BankID

BankID

Inläggav xmaple » fre jul 31, 2020 8:46 pm

Jag lyckades installera BankID i WINE på Mint 19.3 MEN det fungerar/startar inte. Det går iofs att använda mobilt BankID men ska du administrera så måste du använda BankID på fil eller på kort.
Har någon grottat djupare i problemet?
xmaple
Nykomling

Re: BankID

Inläggav Mikael » fre jul 31, 2020 8:50 pm

Se
viewtopic.php?f=29&t=959

Tillägg:
VÄLKOMMEN!
---
Linux Mint 20 Ulyana, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav xmaple » fre jul 31, 2020 9:01 pm

Ingen bra lösning Linuxanvändarna kanske borde ställa högre krav på Bankerna och BankID så de tar fram en fungerande lösning.
Det finns många grupper som inte vill hamna i betalfällan som Microsoft erbjuder, jag har en laptopp med SSD disk som jag kan installera en Win10 p
och har en köpt licens men jag vill för framtiden få en fungerande lösning för Linux.
Jag skänker hellre pengar till Linux Mint istället för att böta till Bill Gates plånbok.
xmaple
Nykomling

Inläggav Mikael » fre jul 31, 2020 9:10 pm

Vi är för få som använder Linux.
I hela världen tycks det vara 2-3 %.
https://news.softpedia.com/news/linux-is-becoming-the-windows-alternative-microsoft-never-wanted-530528.shtml

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/#monthly-202006-202006-bar

När XP fasades ut "beklagade jag mig" hos mitt lokala bankkontor. Frågade nåt i stil med hur man tänker när man menar att man ska byta till ett säkrare OS men att man plockat bort stödet för ett sådant system (Linux).
Bankchefen ringde mig och verkade vara uppriktigt intresserad över frågeställningen och skulle ta frågan uppåt. Men både jag och bankchefen var ju medvetna om att det inte skulle resultera i något...

Tillägg:
Man kan ju tycka att om Mobilt BankId anses säkert för att utföra allehanda "uppdrag" så borde det vara tillräckligt säkert för att även kunna administrera just BankId - via Mobilt BankId.
Visst - har man pajat mobilen och ska fixa in nytt Id i en ny mobil kan jag förstå att man ska ha dosa med sladd men om man bara vill flytta över Bank Id till en annan telefon...

Ännu mer:
Kanske får vi se lösningar där företag som Klarna även tar över identifieringen och att de, förhoppningsvis, inte är köpta av Gates & Co :roll: :?:
---
Linux Mint 20 Ulyana, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav xmaple » tis aug 04, 2020 11:23 am

Gud (Thorvaldson) bevare oss för Klarna de har usel IT säkerhet och läcker som ett såll.
Min syster fick upp mina personuppgifter när hon slog in sitt efternamn, vi heter inte riktigt lika och bor 60 mil ifrån varandra.
xmaple
Nykomling

Återgå till Program till Linux Mint