Bildbehandling

Bildbehandling

Inläggav Masen » ons mar 18, 2020 2:17 pm

Har nu tagit mig mod att logga in i forumet, i datorernas värld har jag hållit på innan windows 3.1.
Att det nu har blivit Linux Mint 18.3 har en annan historia. Även läst en tid som gäst i forumet. En av mina tankar har varit bildhantering i en del inlägg. Efter snart 60 års dokumentation inom bygdens historia med bilder där jag också testat de flesta bildprogram, men det program som har följt med längst förutom Photoshop Elements är bildprogrammet Xnview som fungerar även under Linux 18,3. Gimp i all ära, men svårt att lära sig. Xnview är dessutom lättanvänt och gratis och finns på svenska.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Bildbehandling

Inläggav Mikael » ons mar 18, 2020 2:24 pm

Välkommen!

Jaha, Xnview finns även till Linux!
Jag har testat det nån gång i Windowsmiljö men inte funnit anledning att behålla det då jag där använder IrfanView.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Bildbehandling

Inläggav Marie SWE » ons mar 18, 2020 2:51 pm

Välkommen in på forumet. :D

Jag har likt dig hålt på med MS operativsystem sedan slutet 80tal. och jag började med Linux först mars 2018 så det är två år nu.
Mitt största hinder var att jag hela tiden föll tillbaka på windows tankar så fort jag stötte på problem.. hur man löser dem i windows... Det var en mardröm att komma över de tankarna att inget går att jämföra och det höll mig tillbaka.. Allt är olika där av behövs ett nytt tänk. Så mitt första tips är.. Tänk inte windows. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gimp tog ett tag att vänja sig vid.. Det går nästan att göra samma saker där som i photoshop, men det är lite exprimenterande eller att läsa manualen från pärm till pärm några gånger. :roll:
Du har även Krita som är ett grafikprogram.. dock mer inriktad för måla o skapa.
Du har säkert Gimp 2.8.. 2.10.18 är lite mer snarlikt photoshop-känslan Men Gimp är ju på svenska.

Sedan har jag inte mer kunskap om bildhantering. :oops:

Välkommen hit hur som helst. :D
Marie SWE
 

Re: Bildbehandling

Inläggav Jan-Olof » ons mar 18, 2020 3:31 pm

Masen skrev:Xnview är dessutom lättanvänt och gratis och finns på svenska.

Tack för tipset! https://www.xnview.com/en/xnviewmp/#downloads
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bildbehandling

Inläggav Marie SWE » ons mar 18, 2020 3:43 pm

xnview ska utforskas inför en installation åt en dator-nybörjare.
Marie SWE
 

Re: Bildbehandling

Inläggav Masen » ons mar 18, 2020 5:42 pm

Det är många bilder som har passerat genom XnView från min sida som framgångsrikt har används i fototävlingar, hemsidor och mycket mer, ibland så räcker det med ett klick så har du en bättre bild på direkten!
Här ett tips: Öppna en bild i programmet, Klicka längst upp på "bild", Gå till Justera, välj pilen som öppnar en ny dialogruta klicka på "Normalisera" och du har fått fram förhoppningsvis en bättre bild.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Bildbehandling

Inläggav Mikael » ons mar 18, 2020 6:41 pm

Har nu installerat Xnview och det ser ut som att det programmet löser tidigare "problem".

I viewtopic.php?f=16&t=1025 ville jag ha ett enkelt program för att i efterhand redigera tagna skärmdumpar.
Där landade jag i att ett annat program för att ta skärmdumpar, än det jag använder normalt, fungerar bäst för redigering.
Xnview verkar ha samma funktionalitet.

En annan gång ville jag ha ett bra program för fotoutskrifter, Där man kunde se/ana resultatet, välja papperstyp osv utan att offra en del fotopapper bara för att hitta rätt inställningar.
Tror det löste sig med det program som (då) fanns förinstallerat för bilder. Inte bra på så mycket annat men just detta med utskriftsinställningarna var bra.
Även här verkar Xnview ha samma funktionalitet även om jag inte testat skarpt på papper.

Pix som finns förinstallerat i nyare utgåvor är bra på att visa bilder, eller miniatyrer av dem.
Kan som jag ser det ersättas av Xnview.

Fler sådana tips önskas :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Bildbehandling

Inläggav Masen » ons mar 18, 2020 8:13 pm

Ett tips till!
Vi leker med en bild, öppna en bild att leka med till att börja med så att du har den på skärmen. Börja med att se bilden från mitten och ut mot kanterna. Sätt markören till att börja med i kanten och dra upp en rektangel med "musen". I rektangeln finns 8 små rektanglar där du kan justera det tänkta bildutsnittet. När du är nöjd klipp bilden med "saxen" strax under Bild och Filter. Ångra? CTRL+Z en eller två gånger. Om du vill ta bort rektangel, klicka utanför bilden. Ändra bildstorlek? Klicka Bild och ändra bildstorlek, välj egna parametrar. Nästa steg välj Filter, leta reda på skärpa och välj parametrar, kom ihåg att markera Applicera på bild.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Bildbehandling

Inläggav bosse » mån sep 07, 2020 3:36 pm

Någon som har fått igång Adobe Photoshop i Wine ? Frågar för väns räkning. Han håller på att " glida " över till LM från W10 men är " beroende " av Adobe Photoshop. Själv är jag väldigt nöjd med XnView. Få se om jag kan övertala honom att byta bildprogram. Tveksamt.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Bildbehandling

Inläggav Mikael » mån sep 07, 2020 5:18 pm

---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Bildbehandling

Inläggav bosse » mån sep 07, 2020 5:21 pm

Mikael skrev:Vilken version av Photoshop?

se https://appdb.winehq.org/objectManager. ... ion&iId=17

Tack för bra länk! Träffar honom i veckan. Återkommer efter test.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Bildhantering

Inläggav Masen » mån sep 28, 2020 8:07 am

Ett litet program som underlättar en hel del med bilder och lite annat är XnView Multi Platform.
Finns för Linux 32 resp 64 bit. Väl värt att prova och testa. Då de har vissa egenskaper som passar mig som håller på med dokumentation.
För mig kommer det att finnas kvar i min dator.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Bildhantering

Inläggav Mikael » mån sep 28, 2020 8:11 am

Masen skrev:Ett litet program som underlättar en hel del med bilder och lite annat är XnView Multi Platform.
Finns för Linux 32 resp 64 bit. Väl värt att prova och testa. Då de har vissa egenskaper som passar mig som håller på med dokumentation.
För mig kommer det att finnas kvar i min dator.


Är inte det samma som du skrivit om tidigare?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Bildhantering

Inläggav Masen » mån sep 28, 2020 8:16 am

Nej!
Men det kompletterar Xnview Classic!
Katalogstrukturen ser snarlik ut som i windowsdatorer och dubbelklickar man på en bild i Xnview Multi Platform så öppnas bilden i Xnview Classic för redigering.
Senast redigerad av Masen mån sep 28, 2020 8:56 am, redigerad totalt 1 gång.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Bildhantering

Inläggav Mikael » mån sep 28, 2020 8:22 am

Masen skrev:Nej!
Men det kompletterar Xnview Classic!


Okej.. :?:
Classic är väl bara för Windows?

Masen skrev:..är bildprogrammet Xnview som fungerar även under Linux 18,3. Gimp i all ära, men svårt att lära sig. Xnview är dessutom lättanvänt och gratis och finns på svenska.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron