Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Marie SWE » lör mar 21, 2020 12:02 am

Hejsan på er :D

Jag undrar om det finns något bra systemåterställningsprogram till linux som kan skapa en systemåterställningspartition och/eller systemåterställningsskivor som man kan göra i windows?
Tyvärr klarar inte windows linuxpartitioner så jag kan inte använda det programmet tyvärr. :?

Lika så söker jag efter ett program som kan backa upp separata partitioner som ligger på en och samma hårddisk?
Så om jag råkar ut för en krasch på partition2 så kan jag återställa den utan att påverka partition 1 eller 3.

Terminalprogram undanbedes, grafiskt användarinterface är trevligare att arbeta med.

STORT plus i kanten är om programmet både klarar linuxmiljö och windows.
På så vis skulle jag kunna ha det installerat på både win och linux.. kraschar en partition kan jag bota in i det andra OS'et och göra en återställning.
Men jag överlever om det går att ha på en live sticka i värsta fall. :roll: :D

Jag tackar för tips på förhand. 8-) :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Mikael » lör mar 21, 2020 8:56 am

Programmet Diskar (Gnome-disks) har den möjligheten.
20200321085527.png
20200321085527.png (59.96 KiB) Visad 11558 gånger


Man skulle kunna testa att först skapa ett startbart USB-minne med Linux Mint, kolla att datorn startar på det osv.
Sedan, när man startat om normalt, så skapar man en avbild av den partitionen, på USB-minnet och återställer den på ett annat USB-minne.
Därefter kollar om datorn kan starta upp osv. även på det nya minnet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Marie SWE » lör mar 21, 2020 12:08 pm

*hihi* :lol: snacka om att ha ena lösningen framför nästippen. :lol:
Jag ska prova den i labbdatorn sedan, för då gör det inget om det går åt pipan. 8-)

Då är bara frågan om program att kunna skapa en recoverypartition. Clonedisk är ett alternativ, men ändå inte då det inte går att starta från F11 eller bios/boot menyn Likt OEM datorer när man kan återställa datorn utan att behöva externt bootmedium så att säga.
Mitt problem är att de lösningar jag använt tidigare klarar bara av windowspartitioner/filsystem.. Hade de klarat linux så hade jag nog inte börjat leta riktigt ännu.. Men i framtiden räknar jag med att köra 100% linux och då behöver jag ett alternativ för linux
Marie SWE
 

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Mikael » lör mar 21, 2020 12:17 pm

Du vill alltså INTE starta upp datorn med ett USB-minne, eller DVD, med Linux Mint för att där starta Diskar, Timeshift osv?
En recoverypartition fungerar ju bara så länge disken är hel.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Marie SWE » lör mar 21, 2020 1:02 pm

Precis. Till 80% så är en systemkrasch mjukvarurelaterad, felhavande miss med att partitioneringstabellen fått en törn vid räddning av borttagna filer, eller att OS'et blivit för sönderkluddat av installationer och avinstallationer och lååångvarig drift (gäller främst windows jag vet) så då fungerar ju hårddisken och F11/bootmenyn är guld värd för att återställa systemet på 10minuter.. För de gånger det är felande hårddisk så använder jag systemavbildning som ligger på servern eller en cloneimage på servern för att klona en ny disk. Jag har råkat ut för hårddiskhaveri på systemdiskar 3gånger sedan 90talet, så det är ovanligt..
Återställt via recoverypartition på grund av olika mjukvarukrascher (trögt system, virus, sönderinstallerat osv. hundra orsaker) det har säkert skett 20-40gånger senaste 20-25åren.
Marie SWE
 

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Marie SWE » lör mar 21, 2020 1:40 pm

Jag testade att göra en systemavbildning via diskar. Besviket resultat
Storlek på partition 28GB
Använt utrymme 18,7GB
Diskavbildningsfil.img 27,9GB

Så den sparar även ner oanvänt utrymme. :( Så det blir mängder av TB data för alla datorer med den metoden.
Marie SWE
 

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Mikael » lör mar 21, 2020 6:18 pm

Marie SWE skrev:Jag testade att göra en systemavbildning via diskar. Besviket resultat
Storlek på partition 28GB
Använt utrymme 18,7GB
Diskavbildningsfil.img 27,9GB

Så den sparar även ner oanvänt utrymme. :( Så det blir mängder av TB data för alla datorer med den metoden.


Ja, är det inte tanken med en partitionsavbild?
Om du bara ska ta backup av systemet finns ju Timeshift.

Jag ser ingen skillnad i att starta upp på en partition på en hårddisk jämfört med att starta upp på en partition på ett USB-minne.

Man kan ju ha respektive disks backupper på en egen partition på samma disk men man använder ett minne för att starta upp och starta Timeshift
20200321182424.png
20200321182424.png (36.14 KiB) Visad 11545 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Jag söker efter ett systemåterställningsprogram

Inläggav Marie SWE » lör mar 21, 2020 7:05 pm

Min windows systempartition är på 107GB
Använt utrymme 24GB
Diskavbildning 12,5GB
Så den har enbart lagrat datan och komprimerat den. Så ska en diskavbildning fungera enligt mig.
Klarar timeshift total wipeout? och går den göra som en fil? 50tusen filer är lite väl att ha i en mapp.. filträdet kan bli för långt så det inte fungerar då det inte ligger i root på disken i servern utan i flera undermappar

Timeshift går nog inte skapa en återställningspartition på.
Jag har googlat i några timmar och hittat ett terminalprogram som klarar att göra disk backup i linux http://www.partimage.org
Sedan har jag hittat två program för windows som kan backa upp ext4 partitioner, ena heter AOMEI Backupper och andra Active@ Partition Recovery.

Jag letar vidare för hur man kan göra en systemåterställningspartition i linux. Windows o Mac kan ju inte vara ensamma om att ha denna funktionen.. Linux borde ha något program tycker jag.
Dock skriver de i linuxforum att man inte behöver recovery partitioner då det är gratis att ladda ner en ny Linux distro och installera om datorn..
Det verkar som alla engelska forum glömmer bort extraprogram man har installerade och alla customhack man måste göra i linux för att få en linuxdator att fungera. :lol: :lol: :lol: 4timmar att återställa en dator... nee tack *haha* :mrgreen:


Edit:
Du fråga om usb minne..
Jag har bara två stycken, så det är sällan jag har en botbar live sticka. Ena stickan är konstant upptagen av Hiren’s BootCd. Bra recovery sticka när jag hjälper andra... min andra sticka får agera multi, för installationsmedier eller bara data-transport
Marie SWE
 


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster