?
Jag vill inte posta det öppet innan en lista är skapad så att såga.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Statlig E-legitimation på G

Inläggav Mikael » tor feb 02, 2023 6:44 pm

Marie SWE skrev:I och med Win10 går EOL 2025 så kommer de med dålig ekonomi som inte har råd att köpa ny hårdvara för att gradera upp till Windows11 bli tvungna att välja mellan fortsätta använda Win10 utan säkerhetsuppdateringar eller gå över till Linux Desktop.


Nja det är väl inte riktigt så. Det går ju enkelt att installera Windows 11 även på äldre datorer, ja även de utan UEFI.

(Jag ska läsa texten i PM,et)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Statlig E-legitimation på G

Inläggav Marie SWE » tor feb 02, 2023 7:12 pm

Mikael skrev:Nja det är väl inte riktigt så. Det går ju enkelt att installera Windows 11 även på äldre datorer, ja även de utan UEFI.

(Jag ska läsa texten i PM,et)

Japp, jag vet, jag gjorde en HowTo guide oktober 2021 hur man installerar win11 eller uppgraderar till win11 på unsupported hardware. Det var inte svårt att skapa två olika workarounds.
Problemet är att Microsoft kan när som helst täppa till de hålen för att folk ska följa hårdvarukraven, de har även hotat med att uppdateringar inte kommer komma till unsupported hårdvara.
Dock tror jag att när 2025 kommer och win10 blir EOL så kommer de sänka hårdvarukraven. Rent företagsekonomiskt så riskerar de stora förluster att vara tjurskalliga.

Men det är ett bra argument för att få fler att rösta på att Lunux ska fungera till E-legitimationen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: BankID

Inläggav hehemrin » tis jul 11, 2023 4:27 pm

Jag kan komplettera med att tipsa om organisationen https://www.dfri.se Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter. De arbetar bl a för Fri och öppen lösning för e-legitimation https://www.dfri.se/projekt/e-legitimation/.

Jag gjorde lite test med BankID på Linux för ett tag sedan mha Waydroid. Slutsatsen är att det inte funkar, jag undrar om det inte har att göra med att PC använder x86-arkitektur. Två tester som jag gjorde:
När jag testar Waydroid på en Linux laptop https://www.hemrin.com/business-blog/nar-jag-testar-waydroid-pa-en-linux-laptop
Jag testar Waydroid på en Linux laptop med GAPPS-Android (Google Apps): https://www.hemrin.com/business-blog/ja ... oogle-apps
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: BankID

Inläggav lampuradio » tis dec 12, 2023 4:07 pm

Jag har också skrivit till DIGG och påpekat det fåniga i att låsa in meborgare i kommersiella lösningar - ID-funktionen borde ju vara helt teknikneutral och framför allt inte byggas upp för att belöna stora företag. Det är bara att titta över Östersjön för att hitta elektroniska ID-lösningar som passar även i Linux.

Om det finns nån sorts aktivitet runt detta idag vore det kul att få en hint; kan jag bidra med en namnteckning eller nåt gör jag gärna det.
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: BankID

Inläggav Osprey » tor dec 14, 2023 7:12 am

Vi höll på med en stor protest mot allt det här på ubuntu-se.org och var t.o.m med på en konferens i Stockholm där det även fanns riksdagsmän med. Fick dock föga gehör för att det behövdes stöd för även, det okända operativsystemet Linux... (https://ubuntu-se.org/viewtopic.php?t=59008)

Och Finansiell ID-Teknik BID AB var kvalificerat ointresserade...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: BankID

Inläggav lampuradio » tor dec 14, 2023 6:01 pm

Osprey skrev:Vi höll på med en stor protest mot allt det här på ubuntu-se.org och var t.o.m med på en konferens i Stockholm där det även fanns riksdagsmän med. Fick dock föga gehör för att det behövdes stöd för även, det okända operativsystemet Linux... (https://ubuntu-se.org/viewtopic.php?t=59008)

Och Finansiell ID-Teknik BID AB var kvalificerat ointresserade...


Inte blir man förvånad....

Men till slut kommer väl EU att vrida om armen på SE, så att det blir en statlig angelägenhet med fungerande E-ID. Känns lite avslaget att det funkar i Lettland men inte här...
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster