Dock står jag o velar mellan Mate och Xfce.. Jag vill ha den som är mest lättdriven ut hårdvarusynpunkt då det är en relativt gammal laptop... samtidigt vill jag ha en så lik windowsmiljö som möjligt då jag använder windows mest så länge
Något förslag?
Bollplank:
Lik Windows. Mm.. men
varför,
egentligen?
Om man rannsakar sig själv kanske..
Jag har en SAAB/Windows.
Jag byter till en Volvo/Linux Mint.
Vill jag då verkligen att Volvon ska se ut som en SAAB? Varför bytte jag då egentligen?
Det är väl så att de bra sakerna med SAAB,en ska finnas även i Volvon?
Eller?
Jag har(hade) fixat Windows 10-tema och Victory Icons för att få Mint att se ut som Windows 10 men det var mest "på kul", att kunna visa ev. intresserade att Linux inte behöver se ut som temat i Matrix.
Nu har jag hittat "snygga" teman till Tara (sök Cinnamox) och det är också "bara för att". Kanske för att det egentligen
inte ska se ut som Windowsmiljön.
Fortsätter med egna reflektioner.
I Windowsmiljö (=jobbet) använder jag aldrig Utforskaren (Usch) utan TotalCommander och i jobbet är det en stor del av tiden som TC får arbeta. Direkt kopplat till arbetsuppgifterna.
Hemma, i Linuxmiljö har jag DoubleCommander för ren filhantering, ex. manuell backup osv.
Här använder jag i stället oftare en av Mints egna filhanterare, Caja.
I Caja vill jag då kunna, likt i Windowsmiljö, få så många alternativ som möjligt vid högerklick.

- Markering_007.png (31.92 KiB) Visad 24933 gånger
Sådant är för mig viktigare, att detta finns tillgängligt, än att ex. Startmenyn ser ut som i Windows.
Såå... vad är det som är "så lik Windowsmiljö"?
Egentligen...