(löst) Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

(löst) Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav nooby » tor feb 11, 2010 12:00 am

Jag försökte använda pendrivelinux multiboot och den funkade bra för SuperOS Ubuntu men för Mint KDE så blev nåt fel så den frågar efter Username Password? och jag har testat Mint och mint och root och live och user och admin och ....

Vad kan det vara för nåt? Alltså inte det användarnamn man väljer själv utan nåt inbyggt som kommer vid fel.

Jag använde MultiBootISOs-v0.3 från Pendrivelinux och lät det programmet göra en isolinux grup på en hårddisk som USB och troligen känner nåt i Mint KDE programmet av att det inte är en vanlig CD live session som sker och gick troligen därför över i nåt protective mode eller vad det kan vara för den klagade på att det var fel volume eller nåt.

Log in skärmen tex låter en välja att skifta användare. Men det finns inga användare eftersom Mint inte ens har startat upp och hunnit få några så troligen menar de root eller admin eller nåt och Community Edition developers kanske har skrivit in sådana användar namn för att ta hand om speciella situationer?

I engelska forumet föreslår de att jag skriver mint och just hit enter jo jag försökte men det var inte så enkelt.
En annan trodde att det skedde automatiskt efter 10 sekunder att man loggades in so live session user och inte behövde ge nåt username

jo men så är det när det inte sker nåt fel. nu var det nåt som triggade att fel uppstått och den gick över till admin eller root eller error management user eller nåt.

alltså vilket username förväntar sig detta KDE Mint att man ger?
Senast redigerad av nooby ons feb 17, 2010 5:36 pm, redigerad totalt 1 gång.
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav nooby » tor feb 11, 2010 12:49 pm

Misslyckas på USB HDD men går bra på USB flash. Mycket förvånad.

Använder Mint KDE Community Edition, mycket bättre än den vanliga varianten för mig.
Nu har jag persistence mha casper-rw på 512MB på en 2GB flash mha pendrivelinux program
som är gjort för mint 8.0

Det jag oroar mig över är att mint är inte gjord för att köras på flash. Vill därfär helst få igång den på usb hdd istället.
visserligen låter det mer än usb flash men har ju mer lagrings möjlighet för casper-rw filen. Eller göra full install

Jag har full install på en gammal compaq men råkade ta SuperOS Ubuntu eftersom jag inte visste att Mint KDE är bäst av alla 45 distros jag testat.

Så om någon kan hjälpa mig vore det tacksamt. Ska jag ta usb stickan och säga gör full install över Ubuntu?
Borde funka?
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav bittin » tor feb 11, 2010 5:20 pm

provat med unetbootin?
bittin
Ninja
 
Inlägg: 421
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav nooby » tor feb 11, 2010 8:36 pm

Jo det har jag ca 4 eller 5 gånger. Blir nåt konstigt fel. Minns ej detaljerna men troligen har jag beskrivit det på nåt forum.

För att alls kunna göra en full installation på en några år gammal Compaq Pressario så fick jag göra en OEM installation. Vet inte vad det innebär men oturligt så "fryser" den och tar ej emot någon tangent eller nån mus klickning så endast hard rebooting funkar.

ska testa om det händer i Frugal install också.

Synd för den Mint KDE CE 8 är den absolut bästa på mina datorer.

Har den nu på HDD 8GB, USB HDD 8GB, och USB flash 2GB med endast 512MB casper-rw save file.
Önskar den kommer i en stabil version snart.
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav tux-sven » fre feb 12, 2010 1:14 pm

UNetbootin fungerar klockrent för mig, även med Mint 8 KDE. Det viktiga är att du FORMATERAR stickan till FAT32. Det räcker INTE att radera det som finns på stickan innan, även om den redan är formaterad till FAT32. FORMATERA alltid!

Sedan måste du antagligen ställa om BIOS så att du kan boota från stickan. Där skall du välja "USB HDD" om det finns flera val!

Jag installerade senast igår Mint 8 x64 hos några bekanta m.h.a en alldeles nyladdad USB-sticka! :D

Hör gärna av dig om du har problem. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav nooby » sön feb 14, 2010 8:35 am

UNetbootin funkar oftast för mig när jag gör install till USB men när jag gjorde till NTFS HDD då "ägde" UNetbootin hela den HDDn och inte mig emot men samtidigt så låste den sig själv från att användas igen för USB.

Enda sättet att få loss den var att avinstallarera den igen. Jag frågade överallt om detta även han som skapade UNetbootin men fick aldrig nåt svar.

Just nu använder jag SuperOS istället för den är stabilare än Mint KDE CE på min HP/Compaq SR5622SC Vista iallafall.

KDE "fryser" när man av gammal vana dubbelklickar på sådant som linux anser man ska enkelklicka på.
Så gör inte SuperOS Ubuntu. Så jag väntar tills de får en stabil variant.

Vågar jag fråga om du känner igen det här?

scanning disk for index files ...
Using CDROM mount point

Tar ca 60 sekunder vid boot. På fat 32 går det på en sekund men på NTFS tar det 60 gånger längre tid.
Vad kan det vara för index filer skripted vill ha? Jag kanske kunde berätta var de ligger för att snabba upp booting om jag förstod vad de används till. Ge en path direkt eller nåt.
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm

Re: Mint 8.0 Community Edition. Username Password?

Inläggav tux-sven » mån feb 15, 2010 9:35 pm

NTFS och FAT32 är filsystem som egentligen inte används av Linux. De har inget med Linux att göra. Linux filsystem heter vanligtvis ext4, ext3, ReiserFS osv.

UNetbootin's dist SKALL installeras på filsystemet FAT32! Basta.

Angående enkelklick i KDE-miljö, så är det enkelt inställbart till dubbelklick om man så önskar.

UNetbootin är gjort för att kunna skapa en bootbar USB-sticka!. På USB-stickan upptar den bootbara Linuxdisten hela det användbara utrymmet, det är avsikten.

Om du använder UNetbootin för att lägga in en dist på Hårddisken (HDD) har du använt UNetbootin på ett sått som det INTE är avsett. Då får du räkna med konstigheter

Om du skapar en bootbar USB-sticka får du möjlighet atl installera din Linuxdist på HDD FRÅN denna USB-sticka. Det fungerar då precis som om man hade haft en installations-CD/DVD, vilket är själva idén, eftersom många datorer saknar optisk enhet.

:)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster