Upprepar att jag helt nyligen installerat mitt första Linux OS (Mint 17.3/Xfce). Efter en kamp för att få mitt nätverkskort att fungera (stort tack till Mikael som guidade mig till en sida där kommando från Terminalen fixade biffen) så verkade ALLT fungera... ...tills jag skulle spela upp ljud. Totalt tyst och kollade alla kablar och provade såväl moderkortets gröna OUT som hörlursutgången på framsidan.
Letade på intuition efter inställningar för ljud. Det enda jag hittar i den vägen heter 'Volymkontroll'. Finns dock en del info där och kanske är det centralen för ljud i OS. Lite märkligt dock att den låg under Multimedia och inget ljudrelaterat fanns under System eller Inställningar. Nåväl...
Att OS upptäcker ljud framgår eftersom potentiomentern klart visar att ljud spelas. Fanns sedan två alternativ för uppspelning och default var då det chipset (antar jag) som sitter på moderkortet. Rubriceras 'Tahiti XT HDMI Audio [Radeon HD 7970 Series] Digital Stereo (HDMI)'. Det andra alternativet var '
Built-in Audio Analog Stereo'. Vid val av det kommer ljudet, men YTTERST svagt och helt orimligt att det är korrekt. Är för okunnig att definiera vad det sistnämnda står för. Det finns inget separat ljudkort i datorn och 'Tahiti' är väl rimligen det chip som mitt moderkort 'MSI Z170-A PRO' använder.
Jag hittade andra inlägg på internationella forum och gick igenom 3-4 förslag på lösningar. Är så ovan vid syntaxen i Terminalen ännu men det handlade bl.a. om att tvinga omladdning och reboota samt i ett fall var jag ute på någon sida och följde anvisningar som ledde till en installation. Inget av detta har dock hjälpt.
Nu är jag nedstämd igen har efter allt datorarbete de senaste dagarna zombie-blick och ont i ryggen... Som nybörjare med Linux kanske man gnäller i onödan men jag trodde att det mesta igenkännignsbara fanns i den s.k. 'kernel'. Hitills har det varit en del jobb med Terminalen för att det ska fungera och med stor nödvändighet hjälp av andra med lösningar.
Är alltså helt lost igen och hoppas att någon åter kan svinga ett trollspö.