Jan-Olof skrev:De som vill experimentera kan alltså göra det med LMDE. Alla andra användare bör välja någon av de vanliga utgåvorna av Mint.
Mikael skrev:Tänkte testa på en gammal dator där 18.3 redan var installerat.
Visst, det finns guider för att installera men eftersom hela installationsprocessen är utformat som en "wizard" borde man ju kunna följa den.(?)
* Välja tidszon - här visas ingen markerad zon utan man får försöka klicka på lilla Sverige.
* Egen bild. Nja men okej, prövar ta bild med kameran. Helsvart. (Förmodligen tog den på djupet så att själen syntes)
* Så i läget "Partionering" då..
Här får man inget val att installera vid sidan om osv. Prövar bara Nästa men får då meddelande om att välja partition och monteringspunkt.
Får ett infall att klicka på Avancerat läge. Detta ger en ruta med varningar osv. Klickar på Nästa får en sammanfattning. Klickar på Installera och hamnar då tillbaks på Skrivbordet och får börja om...
Väl tillbaks i Partionering väljer jag att frigöra utrymme genom att minska min befintliga partition.
Väljer den att installera på men möts av samma info att jag måste välja partition och monteringspunkt.
Okej. Installationen kunde inte fixa det själv varför jag ser till att formatera som ext4.
Möts av att välja partition och monteringspunkt igen.
Så, jag kan alltså inte installera LMDE3, helt enkelt.
Får ett infall att dubbelklicka på det lediga utrymme och där kan jag då välja monteringspunkt och (åter) formatera som ext4.
1. Varför i jösse namn kunde inte DEN dialogen visas i stället för enbart ett meddelande?
2. Eller varför kunde inte meddelandet upplysa om hur jag skulle fixa detta?
3. Eller varför fixade inte installationsguiden detta åt mig?
4. Varför i h-e måste man manuellt välja monteringspunkt / i detta läge? Varför är inte det förvalt när t.o.m. inforutan upplyser om det? OM man nu vill ha annan punkt borde man väl kunna göra det i avancerat läge?
Så här långt har jag totalt tappat intresse för LMDE och hade detta varit min första kontakt med Mint hade jag också totalt tappat intresset för Mint, och letat något annat.
Jag menar, om bara installationen ska vara så förbannat krånglig, vad har jag då att vänta härnäst?
Nu fortsatte jag installationen och det lär kanske bli anledning att återkomma...
Och jodå, det tog stopp direkt där: LMDE3 fungerar inte med RTL8187 (18.3 fungerar)
Så tack men nej tack till LMDE3
Jan-Olof skrev:Nja, egentligen är det den andra testversionen. Den har visserligen godkänts för att bli beta men någon officiell ISO med tillägget "beta" har ännu inte publicerats.
Marie SWE skrev: Inläggav Marie SWE » fre 03 aug 2018, 16:49
Linux mint som server operativ, det har jag svårt att tänka mig fungerar till 100%.. Det är väl som att ta windows xp eller windows7 och använda det som server operativ.
Win 2008 R2 är specifikt för serversystem men värdelöst till en laptop att surfa o köra office osv med. Okej om man har en persondator ombyggd till filserver, då kan jag tänka mig att det fungerar.
okej.. så Ldme kan sammanfattas till omodernt men stabilt
Jaa det verkar vara en liten djungel med alla olika versioner.
Återgå till Installera Linux Mint
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster