Frugal install av Linux Mint? Nybörjare

Frugal install av Linux Mint? Nybörjare

Inläggav nooby » lör jan 30, 2010 10:36 am

Hej alla Mint fantaster.

Jag är en nybörjare på Mint.

Jag är egentligen inte nybörjare på Datorer men jag är urusel på att komma ihåg hur man gör saker på datorn.
Dessutom klarar jag inte att läsa text och förstå vad de menar.

Så Dummy kanske stämmer bätte än Nooby.

Alltså så här är min signatur på LinuxMint engelska.

Acer D250 Netbook Jolicloud wubi installed. Compaq/HP SR5622SSC Desktop, Neogrub Grub4DOS install of Puppy-43 Triple booting frugal install Linux Mint KDE CE 8.0 "Live"

alltså det var så fram till i går. Jag försökte lägga till casper-rw men då gjorde den nåt som trasade sönder dess filsystem så jag fick sudda ut allting och jag ska börja om när jag förstår mer.

Såg ni det här? frugal install Linux Mint 8.0 "Live"

Vad är frugal install av Linux? Jo man tar en "live" CD eller USB och kopierar över dess filer till en Folder på windows datorn.

Sedan skaffar man EasyBCD och mha den intallerar NeoGrub. Det blir då en dual boot som man kan avinstallera senare.

Jag har Ubuntu i Wubi installation men Wubi är egentligen inte lika bra som frugal install.

Han som utvecklade Wubi hoppade av och skapade UNetbootin istället. Den gör frugal isntall på HDD.

Men oturligt nog på min HP/Compaq så låste den installationen programmet UNetbootin så man inte kunde göra nya sådana till USB.

Så jag fick avinstallera och anvanda NeoGrub instället. Det går väldigt bra med Puppy som är gjord för att fungera med frugal install.

Men hur jag än letar med söker med google finner jag ingen som beskriver hur man gör med Linux Mint.

Däremot finns en DrG som föreslår att nästa Ubuntu ska ha detta som val. Att antingen gör man vanlig "riktig" installation eller gör man antingen Wubi eller Frugal installation.

Det förslaget fick stöd så kanske det kommer med Ubuntu 10.10 eller 11.04?

Mint har ju haft en motsvarighet till Wubi som heter Mint4win eller nåt.

De har nu skrivit på engelska forumet att de inte rekommenderar den då den inte är kompatibel med wubi eller nåt.

De ska försöka finna lösning på det men de gav ingen länk till nåt forum där de snackar om detta så man måste vara utvecklare antar jag för att kunna följa den diskussionen.

Jag är alltså helt okunning men kunde trots det få igång Mint i frugal install mer av en slump.
Tyvärr pga min totala okunnighet sabba jag detta genom att försöka tvinga den att spara saker.

Troligen går det att finna en lösning om man är tillräckligt kunnig och motiverad.

Så det hoppas jag någon här är. Alltså om puppy linux kan använda UnionFS för att spara förändringar då borde väl Linux Mint också kunna göra det? eller är linux och linux så olika att de inte kan använda samma linux program?

Jag har hört att det finns KDE program som inte går bra i Gnome?

Vilka andra vägar kan man gå?

Jag skulle vilja använda mint4win i windows 7 men om ni skriver in eller kopierar över "mint4win windows 7" så ser ni hur mycket problem folk har med den nuvarande versionen.

och TuxCantFly som utvecklade wubi som mint4win är baserad på hoppade av Wubi just för att frugal install är bättre.

Men det finns en lång lång 17 år? tradition att alltid göra partitioner och den är så etablerad att folk känner sig trampade på tårna om man föreslår att det borde gå att göra på ett annat sätt.

Jag har alltid gjort en "riktig" installation och varför kan inte du göra det också. Skippa windows garantin. Kör helt utan windows.

Men så kan man inte göra om man är fattig och vill kunna lämna igen apparaten om det händer något med den.
Har man då gjort partitioner kan de lätt hävda att man sabbat apparaten. Den ska vara i orginalskick och eftersom den inte har någon CD/DVD så måste man köpa en sådan utanför. Extern.

Så lita nu på att jag inte trampar er på tårna. Jag behöver en lösning på mitt problem och riktig installation är inte för mig på denna apparat. Acer D 250.
Senast redigerad av nooby ons feb 17, 2010 5:47 pm, redigerad totalt 2 gånger.
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm

Re: Frugal install av Linux Mint? Nybörjare

Inläggav nooby » ons feb 17, 2010 5:44 pm

Ledsen att ovanstpående är så pratig. Det är tyvärr så min hjärna ser ut. Antingen ingenting eller massor av ord.

Okay, nu har jag kommit en bit på väg men har långt kvar.

jag bestämde mig att använda Linux Mint KDE CE 8 för den hade mest codecs. Visserligen har SuperOS (Ubuntu)
både Opera 10 or Chrome att skryta med och 169 updates men Mint är ändå Mint.

Nu till min fråga.

SuperOS ubuntu kan "mount" min internal HDD medans Mint inte ens ser den.

beror det på att KDE 8 vill skydda användarens HDD i "live session" CD medans SuperOS tycker användaren får ta det ansvaret?
Hur gör jag för att mouna internal HDD. Vad skriver jag i CLI för att mounta HDD.

Kanske jag kan fråga CLI vad den heter.

recovery partition är mountad vilket inte är bra alls den om något bör skyddas. Så det är inkonsekvent.

Iallafall vill jag ha svar.

Så har ser min grub4dos ut.

oops når inte den om jag inte kan mounta HDD jag editerar in den närt ni visat hur man når HDDn.

Hoppas innerligt någon klok Mint användare förstår hur man gör.
nooby
Munk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jan 28, 2010 9:27 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron